به نوشته نیویورک تایمز، مقامات ترکیه‌ای آمریکا را در رسانه‌ها محکوم می‌کنند اما خواستار روابط نزدیک با این کشورند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: دو هفته پس از کودتای نافرجام ترکیه، مقامات این کشور و رسانه‌های طرفدار دولت با اشاره به نقش آمریکا در این کودتا، احساسات ضد آمریکایی مردم این کشور را برانگیخته اند.

اما روز دوشنبه، هنگامی که "ژوزف دانفورد" – رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا – با مقامات ترکیه در آنکارا دیدار کرد، لحن ترکیه‌ای‌ها تغییر کرده بود.

دانفورد اظهار داشت یکی از مقامات ارشد ارتش ترکیه و بن‌علی ییلدریم – نخست وزیر ترکیه – به وی گفتند انتظار دارند روابط نزدیک آنکارا و واشینگتن ادامه یابد. دانفورد همچنین اظهار کرد آن‌ها شکست دادن گروه تروریستی داعش را دلیلی برای همکاری نزدیک دو کشور دانسته اند.

همچنین در حضور دانفورد ، مقامات ترکیه درباره نقش احتمالی آمریکا در کودتای نافرجام اخیر هیچ پرسشی مطرح نکردند. این سکوت نشان‌دهنده یک روش متداول میان مقامات ترکیه‌ای است که به موجب آن در برابر مردم این کشور، آمریکا را محکوم می‌کنند اما در پشت پرده، به آمریکا اطمینان می‌دهند همکاری‌های استراتژیک دو کشور با خطر مواجه نخواهد شد.

دانفورد پس از دیدار با مقامات ترکیه‌ای گفت: "آنچه هم من می‌دانم و هم آن‌ها (ترکیه‌ای ها)، این است که همکاری آمریکا با ترکیه در جنگ با داعش، بسیار بهتر از تنها اقدام کردن است."

در روزهای پس از کودتای نافرجام ترکیه، برخی از ماموریت‌های ارتش آمریکا علیه مواضع داعش متوقف شدند. زیرا ترکیه برای جنگنده‌های آمریکایی که در پایگاه هوایی اینجرلیک قرار داشتند اجازه پرواز صادر نمی‌کرد. همچنین به دلیل اینکه گفته می‌شد یک هواپیمای سوخت‌رسان برای کمک به جنگنده‌های ترکیه در این کودتا از پایگاه هوایی اینجرلیک برخاسته بود، دولت ترکیه این پایگاه را تعطیل کرد.

فردی که مسئولیت اداره این پایگاه هوایی را بر عهده داشت، به اتهام دست داشتن در کودتا بازداشت شد. همچنین بیش از یک هفته برق این پایگاه قطع شده بود و آمریکایی‌هایی که در این منطقه مستقر شده اند، مجبور شدند برای دسترسی به برق از ژنراتور استفاده کنند. تظاهراتی نیز در محوطه بیرونی این پایگاه انجام شد که در آن مردم درخواست خروج آمریکا از خاک ترکیه را مطرح می‌کردند.

این در حالی است که ژنرال دانفورد اظهار کرد مقامات ترکیه به وی گفته اند آمریکا می‌تواند به این پایگاه هوایی دسترسی داشته باشد. وی همچنین گفت با هر مقامی که دیدار می‌کرد، به وی اعلام می‌کردند خواستار بازگردانده شدن فتح‌الله گولن – یک مبلغ مذهبی که متهم به طرح‌ریزی کودتای نافرجام اخیر ترکیه بوده است – هستند.

دانفورد افزود: "در تمامی نشست‌ها، مقامات ترکیه لحنی مثبت داشتند و به هیچ عنوان به آمریکا اتهام نمی‌زدند. آن‌ها اظهار کردند ادامه همکاری ترکیه و آمریکا بسیار مهم است. ولی آن‌ها اهمیت بازگردانده شدن گولن را نیز مطرح کردند."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار