در حالی که برخی از انواع خودروها در هفته‌های گذشته به شدت با افزایش قیمت و عرضه قطره‌چکانی در بازار مواجه بود، اکنون خودروسازان اقدام به فروش‌های چندمدله برای ترغیب مشتریان کرده‌اند.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،روزها بود که بازار با عرضه قطره‌چکانی برخی مدل‌های خودرو مواجه بود و خودروسازان هم از عرضه به موقع این خودروها به بازار سر باز می‌زدند. همین کافی بود که قیمت ها به یکباره در بازار بالا رود و بازار سیاهی برای خودروها ایجاد شود. در این میان رسانه ها هم بارها و بارها نسبت به عدم عرضه برخی خودروها و ورود دلالان به بازار هشدار دادند و در مقابل، خودروسازان و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به راحتی از کنار آن رد شدند.حال بعد از اینکه هفته‌ها قیمت خودرو در بازار بالا رفته و بی‌جهت، مصرف‌کنندگان ناچار به خرید از دلالان و واسطه‌ها شدند، خودروسازان شگرد جدیدی را برای فروش این مدل‌های خودرو به کار بسته‌ و شرایطی را پیش روی مشتریان قرار می‌دهند که بتوانند آنها را در خرید این خودروها اغوا کرده و زمینه ساز فروش بیشتر شوند.
 
حتی همان روزهایی که بازار سیاه فروش خودروها شکل گرفته بود، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به صراحت اعلام کرد که نمی‌تواند به بازار ورود داشته باشد و برای بازار سیاهی که شکل گرفته، کاری کند. محمود نوابی، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در گفتگو با خبرنگار مهر گفته بود که نظارت بر بازار خودرو از دست سازمان حمایت خارج است و همه امور مربوط به خودرو، از سوی شورای رقابت بررسی می‌شود، اما اگر مصرف کنندگان شکایتی داشته باشند، می‌توانند به این سازمان ارایه دهند.
 
حال پس از روزها تاخیر در عرضه مدل‌های پرطرفدار خودرو از سوی خودروسازان به بازار، شرایط فروش برای برخی مدل‌های خودرو از جمله تندر اعلام شده که بر اساس آن، سه شرایط فروش نقدی، پیش فروش و اقساطی در نظر گرفته شده و به مشتریان عرضه می‌شود، در حالیکه بازار راه افزایش قیمت را در پیش گرفته و تجربه هم نشان داده اگر قیمت در بازار بالا رود، به این راحتی‌ها پایین نخواهد آمد. به خصوص اینکه نهادهای نظارتی به شدت در بازار خودرو بد عمل می‌کنند و همیشه مصرف‌کنندگان هستند که به دلیل شکل انحصاری بازار خودرو، متضرر می‌شوند.
 
بررسی میدانی خبرنگار ما حکایت از این دارد که هنوز هم اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار برای برخی مدل‌های خودرو وجود دارد و گاهی هم، دلالان به شدت وارد عمل شده و بازار سیاهی را شکل می‌دهند که کاملا به ضرر مشتریان است. اکنون هم اختلاف قیمت در برخی از انواع خودرو، بین100 هزار تومان تا400 هزار تومان است.
 
بر این اساس قیمت پژو پارس سال که در هفته اول مردادماه در کارخانه 35 میلیون و 477 هزار تومان و در بازار آزاد، 35 میلیون و 500 هزار تومان بود، اکنون در بازار به 35 میلیون و 900 هزار تومان رسیده که حکایت از افزایش 400 هزار تومانی ظرف ده روز اخیر را دارد. همچنین قیمت پژو پارس سال یورو 4 که در همین تاریخ در کارخانه 36 میلیون و 918 هزار تومان و در بازار آزاد 38 میلیون و 100 هزار تومان بود نیز، با 200 هزار تومان افزایش قیمت در بازار به 38 میلیون و 300 هزار تومان رسیده است.
 
قیمت دنا نیز 100 هزار تومان افزایش قیمت در بازار آزاد را تجربه می‌کند. در این میان سمند ال ایکس نیز با 40 هزار تومان افزایش قیمت در کارخانه مواجه شده است. همچنین قیمت تیبا نیز با 200 هزار تومان افزایش قیمت در بازار طی ده روز اخیر مواجه شده است.
 
بررسی های میدانی حکایت از این دارد که قیمت پراید 111 نیز با 100 هزار تومان افزایش قیمت مواجه بوده و در عین حال، قیمت هر دستگاه تیبا دو نیز با افزایش قیمت 470 هزار تومان افزایش قیمت کارخانه مواجه بوده است. اما قیمتش در بازار 200هزار تومان هم کاهش داشته است. همچنین پارس تندر نیز با 300 هزار تومان افزایش قیمت اکنون به 40 میلیون و 900 هزار تومان در بازار رسیده است. تیبا دوگانه سوز نیز 200 هزار تومان افزایش قیمت در بازار داشته است. رنو ساندرو نیز افزایش قیمت 100 هزار تومانی را تجربه می‌کند.
 
منبع:مهر
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.