سفال‌های اژدری شکل مربوط به دوره ساسانی در آب‌های ساحلی بوشهر پیدا شد.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، مدیر گروه باستان شناسی زیر آب کشور گفت: به دنبال مکاتبات دانشگاه علوم پزشکی با میراث فرهنگی متوجه وجود قطعاتی از سفال در آب‌های ساحلی بوشهر شدیم و بررسی ها را با استفاده از تیم غواصی بومی و علوم پزشکی آغاز کردیم.

 دکتر حسین توفیقیان با بیان این‌که این پژوهش‌ها یک ماه زمان برده است،افزود: در بررسی‌های خود بقایای یک کشتی غرق شده در دوره ساسانی را یافتیم که شاخص‌ترین وسایل کشف شده در میان آنها، سفال‌های اژدری شکل هستند.

وی ادامه داد: درون همه این سفال‌ها قیر اندود بوده و نوک تیز آنها ظاهری متمایز از سفال های دیگر دارد و علت آن این بوده که هنگام روی هم قرار گرفتن در کشتی و در تلاطم دریا تعادل کشتی را بهم نزنند.

 عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور بیان کرد: حدود هزار سال یعنی از دوره اشکانی تا اوایل اسلام، سفال‌ها برای جابه جایی مایعات با ارزش در خلیج فارس به کار می‌رفته است.

وی گفت:سفال‌های کشف شده در موزه باستان شناسی زیرآب بوشهر که با تلاش دکتر نبی پور پژوهشگر بوشهری و میراث فرهنگی این استان مهیا شده، نگهداری خواهد شد.

توفیقیان تصریح کرد: حدود 15 سال پیش اولین گام‌های باستان شناسی زیرآب در ایران برداشته شد و در حوزه خلیج فارس نیز کشفیاتی در بندر ریگ و آب‌های عمیق بندر سیراف در استان بوشهر صورت گرفت، اما کشفیات جدید از بهترین کارها در آب‌های خلیج فارس در سواحل بوشهر به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ ش


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.