همزمان با سفر مقامات نظامی آمریکا به ترکیه برای ابراز همبستگی، آنکارا کاردار سفارت آلمان را احضار کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، آنکارا روز دوشنبه یک دیپلمات آلمانی را به دلیل تصمیم دادگاه این کشور که مانع سخنرانی رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه برای طرفداران خود در آلمان شد، احضار کرد. این درحالی است که مقامات عالیرتبه آمریکایی، در کشاکش کاهش روابط آنکارا با متحدان اصلی خود، در حال دیدار از ترکیه هستند.

بر این اساس، دولت ترکیه بابت آن چه حمایت نشدن از جانب متحدان اروپایی خود پس از کودتای نافرجام 15 جولای می خواند، اظهار خشم کرده و می گوید به جای انتقاد بابت برخورد گسترده با افراد مرتبط با این کودتا، انتظار همبستگی دارد. 

وزارت امور خارجه ترکیه، کاردار سفارت آلمان در آنکارا را فراخواند تا در خصوص تصمیم دادگاهی بحث کند که رای داده بود اردوغان حق ندارد برای حامیان خود در شهر کلن سخنرانی کند. 

دادگاه آلمان اعلام کرده بود: سخنرانی‌ها از مناطق دیگر جهان، از جمله از سوی سیاست مداران ترکیه، نباید در صحنه تظاهرات در آلمان به معرض نمایش درآید. در این تظاهرات، حدود 3 تا 4 هزار نفر شرکت کردند و بیانیه اردوغان تنها قرائت شد. حدود 3 میلیون ترک تبار در آلمان اقامت دارند. 

نعمان کورتولموش، معاون نخست وزیر ترکیه، بعد از جلسه کابینه ترکیه اعلام کرد این عمل آلمان، مخالف آزادی بیان است. با این حال، مقامات آلمانی معتقدند این کار بر اساس قانون کشورشان انجام شده است. 

پیشتر نیز در 2 ژوئن سال جاری، پارلمان آلمان با به رسمیت شناختن نسل کشی 100 سال قبل ارمنیان به وسیله امپراتوری عثمانی، خشم مقامات آنکارا را برانگیخته بود.

از سوی دیگر، اردوغان آمریکا را به پناه دادن به فتح الله گولن، مبلغ مذهبی که در تبعید خودخواسته ای در پنسیلوانیای به سر می برد و طبق ادعای اردوغان، رهبری کودتا را در دست داشته است، متهم کرده است. آنکارا خواستار استرداد گولن شده است اما واشینگتن خواستار شواهدی برای دخالت گولن در این امر است و اعلام کرده است که روال قضایی استرداد باید در دادگاه این کشور طی شود. 

در عین حال، ژنرال ژوزف دانفورد -- رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا -- در تلاش برای احیای روابط، به ترکیه سفر کرد و با همتای ترک خود، هلوسی آکار ملاقات نمود. 

قبل از این دیدار، کاپیتان گرگ هیکس، سخنگوی ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد: دانفورد «حامل پیام محکوم کردن شدید کودتای نافرجام اخیر است» و دانفورد بر «اهمیت همکاری دیرپای دو کشور برای امنیت منطقه» تاکید خواهد داشت.

همچنین، دانفورد در دیدار از آنکارا از ساختمان پارلمان ترکیه دیدن کرد. ساختمان پارلمان در وقایع شب کودتا مورد حمله جنگنده‌های و بالگردهای نظامی قرار گرفته بود.

همزمان با سفر دانفورد، صدها معترض با حمل پلاکارد در مقابل سفارت آمریکا تجمع کردند و با دادن شعار خواستار استرداد گولن شدند. 

مقامات اروپایی و گروه های حقوق بشری، بابت برخورد با حدود 70 هزار نفر به بهانه ارتباط با کودتا، ابراز نگرانی کرده اند. حدود 18 هزار نفر، عمدتا از نظامیان نیز بازداشت شده اند و دولت طی حکمی، ارتش را بیشتر تحت نفوذ نهادهای مدنی در آورده است. حدود 3 هزار نفر مظنون به همکاری یا ارتباط با گولن نیز از زمان کودتا از خدمت اخراج شده اند. 

فکری ایشیک، وزیر دفاع ترکیه روز دوشنبه در مصاحبه با سی ان ان ترک از ادامه اخراج ها خبر داد. وی اعلام کرد 311 عضو ارتش که مظنون به شرکت در کودتا هستند هنوز تحت تعقیبند که 9 ژنرال نیز در میان آنها دیده می شوند. 

ایشیک افزود ترکیه به بهانه «شرایط فوق العاده» امسال، رژه 30 آگوست سالگرد جنگ استقلال را لغو کرده است. 

کودتای نافرجام 15 جولای ترکیه در طول یک شب خشونت و استفاده مقامات ارتش از تانک، جنگنده و بالگرد، 271 کشته بر جای گذاشت. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
به نظر بنده بعضی از دوستان اشتباه می کنند.
اردوغان مهره امریکاست و هرچه او بگوید عمل می کند کسی که به راحتی با دشمن اسلام و مسلمین دست دوستی بدهد شما چه نتیجه ای می گیرید
اردوغان مردم خود را به کشتن داد تا به اهدافش برسد و بر اساس دستوراتشان عمل می کند البته خورشید پشت ابر نخواهد ماند و تمام حرکاتش در آینده نزدیک افشا خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
رجب نمی تونه برخلاف آمریکا حرکت کند چونبا پنبه سرش از تنش جدا می کنند
United States of America
ناشناس
۱۶:۰۶ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
یکی نیست بگه اقوی اردوغان ، کاکو اروپایی ها اول باترکیه مشکل دارنند چون ی کشوری اسلامی هست حداقل طاهری، دوم اینکه اروپایی‌ها خر و احمق نیستن که باورشان بشه این کودتا واقعی و ن ساختگی هست. چطور میشه هنوز از کودتا چند ساعتی نگذشته حدود دو سه هزار نفر خیلی هست بازبون میگی دو سه هزار نفر دستگیر و اخراج میشن . مگه میشه تو این فاصله این همه ادم رو با در اوردن واطلاعات شون و مجرم شناختن و بعد دستگیر کرد . سرعت نور هم داشته باشی بازم نمی شه. بعد واقعا ارتشی که آموزش دیده و با اون همه امکانات این کودتای بچه گانه واقعا خیلی ساده و مصخک طراحی کرده باشن و مردم با اون سرعت بیان بیرون و جلو تانک ها بخوابند . فقط فقط این کودتا برای از میان برداشتن مخالفین و در دست گرفتن کنترل ارتش بود . ارتشی که خود اردوغان از ان وحشت و میدانست که ی روز اون رو برکنار میکنند . پس با اطلاع از قدرت ارتش و تجربیات کودتاهای گذشته پیش دستی و این کودتا طراحی و برای این کار حتما باید عده ای قربانی ب نظر اردوغان کشته در راه وطن بشوند. الانم که کاملا مشخص که بعد از کودتا و با سرعت هر چی تمام تر از میان و برکنار کردن مخالفین انجام شده و میشه و فرصت عمس العمل را از تمام افراد مخالف این کار و کشورهای مخالف گرفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
بابا ترکیه و امریکا که هم هدف و هم دین هستن.این دوباره چه بازی ای هست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
ترکیه تاوان جنایاتی که علیه سوریه مرتکب شده باید پس بدهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
آمریکا ،باید گولن را به مردم توروکیه تحویل دهد ،وگرنه مردم ودولت و سیاستمداران و مسولان کشور ترکیه از کشور آمریکا متنفر می شوند ودو کشور بین شان تنش ایجاد می شود .
آمریکا فعلا باید به کشور خود کمک کوند ،نیروهای خود را به جنگ نژاد پرستی آمریکا بفرست تا بین این جنگ صلح کونند وبا حزبی که گولن را پنا دادن بجنگند ، حزب سوسیالیس کومونیست صهیونیست یهودیان دوشمنان دین های خوب هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
البته این هیاهوی ترکیه علیه مقامات عربی و امریکایی زود فروکش خواهد کرد همانطور که در مورد اسرائیل این اتفاق افتاد و تبدیل به رابطه حسنه و عادی شد اردوغان ثبات شخصیتی و سیاسی ندارد و مردم ترکیه بزودی خواهند فهمید که فریب ترفندهای اردوغان برای کاهش فشارهای سیاسی در مورد دخالتهای ترکیه در سوریه و کشتن مخالفان در کردستان ترکیه دست به این کار زده است اگر چه امریکا و اسرائیل و بعضی کشورهای عربی در کودتا نقش ایفا کرده باشند
Netherlands
ناشناس
۱۸:۲۵ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
باشه تو راست میگی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
این هم نتیجه دوستی با آمریکا جون ........
دوستان داخلی ......ببینید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
دولت ایران و اردوغان بدانند نتیجه پاچه خوری غرب چیزی بهتر از این نمیشه
آخرین اخبار