سـرخک یـا سـرخچـه یـکی از مسـری تـرین و واگیـردارترین بیـماری هــای ویروسی که علت بروز آن ویروس پارامیکسـواست است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ سرخک یا سرخچه یکی از ناخوشایندترین و خطرناکـ ترین بیماری های اطفال است که به شکل جوش خود را نشـان مـی دهد و ایـن مسئله بـه خـاطـر مشکـلات نـاشـی از این بیماری است.

واگیری هوابرد یا عفونت قطره ای این بیماری را انتقال می دهد. گرچه فرد بیمار جدا نگه داشته می شود، باز هم بیماری از اتاقی به اتاق دیگر منتقل میشود. هر فردی که تابه حال به سرخک نگرفته باشد، می تواند به این بیماری مبتلا شود.  نوزادان تا ۴ ماهگی اگر مادرشان قبلاً سرخک گرفته باشد، مبتلا نخواهند شد چون پادتن بیماری از بدن آنها نیز محافظت می کند. 
 
دوره رشد نهفته زمان بین وارد شدن عفونت به بدن و بروز آنبین یک تا دو هفته می باشد.  این بیماری بیماران از ۴ روز قبل از ظاهر شدن جوش ها تا ۵ روز بعد از آن عفونی و واگیردار است.  

بعد از ۱۴ روز علائم  مثل تب ۳۹ درجه سانتیگراد، سرماخوردگی، سرفه، گلو درد، قرمز شدن چشم ها، حساسیت به نور و لکه های خاکستری در غشای مخاطی دهان ظهور پیدا می کنند. 
بعد از سه الی چهار روز دمای بدن ممکن است پایین بیاید، گرچه با ظاهر شدن جوش ها دوباره بالا خواهدرفت.

درمان این بیماری ماندن در بستر در اتاقی خنک بدون هیچگونه نور روشن است. دارو برای درمان سرفه ها و کاهش دمای بدن فقط باید با تجویز پزشک مصرف شود.

اگر وضعیت کودک رو به وخامت رفت یا دمای بدن همچنان بالا ماند، باید فوراً به پزشک مراجعه شود و پزشک باید اطمینان یابد که هیچ یک از مشکلات زیر  مثل سینه پهلو یا ذات الریه، التهاب گوش میانی و التهاب سیستم عصبی در بیمار وجود نداشته باشد.

وقتی فردی به سرخک مبتلا شد، دیگر در آینده به این بیماری مبتلا نخواهد شد و تا پایان عمر مصونیت خواهد داشت.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.