سنندج؛

عمارت آصف اثری ملی با زیبایی های منحصر به فرد در سنندج

عمارت آصف یکی از قدیمی ترین آثار دیدنی و تاریخی شهر سنندج است که همه ساله پذیرای هزاران گردشگر و علاقمند به هنر و فرهنگ ایران زمین است

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازسنندج،مجموعه عمارت آصف توسط "آصف اعظم” (میرزا علی نقی خان لشکر نویس) در دوره صفویه و با چهار هزار متر مربع زیر بنا ساخته شد.

این بنای جالب و دیدنی در سال ۱۳۷۵به شماره ۱۸۲۲ در فهرست آثار ملیکشورمان به ثبت رسیده‌ است.

قدیمی ترین بخش بنا تالار اصلی در شمال مجموعه است که مربوط به دوره صفویه است که دارای طاقهای شکسته، ارسی های چهار لنگه با طرح اسلیمی و سقف گنبدی مقرنس کاری با گچ بری های پر کار و بسیار زیبا به انضمام ایوان ستون دار می باشد و هنگام ورود پادشاهان در این تالار از آنها پذیرایی می شد.

در قسمت شرقی اتاقهای متعدد با سبک پنجره های هفت دری و هلالی قاجار جهت کاربری های مختلف خدماتی و مسکونی ساخته شده است.

در شمال این ساختمان، بنایی سه طبقه با سبک معماری متفاوت از دیگر بناهای مجموعه و مربوط به دوره پهلوی وجود دارد که حیاط و حوض مستقل ایوان ستوندار با ستونهای گچ بری شده و گچ بری های زیبای داخل اتاق های آن جلوه خاصی به آن بخشیده است.

در غرب این مجموعه بنایی دیگر با دربی مستقل و سبک معماری هلالی با حیطه وسیع و جنب خیابان شهدا واقع شده است که به نام پسر سوم آصف ساعد السلطان است این بنا در سال ۱۳۲۰ هجری شمسی ساخته شد که با احداث خیابان شهدا حیاط و بخشهایی از آن از بین رفت.

عمارت آصف ازلحاظ گچ بری ها واروسی های قدیمی بسیار زیبا است. سبک معماری سنگهای تراش خورده وبرجسته وطاق های هلالی این ساختمان،منظره ای بدیع وقابل تحسینی به وجود آورده است که قسمت تالار واروسی آن درنوع خود بسیارهنرمندانه وزیبا ساخته شده است.

از دیگر بخشهای مجموعه آصف حمام بزرگ و بسیار زیبا ی آن است که دارای ستون های سنگی منحصر به فرد و دیوارهای منقش با آهک کاری می باشد

ورودی آن در داخل حیاط اصلی(بیرونی) این مجموعه قرار گرفته واز هرجهت جالب ودیدنی است این حمام دارای بخش های سردر،راهرو،حمام سردوگرم،خزینه،آتشدان،تون،منبع آب اضافی وسرویس بهداشتی ورخت کن است.

یکی دیگراز بخشهای زیبای عمارت آصف، سردرب آن است که به وسیله آجر تراشان و معماران سنندجی به طرز با شکوهی در سال ۱۳۱۱ ساخته شد، درب آهنی بزرگی دارد که در ساخت آن از طرحهای اسلیمی اقتباس شده که جهت نصب قسمتهای مختلف آن از میخ و پرچ به جای جوش استفاده شده است.

از جمله فضاهای و غرفه های خانه کرد سنندج می توان به نگارخانه و حیاط ورودی، حمام، غرفه های زندگی شهری، مکتب خانه، قالی بافی، آثار چوبی ، غرفه های مشاغل و فنون، بخش اسناد و عکسهای تاریخی، اتاق خان، بخش پوشاک، زیورآلات، غرفه های صنایع دستی، غرفه های زندگی روستایی و مرکز اسناد اشاره کرد

در عمارت آصف سنندج سفرخانه ای سنتی با غذاهای محلی دایر شده است که موسیقی زنده سنتی در آن اجرا می شود.

عمارت آصف از سال ۱۳۸۲ به عنوان موزه مردم شناسی و با نام "خانه کرد” بازگشایی شد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.