شاید وقتی نام معبد اژدها را بشنوید ذهن شما را به معابد چین ببرد ولی اینجا معبدی سنگی است که در ارتفاعات روستای ویر حوالی ارگ سلطانیه ساخته شده است.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛معبد تاريخی داش کسن از سمت شمال به دشت سلطانيه و بنای تاريخی آرامگاه سلطان محمد خدابنده اشراف دارد.
شوق دیدن  این معبد من را برای تهیه گزارش مصمم  کرد ولی هرگز تصور نمی کردم برای رسیدن به این مکان با ارزش بایستی از  مسیرهای بی نام و نشان گذرکنم.
پرسان پرسان به معبد داش کسن رسیدم در ابتدای  ورود دواژدهای سنگی توجه هر بازدید کننده را به خود جلب می کند 

معبد داش کسن یا معبد اژدها بنایی صخره ای وزیبا در استان زنجان
اینجا وهم و ذوق بهم امیخته است و می توان به طور واضح تاثیر و تاثر هنر متقابل ایران و چین بر یکدیگر را در این مکان دید.
اری اینجا  داش کسن یا آنچنان که جهانگردان آن رامی شناسند: معبد اژدها ست بنايی است  صخره اي در زنجان  شکل گيري اين معبد پس از مرگ ارغونشاه، با پشتکار الجاي خاتون، خواهر سلطان محمد خدابنده آغاز شد، ولي به پايان نرسيد. 
از نظر نقشه و نقوش تزئينی يکی از با ارزش ترين نمونه های معماری صخره ای در طول تاريخ معماری ايران به شمار می رود. 
به  سراغ کارشناسم خانم عسگری که مسئول میراث فرهنگی شهرستان سلطانیه  می روم که دعوت من را پذیرفته و قبل از من در این مکان تاریخی حاضر شده است .
معبد داش کسن یا معبد اژدها بنایی صخره ای وزیبا در استان زنجان

او اینگونه درباره این مکان می گوید:ساخت معبد داش کسن اشتی بین ملتها و ایین های گذشته است که در صلح و آرامش در کنا رهم می زیستند.
در اين معبد نقوشی از هنر چينی به کار رفته است. نقشهاي اژدها به طول 5 متر و عرض 5/1 متردر زمره بزرگ ترين نقوش تزئيني اين معبد است که در پيچ و خمهای شگفت انگيز خود رموز نهفته ای دارد.
 ديگر نقوش تزئيني اين معبد، طاقچه های بسيار فاخری است که در ضلع شرقی و غربی معبد در کنار نقوش اژدها کنده شده اند. اين طاقچه ها با مقرنسهای بسيار زيبايی شکل گرفته که ياد آور استادی هنرمندان سنگ تراش معبد در آن دوره است.
همچنين نقوش اسليمی که در نوع خود ماهرانه تراشيده شده اند با طرحهای بسيار متنوع بيانگر فعاليت هنرمندان مسلمان در پديد آوردن اين معبد است.
طبق نظر برخی باستان شناسان، قدمت این معبد به قبل از اسلام باز می گردد که در زمان ایلخانان نقوشی از جمله اژدها بر آن افزوده شده است.
آثار به جای مانده در محل؛ این احتمال را قوت می بخشد که ایلخان بیش از گرایش به دین اسلام، اقدام به ساخت  به این معبد نموده  است. 
در حال حاضر؛ چیز زیادی از این معبد باقی نمانده و تنها سنگ های بزرگ و پراکنده در گوشه کنار معبد دیده می شود. محدوده معبد اژدها مستطیلی و به ابعاد تقریبی 100 متر در 50 متر است که یک قسمت از آن به واسطه حفاری در تپه ایجاد شده است.
به سوی یکی ا ز بازدید کنندگان  می روم  وی از دیدن چنین معبدی در دل این دشت و مننطقه بکر اظهار شگفتی می کند
ولی او گلایه های هم بابت  بی توجهی به مسیر این مکان با ارزش و تاریخی  می کند و خودروی خود را که به گل و لای  آلوده شده نشان می دهد و می گوید زمان طولانی برای یافتن این مکان صرف کرده است .

معبد داش کسن یا معبد اژدها بنایی صخره ای وزیبا در استان زنجان
از خانم عسگری  کار شناس میراث فرهنگی در مورد مسیر معبد اژدها میپرسم
وی اظهار می کند :میلیونها پول صرف هموار شدن  این مسیر صرف شده ولی هنوز در حدود 15 کیلومتر از  آن خاکی است
به سراغ بازدید کننده دیگر می روم ایشان نیز از بی توجهی به این مکان تاریخی گله داشت  او می گوید محفظه ی آهنی که  اژدهای آهنی در آن محصورند مناسب نگهداری و حفظ این آثار نیست
با این وجود و با تمام  بی توجهی به این اثر تاریخی و  باارزش معبد داش کسن  یکی از بزرگترین معابد سنگی دنیاست که گفته می شود مصالح مورد نیاز ارگ سلطانیه از این محوطه تهیه می شده ولی با این جال برای نگهداری و معرفی آن اقدام جدی صورت نگرفته است.


انتهای پیام/گزارشی از زهرا نصیری
برچسب ها: معبد ، داش کسن ، اژدها ، صخره ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.