رای الیوم: لیبی، قربانی بزرگ دخالت‌های آمریکا و ناتو

روزنامه رای الیوم با اشاره به تبعات دخالت ناتو در لیبی در پنج سال گذشته، مردم این کشور را قربانی بزرگترین فریب تاریخ دانست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ رای الیوم در گزارشی درباره حملات هوایی آمریکا به لیبی آورده است: مردم لیبی همانند بسیاری دیگر از کشورهای عربی در معرض بزرگترین فریب تاریخ قرار گرفتند؛ زیرا دروغ‌ها و شیوه‌های گمراه کننده آمریکا و رسانه‌های عربی را باور کردند. آنها تصور کردند که ناتو کشورشان را به بهشت و ساحل آرامش تبدیل می کند، اما نتیجه این دخالت کشتار سیاسی، اجتماعی، جغرافیایی و اخلاقی و غارت دهها میلیارد دلار از اموال ملت لیبی و نیز آواره کردن نیمی از مردم آن به کشورهای همسایه بود.

این رسانه در ادامه با زیر سئوال بردن مشروعیت فایز سراج، رئیس دولت وفاق ملی لیبی، هدف از روی کار آمدن وی را بهانه‌ای برای دخالت خارجی در این کشور دانست و نوشت: پس از آنکه پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون، از حملات هوایی آمریکا به شهر سرت لیبی سخن گفت و اینکه این به درخواست دولت لیبی صورت گرفته است، آقای سراج، رئیس دولت وفاق لیبی، نیز در نطقی تلویزیونی آن را تایید کرد.

رای الیوم می‌نویسد: دولت وفاق به ریاست سراج از مشروعیت همه مردم لیبی برخوردار نیست و پارلمان‌های شرق و غرب لیبی آن را به رسمیت نشناخته است. وی در پایگاه دریایی مستقر است و این اختیار را ندارد که به جنگنده‌های آمریکایی جراغ سبز نشان دهد تا حریم هوایی لیبی را نقض کنند و به بهانه مبارزه با داعش مردم این کشور را بکشند؛ مشابه آنچه در عراق، سوریه و یمن انجام دادند و دهها و صدها و هزاران نفر را کشتند.

در واقع دخالت نظامی آمریکا و غرب، لیبی را به آشوب و هرج و مرج کشید. همین دخالت بود که بستر مناسب برای گروههای افراطی را فراهم آورد تا دخالت نظامی آمریکا ادامه پیدا کند.

رای الیوم نوشت: یک روز آقای سراج، رئیس دولت وفاق ملی، به حضور نظامیان فرانسوی در لیبی اعتراض می‌کند و آن را نقض حاکمیت لیبی می‌داند و یک روز دیگر از حملات هوایی آمریکایی‌ها به شهر سرت خبر می‌دهد.

این حملات آمریکایی‌ها حتی اگر به مواضع داعش هم باشد، نه تنها حاکمیت لیبی بلکه کرامت مردم آن را مخدوش کرده است. این حملات باید مورد محکومیت قرار گیرد. ما از اتحادیه عربی که با تحریک کشورهای حوزه خلیج (فارس) مرتکب اشتباه بزرگ مشروعیت بخشیدن به دخالت ناتو شد، سخن نمی‌گوییم.

رای الیوم نوشت: ما از تعداد قربانیان حملات ناتو به لیبی  از پنج سال قبل تاکنون اطلاع نداریم، اما برخی آمارها 50 هزار نفر تخمین زده می‌شود.

در انتهای این مطلب آمده است: دوستان ملت لیبی کجایند؟ این دردناک است که مردم شریف لیبی قربانی توطئه‌های عربی و غربی شوند. مردم لیبی تاوان این توطئه‌ها را می‌پردازند. بی ثباتی و حیف و میل دارایی و نفت، تاوانی است که ملت لیبی پرداخته‌اند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار