نیویورک تایمز در مطلبی به حضور نیروهای نظامی روسیه در سوریه پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: سال گذشته پس از اینکه نیروهای شورشی در حال نفوذ به مواضع کلیدی دولت سوریه بودند، ارتش این کشور در حال تضعیف بود. شورشیان به وسیله موشک‌های ضد تانک که سازمان سیا و عربستان سعودی در اختیارشان قرار داده بودند، به ارتش سوریه حمله می‌کردند. در واشینگتن نیز شایعاتی مبنی بر سقوط حکومت بشار اسد به گوش می‌رسید.

اما پس از آن، روسیه وارد صحنه شد و نیروهای شورشی که به وسیله سیا حمایت می‌شدند را وادار به عقب‌نشینی کرد. اکنون سرکرده‌های نیروهای شورشی اعلام کرده اند مهماتی که سازمان سیا در اختیارشان گذاشته بود در حال اتمام است.

در ادامه این مطلب آمده است: پس از دهه 1980 میلادی، این نخستین باری است که ارتش روسیه با نیروهایی که به وسیله سازمان سیا تعلیم دیده اند مقابله می‌کند. در دوران جنگ سرد، نیروهای افغان که تحت حمایت سازمان سیا بودند توانستند بر ارتش روسیه پیروز شوند. اما اکنون نتیجه برای آمریکا و روسیه بسیار متفاوت است.

"مایکل کافمن" – یکی از کارکنان موسسه وودرو ویلسون در واشینگتن – در این‌باره گفت: "روسیه تاکنون در جنگ نیابتی با آمریکا پیروز بوده است."

با اینکه روسیه به وسیله غرب به حاشیه رانده شده است، موفقیت‌های این کشور در صحنه نبرد سوریه، به مسکو نفوذ بیشتری در تصمیم‌گیری‌ها درباره آینده خاورمیانه می‌بخشد.

اکنون دولت اوباما در حال مذاکره با روسیه برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات نظامی و هماهنگ کردن حملات هوایی علیه مواضع داعش و سایر گروه‌های تروریستی در سوریه است. همچنین، با اینکه افراد بسیاری از جمله باراک اوباما معتقد بودند حضور روسیه در این جنگ برای این کشور نتیجه مناسبی نخواهد داشت، اکنون پوتین به بسیاری از اهداف خود رسیده است.

با این حال، حتی اوباما نیز از توافق با مسکو اظهار نگرانی کرده است. وی روز پنجشنبه هفته گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: "من مطمئن نیستم که بتوان به روس‌ها یا ولادیمیر پوتین اعتماد کرد. هرگاه بخواهیم با کشوری مانند روسیه وارد توافق شویم، همواره بدبینی‌هایی در این میان وجود دارد."

این مطلب همچنین به حضور ارتش روسیه در سوریه پرداخت. در ماه سپتامبر 2015 (30 روز منتهی به 8 مهر 1394)، ارتش روسیه ماموریت‌های خود را در سوریه آغاز کرد. جنگنده‌های روس مواضع گروه‌هایی را که بیشترین تهدید برای دولت بشار اسد به شمار می‌رفتند هدف قرار دادند. ظرف نزدیک به یکماه، روسیه حملات هوایی خود را تا 90 حمله در روز نیز افزایش داد. همچنین نزدیک به 600 تفنگدار دریایی روسیه برای ماموریت محافظت از یک پایگاه هوایی در لاذقیه به 4000 نیروی زمینی دیگر این کشور پیوستند.

دخالت نیروهای روسیه در جنگ سوریه پس از مدتی تاثیرات خود را آشکار کرد. در پی آن، اوباما پیش‌بینی کرد مسکو با این اقدامات، گرفتار جنگی خواهد شد که خود ایجاد کرده است.

سازمان سیا به منظور مقابله با نیروهای روس دست به کار شد و صدها موشک ضد تانک دیگر را به گروه‌های تروریستی واگذار کرد. یکی از فرماندهان این گروه‌های تروریستی در ماه اکتبر 2015 (31 روز منتهی به 9 آبان 1394) گفته بود می‌تواند هر تعداد که بخواهد موشک تهیه کند.

برخی از کارشناسان از تصمیم پوتین مبنی بر مبارزه مستقیم با نیروهایی که به وسیله آمریکا تعلیم دیده اند، غافلگیر شده اند. آن‌ها این اقدام را بسیار خطرناک می‌دانستند. اما به نظر می‌رسد این اقدام مسکو نتیجه مناسب را حاصل کرده است. این همان جنگ سردی است که اوباما در گذشته گفته بود قصد ندارد وارد آن شود. وی در سخنرانی خود در ماه اکتبر گفته بود: "ما نمی‌خواهیم سوریه را به سرزمینی برای جنگ نیابتی بین آمریکا و روسیه تبدیل کنیم. سوریه صفحه شطرنجی برای قدرت‌نمایی ابرقدرت‌ها نیست."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار