جزیره‌ای نفرین‌ شده برای نیروهای آمریکایی

تحولات جنگ جهانی دوم باعث استقرار نیروهای آمریکایی در یکی از جزایر ژاپن شد که بعدها رسوایی‌های بسیاری را برای سربازان ایالات متحده به همراه داشت.

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، استان اوکیناوا، جنوبی‌ترین استان و از جزیره‌های ژاپن در اقیانوس آرام است که در پایین دریای چین شرقی، بین ژاپن و تایوان قرار دارد. مرکز استان اوکیناوا شهر ناها(NAHA)، در جنوب این جزیره است.

در جریان جنگ جهانی دوم، طرح متفقین برای محاصره و شکست ژاپن مبنی بر آن بود که با تصرف جزیره اوکیناوا و استقرار نیروی نظامی بتوانند به امپراتوری ژاپن در قالب «عملیات سقوط» هجوم آورند، بنابراین امریکاییها برای تصرف این جزیره، 1300 کشتی و نزدیک به ده‌هزار هواپیما را به کار گرفتند.

یکم آوریل 1945نبرد اوکیناوا، آخرین و بزرگترین عملیات آبی-خاکی نبرد اقیانوس آرام در جنگ جهانی دوم آغاز شد. امریکا در این عملیات 36 کشتی و 736 هواپیمای خود را از دست داد و 369 کشتی امریکایی به‌ شدت آسیب دید. «کامیکازه‌ها»، خلبانان انتحاری ژاپن بودند که هواپیمای خود را به کشتی‌های امریکایی می‌زدند و آنها را منفجر یا غرق می‌کردند، بیشترین خسارت را همین کامیکازه‌ها بر کشتی‌های امریکا وارد کردند.

ژاپن دراین عملیات 120000نیروی مدافع داشت که 110000نفر آنها کشته یا زخمی شدند و 7400 نفر از آنها به اسارت امریکاییها درآمدند. این کشور در جریان این نبرد 7830 هواپیما و شانزده کشتی جنگی خود از جمله «یاماتو»، بزرگترین کشتی جهان در آن زمان را از دست داد. در ادامه نیروی زمینی امریکا توانست به مدت پنج روز منطقه را از نیروهای ژاپنی بگیرد.

طرح امریکاییها این بود که پس از تصرف اوکیناوا به خاک اصلی ژاپن حمله کنند. اما مقاومت ژاپنی‌ها برای حفظ این جزیره، خسارت زیادی به این کشور وارد ساخت، بنابراین امریکا با ادامه جنگ برای تصرف خاک ژاپن تلفات زیادی را متحمل می‌شد.

از این رو امریکاییها با دستیابی به بمب هسته‌ای، آن را در اوت 1945 میلادی  بر شهرهای هیروشیما و ناکازاکی پرتاب کردند که با کشتار وسیعی همراه شد، از این رو ژاپن خود را تسلیم کرد و جنگ جهانی دوم به پایان رسید.

پس از آن نیروهای امریکایی در جزیره اوکیناوا استقرار یافتند و این استان در راستای توافقنامه توکیو-واشنگتن به نقطه تسلط امریکا در منطقه تبدیل شد.

نظامیان امریکایی در طول دوران استقرار خود در این جزیره جنایات و اقدامهای غیراخلاقی زیادی را مرتکب شدند که موجب خشم مردم این منطقه شده بود. برای نمونه در سال  1995 میلادی، تعرض یک نظامی امریکایی به دختربچه 12ساله ژاپنی موجب اعتراض و خشم مردم ژاپن شد که امریکا را به انتقال پایگاه نظامی خود از مناطق مرکزی به شمال این جزیره وادار کرد. گفته می‌شود که یوکیو هاتایاما، نخست وزیر سابق ژاپن در سخنرانی‌های انتخاباتی‌ خود وعده داده بود که پایگاههای نظامی امریکا را از این جزیره برچیند که در رسیدن به این هدف ناکام ماند و از مقام خود استعفا کرد.

فعالیتهای نظامی امریکا دراوکیناوا و سروصداهای ناشی از آن، آرامش و سلامت مردم این منطقه را تهدید می‌کند. از این مردم اوکیناوا در پی اعتراضی گسترده خواستار توقف فعالیتهای نظامی امریکا در این جزیره شدند.

امریکا و ژاپن در سال 1996 توافق کردند که پایگاه هوایی تفنگداران دریایی «فوتنما» که در بخش پرجمعیت جزیره بود تعطیل کنند و آن را به منطقه‌ای که سکنه کم‌تری دارد انتقال دهند. اما مردم ژاپن خواستار خروج کامل نیروی نظامی امریکا از :جزیره‌اند که با اعتراض مردم طرح جایگزینی امریکا برای نیروی «فوتنما» متوقف شد.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار