مصرف آسپیرین به عنوان داروی جانبی به صورت خودسرانه رو به افزایش است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ؛ معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان سمنان گفت: تجویز و مصرف آسپیرین در جامعه به علت دارا بودن خواص درمانی، پیشگیرانه یا به عنوان داروی جانبی و در برخی موارد مصرف خودسرانه، رو به افزایش است.
محمدکاظم زینعلی با بیان اینکه آمار دقیقی از میزان مصرف آسپیرین در استان سمنان وجود ندارد، افزود: به دلیل افزایش عوامل شیوع بیماری های قلبی و عروقی مانند افزایش سن، دیابت نوع 2 و فشار خون بالا، مصرف آسپیرین روند افزایشی دارد.
وی تصریح کرد: آسپیرین یکی از داروهای پرمصرف در کل دنیا و ایران به شمار می رود در حالی که در گذشته، این دارو تنها به عنوان یک داروی ضد درد، ضد تب و ضد التهاب استفاده می شد.
وی افزود: با تولید داروهای نوین کاهنده درد، تب و التهاب، در حال حاضر آسپیرین به ندرت به منظور یک داروی ضد درد، ضد تب و ضد التهاب مصرف می شود و بیشتر برای درمان یا پیشگیری از بیماری های قلبی وعروقی مانند سکته های قلبی و مغزی به کار می رود.
زینعلی افزود: در سال های اخیر اثرات مثبت مصرف این دارو در پیشگیری و درمان بیماری های مختلف مانند برخی از انواع سرطان ها نیز شناسایی شده است و انتظار می رود که با شناسایی اثرات مثبت آسپیرین، میزان مصرف آن نیز افزایش یابد.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی سمنان گفت :با وجود اثرات مفید مصرف روزانه دُز پایین آسپیرین در پیشگیری از مشکلات قلبی و عروقی، مصرف آن به ویژه همراه برخی از داروها، می تواند منجر به خونریزی های مغزی و یا گوارشی شود، پس مصرف روزانه آسپیرین تنها باید زیرنظر پزشک صورت گیرد.
وی گفت: مصرف کوتاه مدت آسپیرین در بزرگسالان برای کاهش درد، تب و یا التهاب، می تواند بدون تجویز پزشک صورت گیرد، اما در صورت وجود سابقه هر نوع حساسیت دارویی، مصرف داروهای دیگر و یا ابتلا به هر نوع بیماری از جمله آسم، زخم گوارشی، مشکلات کبدی و کلیوی و بیماری هایی که با افزایش احتمال خونریزی همراه هستند، به طور حتم باید پیش از مصرف آسپیرین و یا سایر داروهایی که در ترکیب آن ها آسپیرین وجود دارد مانند قرص آ.ث.آ یا آکسار، با پزشک یا داروساز مشورت شود.
مصرف آسپیرین پس از عمل جراحی یا به همراه برخی داروهای ویژه بیماران دیابتی، بیماران قلب و عروقی، به منظور رقیق شدن خون بیماران، تجویز می شود و با توجه به روند افزایشی این نوع بیماری ها در جامعه، تجویز و یا حتی مصرف خودسرانه آسپیرین در کشور افزایش یافته است.
تهوع، استفراغ خونی و برخی مشکلات گوارشی از عوارض مصرف آسپیرین عنوان شده است.
انتهای پیام/ر

برچسب ها: آسپیرین ، دارو ، مصرف ، پیشگیری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار