رابط ستاد حقوق بشر اسلامی قوه قضاییه در استان کرمان امروز در نشستی خبری گفت: دبیرخانه حقوق بشر اسلامی باهدف استفاده از همکاری قضات و حقوقدانان و نهادهای فرهنگی در دادگستری کرمان راه اندازی شد.

دبیرخانه حقوق بشر اسلامی در کرمان فعال شدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمدباقر اسلامی افزود: 14 مرداد سالروز تصویب اعلامیه حقوق بشر اسلامی است، برنامه های دبیرخانه حقوق بشر اسلامی نیز شامل تبلیغات محیطی وبرگزاری جلساتی به همین منظور در مرکز استان و شهرستان ها خواهد بود.

وی از برگزاری نشست تخصصی حقوق بشر در مرکز استان کرمان در هفته آینده خبر داد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان خاطر نشان کرد : با همکاری نهادهای متولی فرهنگ و با بازگشایی مدارس و دانشگاه ها و استفاده از پژوهش های دانشجویی این موضوع ادامه دارد تا منتج به نتایج موردنظر رهبر معظم انقلاب ادامه خواهد داشت.

وی احیای حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی را از دغدغه های رهبر معظم انقلاب اسلامی برشمرد و تصریح کرد : ایشان بر این موضوع تاکیدات زیادی داشته اند و به قوه قضاییه ماموریت جدیدی ارائه کردند که در زمینه احیای حقوق بشر اسلامی توجه بیشتری داشته باشد.

اسلامی گفت : رهبر معظم انقلاب اسلامی زمانی در مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و سایر حوزه ها ورود می کنند که خلاءهای این حوزه ها را مشاهده کنند.

وی افزود : حقوق بشر به معنای عام موضوع جدیدی نیست که کشورهای غربی و اسلامی بخواهند به آن بپردازند..

رابط ستاد حقوق بشر اسلامی قوه قضاییه در استان کرمان با اشاره به اینکه قدمت حقوق بشر به گستره تاریخ آدمی است تصریح کرد : سال 1948 میلادی پس از جنگ جهانی دوم کشورها به این فکر افتادند که سازمانی برای دفاع از حقوق کشورهای مظلوم اقدام کند و به همین دلیل سازمان ملل متحد تشکیل و پس از آن اعلامیه جهانی حقوق بشر به تصویب رسید.

اسلامی گفت: اعلامیه جهانی حقوق بشر یک برداشت سکولار لیبرالیسم از فرهنگ یهودی و مسیحی است که قاعدتا چون برداشتی سکولار است و ساختار آن بخشی از جامعه بشری است، در بسیاری از کشورها قابل اجرا نخواهد بود زیرا همه شمول نیست.

وی گفت: بخش های مهمی از اعلامیه حقوق بشر در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای اسلامی قابل اجرا نیست.

اسلامی اظهارداشت : از بدو تاسیس حقوق بشر اسلامی کشورهایی از جمله ایران، مصر، عراق و عربستان در برابر اعلامیه جهانی حقوق بشر واکنش هایی نشان می دادند تا اینکه سال 1369 در قاهره اعلامیه حقوق بشر اسلامی به تصویب رسید.

وی عقل محوری و خرد محوری صرف را از دیگر خصیصه های اعلامیه های جهانی حقوق بشر دانست و گفت: از این دیدگاه در واقع مرجع تشخیص صحیح یا نادرست بودن احکام در مورد بشر، تنها عقل انسانی است و مبنای وحی در آن نقشی ندارد.

اسلامی افزود: اشکال حقوق بشر غربی از این است که انسان را تنها موجودی مادی دیده و بر مبنای خواسته های مادی بخشی از جامعه بشری شکل گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در مبانی دینی اسلامی به آزادی انسان در چارچوب قوانین اسلامی توجه ویژه ای داریم و وحی را بر آن مقدم دانسته و معتقدیم برنامه ها باید بر مبنای خدامحوری تنظیم و وضع شوند.

معاون دادگستری استان کرمان به جنایات عربستان سعودی اشاره کرد و گفت: امروز راحت بمب خوشه ای بر سر مردم یمن می ریزند و نامی از آنها نیست.

رابط ستاد حقوق بشر اسلامی قوه قضاییه در استان کرمان افزود: حقوق بشر در حال حاضر به عنوان یک ابزار در دست کشورهای استعماری است.

معاون دادگستری کرمان گفت: در حقوق بشر اسلامی موضوع حقوق زن و مرد مورد توجه قرار گرفته است زیرا از دیدگاه مکتبی، زن و مرد در اصل آفرینش از ارزش ذاتی یکسان برخوردارند و نباید فراموش کرد برخی ویژگی های زن و مرد موجب شناسایی حقوق و تکالیف متفاوت برای آنها می شود.

اسلامی افزود: طبق مقدمه اعلامیه حقوق بشر اسلامی، بشر تکوینی و تشریعی، بنده خداوند است و بر این اساس تاکید شده که مادیت و معنویت انسان با هم در آمیخته است.

وی گفت: برخلاف تفکر متفکران غربی که انسان را در برابر خدا هم آزاد می پندارند در اعلامیه حقوق بشر اسلامی بر تسلیم و فرمانبرداری انسان در برابر خدا تاکید شده است.

اسلامی تأکید کرد: ما وظیفه داریم به تبیین حقوق بشر اسلامی و احیای اعلامیه جهانی حقوق بشر اسلامی فکر کرده و در این زمینه برنامه ریزی کنیم.

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار