سال جاری آزمون های وزارت بهداشت درگیر نابسامانی هایی شد که با انتشار مجدد کارنامه آزمون دستیاری، کلکسیون این بی نظمی ها تکمیل شد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هنوز یک ماه هم از حماسه آفرینی وزارت بهداشت نگذشته که بار دیگر این وزارتخانه، داوطلبانش را از خواب بی خواب کرده است. وزارتخانه ای که متولی تربیت دانشجوست ،تاکنون رشته منتخب داوطلب را تغییر نداده است یا به عبارتی انگل شناسی تحویل جامعه نداده که تا لحظه تحویل پاسخ نامه به مراقب آزمون، خود را پرستار می دیده است.

نابه سامانی آزمون های وزارت بهداشت ادامه دارد/

در آزمون کارشناسی ارشد ،هر رشته ای که جابه جا و هر رتبه ای که کم و زیاد شد، گذشت و در نهایت سازمان سنجش با به میان آوردن پلیس فتا، از زیر مسئولیت شانه خالی کرد و مدعی جعلی بودن کارنامه ها شد.

از تغییر روزانه کارنامه دانشجویان از وضعیت مجاز به انتخاب رشته ، به وضعیت غیرمجاز و پدید آمدن رشته گروه های آسیب دیده ای که وزارت بهداشت از آن ها خبر نداشت، که بگذریم،اکنون نوبت داوطلبان آزمون دستیاری رسیده است.

کش و قوس های حذف تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون دستیاری، پس از اعلام نتایج این آزمون هم ادامه داشت اما گویی وزارت بهداشت منتظر بود داوطلبان یک دل سیر کارنامه خود را نگاه کرده و سپس اطلاعیه شورای پزشکی مبنی بر حذف سوابق تحصیلی را منتشر کند.

چهل و ششمین آزمون پذیرش دستیار رشته های تخصصی بالینی در حالی برگزار شد که وزارت بهداشت تصمیم گرفت مصوبه هشتادمین نشست شورای آموزش پزشکی اول دی ماه 93، مبنی بر تاثیر 15 درصدی سوابق تحصیلی داوطلبان را در پذیرش آن ها اعمال کند، موضوعی که واکنش بسیاری از داوطلبان را به دنبال داشت. آن ها این مصوبه را خلاف حقوق خود و قوانین رسمی کشور می‌دانستند.

حمید اکبری قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت همانطور که پیش از این هم اطلاع رسانی شده است، امسال سوابق تحصیلی در آزمون دستیاری تاثیر مثبت دارد.

سوابق تحصیلی شامل ۵ درصد معدل و ۱۰ درصد نمرات پیش کارورزی از چهل و سومین دوره آزمون دستیاری پزشکی به صورت تاثیر مثبت اعمال شده است.

این تغییرات با وجود اطلاع رسانی در دفترچه ثبت نام، مورد اعتراض گروهی از داوطلبان آزمون دستیاری قرار گرفت که پیش از زمان تصویب این قانون از دوره پزشکی عمومی فارغ التحصیل شده اند و آن را ناعادلانه می دانستند.

پورکاظمی رییس مرکز سنجش و آموزش پزشکی وزارت بهداشت نیز در خصوص حذف سوابق تحصیلی در این آزمون گفت: هدف ما تربیت متخصص است و ارتقا افرادی که از پایه به درس اهمیت نمی دادند، به درد جامعه نمی خورد.

وی افزود: به هرحال جامعه از منابع مالی خود برای تحصیل دانشجویان هزینه می کند و باید نتیجه این هزینه را ببیند. افرادی که از ابتدا دقیق درس نخوانده اند و در آزمون نیز موفق نبودند، در تصمیم برای لغو این قانون نقشی ندارند.

این مخالفت ها تا پس از گذشت چند ساعت از انتشار کارنامه آزمون دستیاری هم ادامه داشت اما به ناگهان شورای آموزش پزشکی اطلاعیه صادر کرد. 

متن اطلاعیه به شرح زیر بود:
تاثیر سوابق تحصیلی در نمره آزمون دستیاری، که پیش از این از سوی شورای آموزش پزشکی و تخصصی مورد تصویب قرار گرفته بود، موجب بروز نگرانی هایی در میان داوطلبان شد، لذا با توجه به نتایج بدست آمده از آنالیز و تحلیل نمرات حاصله از آزمون دستیاری که با لحاظ نمودن نمره پیش کارورزی و معدل دوره پزشکی عمومی استخراج شده است و به منظور رفاه حال داوطلبان محترم، رفع نگرانی های موجود و ایجاد بستر مناسب تر در جهت انتخاب رشته متناسب با نتایج آزمون دستیاری، به اطلاع می رساند موضوع تاثیر سوابق تحصیلی در نتیجه نهایی آزمون دستیاری برای دوره جاری لحاظ نمى شود.

طی پیگیری هایی که از رییس مرکز سنجش پزشکی داشتیم متوجه شدیم کارنامه مجدد داوطلبان روز سه شنبه 19 مردادماه منتشر می شود.

همچنین از پورکاظمی علت آشفتگی های آزمون های امسال وزارت بهداشت را جویا شدیم که وی اینگونه پاسخ داد: باید نظرات داوطلبان را جویا شد، مرکز سنجش فقط یک مجری است.

البته قابل ذکر است که بنا به گفته داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد پزشکی، این بی نظمی متعلق به امسال نیست، بلکه در سالهای گذشته هم، با شدتی کمتر ای نواقص دیده می شد. نواقصی که یکسال زحمت و عمر یک دانشجو را زیر سوال می برد و دست آخر او را به نتیجه ای نمی رساند.

گزارش از یاسمن قاسمی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار