مرکز اهدای خون سمنان شامل بخش های اهدای خون، پلاسما، پلاکت و سلول های بنیادی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان،مجید حسینی مدیر کل انتقال خون استان سمنان گفت: سمنان، جزو پنج استان کشور است که مجوز ایجاد مرکز جامع اهدای پلاسما را دریافت کرده است.
وی تصریح کرد: این مرکز شامل 22 تخت برای بخش اهدای خون، هشت تخت برای بخش اهدای پلاسما و چهار دستگاه است که در حدود 10 میلیارد ریال هزینه داشته است و نیازمند چهار دستگاه دیگر برای تکمیل است.
وی با اشاره به پنج استانی که مجوز ایجاد مرکز جامع اهدای خون را دریافت کرده اند، یادآور شد: تهران دارای 10 تخت، تبریز و ارومیه دارای هشت تخت، زنجان 6 تخت و سمنان دارای هشت تخت برای بخش اهدای پلاسماست.
حسینی خاطرنشان کرد: برای ایجاد این مرکز، سمنان متعهد شده است تا سالانه هشت هزار لیتر پلاسما تولید کند.
وی با اشاره به اینکه مرکز جامع اهدای خون در ساختمان اصلی اداره کل انتقال خون استان سمنان راه اندازی می شود، افزود: برای امور عمرانی و ساخت و ساز این مرکز در حدود یک هزار میلیارد ریال تاکنون هزینه شده است.
وی افزود:با تلاش های دولت تدبیر و امید پالایشگاه پلاسمای خون در ایران ساخته شده است که در سال 94 در حدود 80 هزار لیتر پلاسما در کشور تولید شد که این میزان باید در سال 95 به 180 هزار لیتر برسد، زیرا در غیراین صورت، فعالیت پالایشگاه پلاسما، اقتصادی نیست.
مدیر کل انتقال خون استان سمنان گفت: 42 هزار نفر برای اهدای خون در سال 94 به پایگاه های انتقال خون استان مراجعه کردند که از این تعداد حدود 35 هزار نفر موفق به اهدای خون شدند.
حسینی بیان کرد: در سال 93 بانوان سمنان در شاخص اهدای خون رتبه هفتم کشوری داشتند که در سال 94 به رتبه سوم کشور دست یافتند و در سال گذشته با 0.8 درصد افزایش، شاخص میزان اهدای خون بانوان به 6.5 درصد رسید.
وی با بیان اینکه 67 درصد از اهداکنندگان خون در استان سمنان، اهداکننده مستمر هستند، گفت: استان سمنان در 2 شاخص تعداد اهداکنندگان به نسبت جمعیت و تعداد اهداکنندگان مستمر، رتبه اول کشور را داراست.
مدیرکل انتقال خون استان سمنان افزود: میزان اهدای خون در سه ماه اول 95 نسبت به سال گذشته، پنج درصد رشد داشته است.
استان سمنان دارای پنج پایگاه انتقال خون و در ارسال فراورده های خونی، از استانهای مهم معین برخی استانهای کشور است.
نهم مرداد، روز اهدا خون نام گرفته است.
انتهای پیام/ز



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار