من معتقدم باید مرجع رسمی کشور که همان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است به بررسی کتاب‌ها بپردازد، ما هم به همین روال پیش می‌رویم.

مهدی ساروخانی، کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص چگونگی صدور مجوز چاپ انتشار کتاب برای ناشران گفت: موضوع واسپاری امر بررسی کتاب‌های آماده انتشار و صدور مجوز چاپ و نشر آثار مکتوب موضوعی است که کلیدش در دولت فعلی زده شد. من معتقدم باید مرجع رسمی کشور که همان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است به بررسی کتاب‌ها بپردازد، ما هم به همین روال پیش می‌رویم.

وی در ادامه به صحبت‌های اخیر سخنگوی وزارت ارشاد در خصوص مشارکت ناشران دولتی در امر بررسی کتاب‌های آماده انتشار اشاره کرد و گفت: طبیعتا ناشران خصوصی نیز در چرخه نشر کتاب فعالیت می کنند.

این کارشناس فرهنگی افزود: به طور معمول بررسی کتابهای آماده انتشار در همه جای دنیا وجود دارد. البته در گذشته شاهد اعمال سلیقه هایی در این زمینه بودیم که به نظر می‌رسد با رعایت شرایط مشخص و مناسب کمتر شوند.

ساروخانی اظهار داشت: به نظر می رسد که در تصمیمات اخیری که برای واسپاری امر بررسی کتابهای آماده انتشار و صدور مجوز چاپ و نشر گرفته شده، هم برای کاهش اعمال سلیقه های شخصی احتمالی تدابیری اندیشیده شده که در قالب آن ناشران مجاز به صدور مجوز نشر در صورت تخلف و تکرار آن، شاهد لغو موقت پروانه نشرشان خواهند بود.

وی ادامه داد: به نظر من بررسی کتابهای آماده انتشار باید تحت آداب و شرایط خاصی وجود داشته باشد.

این کارشناس فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه ولنگاری فرهنگی موجود باید آسیب شناسی شود، تصریح کرد: فرهنگ عرصه ای گسترده است و به نظر می رسد که وجود نظام ارزشیابی باعث شده که ناشران در امر انتشار کتاب در مقایسه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حساسیت بیشتری داشته باشند.

ساروخانی خاطرنشان کرد: امروزه پروانه نشر و صدور مجوز چاپ و نشر به گونه ای نیست که با زد و بند بتوان مجوز گرفت؛ زیرا زمانی که مجوزی به نام یک ناشر صادر می شود، ناشر دیگری نمی‌تواند از آن استفاده کند. البته یک ناشر می تواند به ناشر دیگری کمک کند تا کتابی را به نام خودش منتشر کند.

یادآور می‌شود؛ حسین نوش آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخیرا از مشارکت ناشران دولتی در امر بررسی کتابهای آماده انتشار خبر داده است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.