آثاری که نویسنده برای کودک می‌نویسد، از نظر نگارش و محتوا باید توجه کودکان را جلب کند.

محمود حکیمی، نویسنده کودک در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص چگونگی ایجاد علاقه در کودکان برای کتاب خواندن، اظهار داشت: آثاری که نویسنده برای کودک می‌نویسد، از نظر نگارش و محتوا باید توجه کودکان را جلب کند و از نظر نگارشی هم با کودک اخت باشد.

وی ادامه داد: اگر نویسنده قصد دارد برای کودکان دبستان مقاله یا داستان بنویسد، قبل از هر چیز باید با اصطلاحات و واژگان پایه آن‌ها آشنا باشد. برای آشنایی با واژگان پایه، نویسنده باید چندین بار، کتاب های فارسی دبستان، از سال اول تا ششم را بخواند. عدم آگاهی نویسنده از واژگان پایه موجب می شود، صاحب اثر در داستان خود، واژگان یا اصطلاحاتی را به کار ببرد که خواننده داستان مفهوم آن را نمی داند. این اتفاق باعث کنار گذاشته شدن زودهنگام کتاب از طرف کودک می‌شود.

این نویسنده درمورد کتاب‌هایی که برای کوکان قبل از دبستان مناسب است، گفت: در این گونه از کتاب‌ها فراهم آوردن تصاویر جذاب ضروری است.
 
حکیمی ادامه داد: از نظر محتوا نویسنده باید جامعه خود را بشناسد. با اخلاق و رفتار افراد جامعه تا حدودی آشنا باشد.  من عقیده دارم در جامعه کنونی ما، نویسنده کتاب های کودک و نوجوان باید بیش از هر چیز از محبت سخن بگوید؛ زیرا این یکی از مهم ترین آموزه های دین اسلام است.

وی بیان کرد: در داستان های دینی، زندگی پیامبران الهی و امامان شیعه اثنی عشری که به راستی مظهر مهرورزی و محبت بودند، تاثیر فراوانی در اخلاق و رفتار کودک می گذارد.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار