سفره های آبهای زیرزمینی با کسری یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعبی مواجه است و باعث افت یک متری آبهای زیرزمینی در این استان شده است.

کسر یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعبی آبهای زیرزمینی در خراسان رضویبه گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: 24 هزار و 500 حلقه چاه آب در خراسان رضوی در مدار بهره برداری قرار دارد که فقط 16 هزار حلقه از این تعداد دارای پروانه است و 8 هزار و 500 حلقه چاه به صورت غیرمجاز ایجاد شده اند.

محمد احسان محمدزاده لاری با اشاره به اینکه که پارسال یک هزارو200 حلقه چاه در استان مسدود شده است، افزود: فعالیت چاههای غیرمجاز در کسری مخازن زیرزمینی آب سهم 5 درصدی دارند بطوری که 200 میلیون مترمکعب از کسری مخازن زیرزمینی آب در خراسان رضوی مربوط به همین چاه ها است.

وی گفت: حجم اضافه برداشت آب از چاههای مجاز در خراسان رضوی حدود 800 میلیون مترمکعب در سال است که مهمترین علت کسری مخازن آبهای زیرزمینی استان به شمار می رود.

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: 300 میلیون مترمکعب از کسری مخازن زیرزمینی در دشتهای استان به علت صدور پروانه های حفر چاه ، افزون بر ظرفیت موجود بوده است.

همچنین معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: عملیات انسداد 2 هزار و 370 حلقه چاه غیرمجاز در مناطق مختلف خراسان رضوی امسال با همکاری قوه قضاییه در حال اجرا است.

علیرضا طاهری افزود: 57 گروه گشت و بازرسی موضوع تخلفات در حوزه آب و شناسایی چاههای غیرمجاز را در خراسان رضوی پیگیری که 680 حلقه چاه غیرمجاز در خراسان رضوی مسدود شد.

وی گفت: از تعداد چاههای موجود در خراسان رضوی 300 حلقه چاه عمیق و مابقی چاهها حاشیه رودخانه هایی هستند که کم عمق و برای باغ ویلاها و مصارف تفریحی حفر شده اند.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: هم اکنون 97 درصد چاههای کشاورزی این استان مجهز به کنتورهای هوشمند هستند وعملیات هوشمندسازی چاههای آب شرب و غیرکشاورزی آغاز شده است .

طاهری گفت: 700 چاه غیرکشاورزی در خراسان رضوی مجهز به کنتور هوشمند شده که تا پایان امسال به هزار و 800 حلقه چاه گسترش می یابد.

وی خاطر نشان کرد: چاههای غیرمجاز، اضافه برداشت آب از چاههای مجاز و نیز صدور مجوز حفر چاه آب بیش از ظرفیت دشتها سه علت مهم افت آبهای زیرزمینی در استان است .

انتهای پیام//

           

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.