کارشناس امنیت ملی آمریکا از دولت باراک اوباما درخصوص تعامل با ایران انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از نیوزمکس، جیم هانسون، کارشناس امنیت ملی آمریکا، روز چهارشنبه مدعی شد مبلغ 400 میلیون دلاری که درست در روز آزادی 4 شهروند آمریکایی به ایران پرداخت شد، «قطعا باج» بود.

هانسون که معاون مرکز سیاست امنیت آمریکا است گفت: «من دلیل دیگری نمی بینم که فرانک سوئیس و یورو را در پالت قراردهیم و با هواپیمایی بی نام و نشان به ایران بفرستیم.»

وی افزود: «گاهی با خودم فکر می کنم توافق با ایران را مانند نامه های تهدید آمیز به آمریکا نوشته اند. گمان می کنم دولت اوباما نشان داد که می تواند بازیچه قرار گیرد. آن ها بابت «بوئی برگدال،» پول نقد و زندانی تحویل دادند.»

روز سه شنبه، روزنامه وال استریت ژورنال نیز مدعی شده بود که کاخ سفید، مبالغی را در پالت های چوبی قرار داده و با ارزی به جز دلار، سوار هواپیمایی نامشخص کرده است. این هواپیما به ادعای این روزنامه، در تاریخ 17 ژانویه و همزمان با آزادی شهروندان، بر زمین نشسته است. دریادار جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در اظهارنظری گفت که این پول، بخشی از توافق گسترده تر در خصوص مذاکراتی کاملا مجزا و توسط «تیم های جداگانه از جانب ایران و آمریکا» بوده است.

کاخ سفید نیز گفته است این پول، بخشی از توافق یک میلیارد و هفتصد میلیون دلاری بین دولت اوباما و ایران بر سر معامله تسلیحاتی است که از سال 1979 تا کنون، معطل مانده بود.

این در حالی است که کربی در مصاحبه با فاکس نیوز اعلام کرد این پول، باج نبوده است بلکه مربوط به دادخواهی دیرین و «متعلق به ایران» بوده است.

کربی افزود: ما به کسی باج نمی پردازیم. این هم باج نبوده است. هرگونه ادعایی مبنی بر باج خواندن این انتقال، قطعا و کاملا غلط است. دو فرایند کاملا مجزا توسط دو تیم جداگانه پیگیری می شد. من این همزمانی اتفاقی را درک می کنم. همان موقع هم در این خصوص صحبت شد. حالا که این کار، همزمان با آزادی آمریکایی ها و توافق ایران انجام شده است، دلیل صحیح بودن این ادعا نیست.

کربی خاطر نشان کرد که وی، جان کری و اوباما، همان زمان در این خصوص، اطلاع رسانی کرده اند.

کربی ادامه داد: تنها چیز جدیدی که در این خصوص به چشم من خورد، مقاله وال استریت ژورنال است که در خصوص جدول پرداخت هم مواردی را مطرح کرده بود اما نمی توانم در خصوص این مسئله خاص بحث کنم. اما واقعیت این است که ما این توافق را بی سر و صدا انجام دادیم و میلیاردها دلار در مالیات آمریکایی ها صرفه جویی کردیم. چون این مبلغ باید قطعا پرداخت می شد. اگر ما این مبلغ که بابت قرارداد فسخ شده فروش سلاح به ایران، و حق ایران بود را به آن ها پرداخت نمی کردیم، مجبور می شدیم چندین برابر آن را بپردازیم.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار