نیویورک تایمز نوشت اظهارات و اقدامات مقامات سعودی، به اختلافات ایران و عربستان دامن می زند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیویورک تایمز، در طول دهه ها رقابت سخت بین ایران و عربستان، حتی وقتی این دو کشور، از نیروهای خود در سرتاسر خاورمیانه پشتیبانی می کنند، معمولا یک خط قرمز داشته اند: در امور داخلی هم، مستقیما دخالت نمی کردند.

بر این اساس سیاست گذاران تهران و ریاض، دریافته اند که حمایت از اقلیت شیعه مذهب عربستان و سنی مذهب های ایران، ممکن است به سرانجامی ختم شود که هیچ کدام آمادگی اش را ندارند. اما گویا این خط قرمز شکسته است.

طی ماه گذشته، ایران اعلام کرده است عربستان سعودی از گروهی حمایت می کند که برای ناامن کردن کشور فعالیت می کنند و در این خصوص از کردهای جدایی طلب بهره برداری می کنند. عربستان هم به سهم خود ادعا کرده است که ایران از شبه نظامیان شیعه حمایت می کند.

هر دو کشور، منکر این ادعاها هستند. اما باتوجه به قطع روابط دیپلماتیک بین دو کشور در ماه ژانویه سال جاری، و منطقه روز به روز ناآرام تر، به سادگی می شود فهمید که این تنش ها، رفته رفته به مسئله خطرناک تری بدل می شود: تبادل حملات تلافی جویانه توسط گروه های مسلح داخلی.

واقعیت این است که شیعه مذهبان عربستان در دوره هایی مورد تعقیب، شکنجه و آزار و اذیت قرار گرفته اند و قدرت سیاسی از جوامع آن ها سلب شده است و همین باعث شده است گروه های شبه نظامی شکل بگیرند. اما اوضاع در ایران برای سنی مذهبان، عادلانه تر است.

عربستان، مدت هاست ایران را متهم می کند که می خواهد ایدئولوژی انقلابی خود را صادر کند. سعودی ها به همین دلیل، تلاش کرده اند ارتباطات تهران با جامعه شیعه مذهب خود را سرکوب کنند. اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعه به اتهام «ارتباط با بیگانگان» و ترویج خشونت، تا حدی تلاش برای قطع حمایت ایران از شیعیان بود.

چند هفته بعد هم عربستان، 30 شیعه مذهب دیگر را به اتهام جاسوسی برای ایران و ترویج تفرقه های مذهبی، محاکمه کرد.

هفته گذشته، عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان، ایران را به اداره و اجرای بمب گذاری سال 1996 در برج خُبَر و پناه دادن به سران القاعده در سال 2003 متهم کرد. به گفته عربستان، انفجار منازل مسکونی این کشور در ریاض، به دستور همین سران القاعده انجام شده بود.

مقامات عربستان با اذعان به ترس فزاینده خود از ایران، مدعی هستند که ایران به همراه حزب الله حجاز، گروه شیعه شبه نظامی در عربستان سعودی، اقدام به جذب و آموزش جدایی طلبان کرده است.

ایران هم می گوید سعودی ها از گروه های تروریستی حمایت می کنند. ماه گذشته نیز ایران اعلام کرد عملیاتی که توسط جدایی طلبان کرد انجام شده بود، به تحریک عربستان انجام شده است.
 
پس از حدود دو دهه آتش بس نسبتا بی وقفه بین ایران و گروهک های جدایی طلب کرد، این گروهک ها به ناگاه با نیروهای سپاه پاسداران درگیر شده اند و حتی گروه پژاک نیز به روی بخشی از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آتش گشوده است. همچنین تروریست ها در اوایل ماه جاری، برای خودرو  یک قانون گذار ایرانی، کمین گذاشتند.

یکی از مقامات برجسته نظامی ایران، این حمله ها را به «گروه تروریستی» منتسب دانست که از طرف «کشورهای ارتجاعی» حمایت می شوند. ایران معمولا از این عبارت برای خطاب قرار دادن عربستان استفاده می کند.

محسن رضایی، یکی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز که اکنون عضو شورای تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران است، صراحتا از عربستان بابت دامن زدن و حمایت از جدایی طلبان، انتقاد کرده است.

وی گفته مشخص است که مقامات عربستان بعد از دیدار با این افراد در اربیل عراق، آن ها را تحریک به اقدام کرده اند. کنسولگری عربستان در اربیل، منکر این اقدام شده است. حزب دموکراتیک کرد هم منکر این ارتباط شده است اما اعلام کرده از گفتگو با عربستان در آینده خوشحال خواهد شد.

ارتباط عربستان با رویدادهای اخیر در ایران، هنگامی قوت گرفت که ترکی بن فیصل، طی اظهاراتی مداخله جویانه، خواستار تغییر نظام حکومتی در ایران شد. مقامات ایرانی، یک صدا این اظهارات را محکوم کردند و بسیاری معتقدند همین، دلیل محکمی برای دخالت عربستان در این اقدام ها به شمار می آید.

این رویدادها باعث شده است بسیاری اعلام کنند که نیاز به واکنش سیاسی یا حتی نظامی علیه عربستان احساس می شود و عده دیگری معتقدند در برابر عربستان باید خویشتنداری بیشتری به خرج داد.

برای افزایش این تنش ها چه می شود کرد؟ در وهله اول، مقامات سعودی باید از کارهایی که ثابت کند در پی تغییر نظام حکومتی ایران هستند، پرهیز کنند. همچنین عربستان باید مراقب باشد با گروه های کرد، چه ارتباطی برقرار می کند.

ایرانیان هم بهتر است از تحریک سعودی ها پرهیز کنند. هر دو کشور به خاطر حفظ منافعشان باید خویشتنداری بیشتری به خرج دهند. غرب نیز باید از روابط خود با عربستان و روابط رو به گسترش خود با ایران در جهت کمک به پایداری بیشتر منطقه استفاده کند.

ساکنان خاورمیانه، ناامیدانه در جسجوی نوعی رهبری هستند که امید به نسل آینده را ترویج کند؛ نه آشوب بیشتر را.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۸ ۰۹ مرداد ۱۳۹۵
جنگ ما با عربستان بیش از ۴سال است که کلید خورده و آل سعود که دست نشانده و مزدور اسراییل و امریکا است با اعزام برنامه ریزی شده تکفیریهای وهابی به سوریه و عراق قصد باز کردن راه نفوذ زمینی به ایران و سپس اعزام مزدورها به داخل کشورمان و بعد اعزام نیروهای مختلف مزدور های وهابی و اجاره ای با تحریک مفتی های عرب سنی در کشورهای عرب به جنگ با شیعه ها و رافضی ها و پشتیبانی زمینی و هوایی و دریایی امریکا و اسرائیل و زمین گیر کردن کشورمان و بعد...حالا وظیفه ما پشتیبانی قاطع از عراق و سوریه و جلوگیری کردن از سقوط آنها بدست وهابی های وابسته به آل سعود و تقویت جبهه یمن با تجهیز و پشتیبانی و تدارکات مناسب سپاه جنگجویان یک میلیون نفری انصاراله که در وضعیت فعلی تا مغز استخوان آل سعود پیش رفته اند و وحشت حضور یمن کل شاهزادگان مفتخور وهابی را به وحشت انداخته بطوری که نیروهای سعودی شهامت مقابله با آنها را ندارد و تا به حال هم چند شهر و استان مرزی توسط رزمندگان ارتش و انشاراله فتح و اسیر زیادی از سعودی ها گرفته اند عربستان برای صلح با یمن مثر الاغ در گل مانده و حتی مزاکره مستقیم با انصاراله را پذیرفته که باعث خواری وهابی ها و مفتی های سعودی شده روش عربستان همین است اگر با مشت پر و قاطل رو در رویش ایستادی که مطمعن جا میزند و امتیاز میدهد و اگر منفعل عمل کنی که کمک به پایان جنگ باشد آنوقت آل سعود ول نمیکند و فشار آورده و همه چیز را میخواهد روش رویارویی با عربستان داشتن اقتدار و شجاعت در مذاکرات و میدان نبرد است برای همین است که وحشت حزب اله تمام وجود آل سعود را گرفته و اقدام به اعلام تروریست بودن آنها نموده که خیلی از کشورها نپذیرفتند ما باید بیشتر به آموزش و تجهیز و پشتیبانی و سازماندهی چند عنصر مردمی و ولایت مدار که دارای پایگاه خوش نام جهانیند تقویت کنیم حزب اله لبنان و انصاراله یمن و حشدالشعبی عراق و حزب اله سوریه و حزب اله حجاز و سپاه قدس اینها عنصرهای پویایی هستند که میتوانند در آینده سرنوشت اسرائیل که قلب تمام تکفیریهای وهابی است را از کار بندازند و آنوقت آل سعود و قطر با تلنگوری توسط فرماندهی قلعه سپاه اسلام امام خامنه ای فرو میریزد و لانه شیطان بزرگ امریکا در خاورمیانه خراب میشود .تقویت و پشتیبانی آن چند عنصر سرنوشت مسلمانان و متحدان آنها از هر مذهب و دین را با عدالت و مهربانی و هم زیستی میسر و شیرین با طعم امنیت جهانی عاری از تروریست های وهابی مزدور برای همه ساکنین کشتی خاورمیانه و جهان میسر و دلنشین میکند این تفکر و ایدولوژی مسلمانان ولایت مدار ایران و هم کیشانشان است زندگی بدون خونربزی و نسل کشی با آرامش و همززستی عادلانه که شیوه پیامبر (ص)و خاندان عزیز اوست و لا غیر
به امید پیروزی دلاوران جبهه توحید و نابود تکفیریان وهابی داعش و النصره و حامیان جنایتکارشان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۸ مرداد ۱۳۹۵
نیازی به جنگ ایران و عربستان نیست . آل سقوط تا 2 سال دیگر بدلیل جنگ قدرت بین قبایل شاهزاده های مدعی حکومت از بین می رود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
ایران هرگز با برادر خود عربستان جنگ نمی کوند ،انشالله باهمدیگر دوشمن اسلام را سفط می کونند.من منتظر هستم شیعه عربستان یه روزی دوشمنان داخلی کشور اش را که پنهان هستند از دید آنها پیدا کونند واز بین ببرند . فعلا جنگ بین عربستان ویمن توقف شود ،و جنگ فعلی یمن عربستان خاموش شود.وجنگ داخلی یمن که با القاعده می باشد ،فعلا پایان یابد .
ولی کشور پاکستان افغانستان هند بنگلادش نپال سری لانکا تایلند میانمار کامنوج عراق سوریه باید انتقام خون شهیدان را از القاعده یمن بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
داداشای گل فدا همتون جوگیر نشید دعا کنید اصلا جنگ نشه چون فقط ایران هستش ایرا ن یه کشور خودمان دیگر هیچ باید به همی دیگه که قرار به ما کمک کنن خودمون همه چیز بدیم یکم ناجور میشه واین وسط کلی ادم کشته خواهند شد دلم برا وهابیا نمیسوزه بزاریم اونا شروع کنن نه ما کشور تازه داره ساخته میشه
United States of America
ناشناس
۱۷:۵۱ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
سلام
نباید با عربستان وارد جنگ شد این دقیقا چیزیه که اسراییل و آمریکا میخوان
الان عربستان حتی تسلیحاتش از اسراییل هم بیشتره . مثل ایران 40 سال پیش
چیکار کردن ؟ دوتا قدرت منطقیه ای رو انداختن به جون هم صدام احمق رو کوک کردن به ایران حمله کرد و باعث بدبختی و نابودی دو کشور شد.
الان دقیقا همون رو دارن برای ایران و عربستان تکرار میکنن
عربستان اگه واقعا طرفدار فلسطین بود با این همه تسلیحات بلایی که سر سوریه و عراق اورد میتونست سر اسراییل بیاره
احمقن احمق
باید آرامش داشت و صد البته اگه زیادی زر زدن هر از چند گاهی یه دادی سرشون کشیده بشه مثل سگ بترسن برن تو خونه هاشون . این میشه مثل یه مانور خفن انجام دادن
یا بچه های حوثی یه درس حسابی بهش بدن جفت کنه زر زر نکنه
بحرین هم باید حمایت بشه ا زمردم این خرس گنده رو برکنار کنن .
انفعال نباید داشت ولی بیگدار هم نباید به آب زد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
تو سگه كي باشي ك از لزوم تغيير حكومت ايران صحبت ميكني؟
ملت ايران،چه راضي از حكومت و چه ناراضي از حكومت،هيچوقت ب حرفه توئه ملخ خوره اُشتر صفت گوش نميدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
جوان های عربستان حتی اگه بیکار بشوند, اول ماه یارانه چند هزار دلاری می گیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
این غربی‌ها بر آتش این اختلافات می دمند بدشون نمیاد به جنگی پیش بیاد بین ایران وعربستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
حق ماندنیست وباطل رفتنی آل سعود به زور بر ملت حجاز (عربستان) حکومت میکند چون حمایت اسراییل را دارد اگر یکی از ترفندهای که برای ایران انجام میدهند برای عربستان انجام دهند آل سعود نابود میشود انشالله وعده حق به ظهور خواهد پیوست یا حق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
زیاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
البته در این هم شکی نیس که حاکمیت عربستان از سوی غربی ها کنترل میشه و یک عامل و بازوی اجرایی غرب هستند تا در منطقه ایجاد اشوب بکنن و پول نفت را به جیب غربی ها برسونن تا در اسایش زندگی کنن دولت مردهای ما خوشبختانه هوشیار هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
اگر ما با عربستان روابط خوبی داشته باشیم اونها جوان هاشون بیکار میشن اقتصاد کشورشون به هم میریزه کشورشون دچار هرج و مرج و دزدی میشه چرا چون دیگه کسی نیس از تولید اسلحه شون اسلحه بخره و کارخانه هاشون تعطیل میشه و فقر فسادشون بیشتر اونا با این علم اقدام به تفرقه میکنن هزینه هایی هم میکنن که در مقابل سود این کار واقعا ناچیزه این سرمایه گذاری اینگلیسی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
اصلا گوش به حرف های این رسانه ها نکنید و نشر ندید چون اینها آتیش بیار معرکه هستن عمدا اینا را میگن اون طرف سعودیها هم فک میکنن راسته ما ایرانیها اصلا طالب جنگ نیستیم اما خوشمان هم نمیاد که کسی چوب لا چرخمون بکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
ی موشک بزنن تو بیابونای عربستان میدونن با کی طرفن خفه میشن .فقط یه موشک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
نیویورک تایمز اومده به ما میگه چکار کنید تحلیشم خیلی سطحی بود اخرشم مارانصیحت میکرد بروگمشو ملعون فاسد پولتون ازسعودیهای نجس بگیرید تا مدارک یازده سپتامبروپاک کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
اقا محمود بیا یا یکی مثل محمود بیاید که وحشت بر اندام سرطانی این وهابیون کافر بیندازد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
بر پدر و مادر سعودی لعنت / کثافتهای عوضی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
کشورای غربی بدشون نمیاد جنگی بشه و سلاحهاشون رو بفروشن کمی بیشتر فکر کنید جنگ باعث نابودیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
به نظر من نیازی به رویارویی مستقیم نیست.ما فقط باید برای این جاهلا هزینه تراشی کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
شعار تفرقه بیانداز حکومت کن هنوز استراتژی غرب برای ضعیف نگه داشتن کشورها و فروش تسلیحات به آنان است و متاسفانه هنوز کشورهائی هستند که آن را باور ندارند و خیلی راحت به دام می افتند. سران کشورهای منطقه باید بدانند اختلافات فقط باعث عقب ماندگی کشور خودشان می شود نه کس دیگری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
قطعا در آینده نزدیک جنگ بین ایران وکشورهای عربی واسراییل حتما رخ میده
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۳:۰۸ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
حالا که برجام شده و خیالمون راحت شده که صلیبیا و پاکستانیا جرأت نمیکنن از آل سعود حمایت کنن میتونیم تلافی حمایت هاشون از صدام و منافقا رو سرشون دربیاریم و یه شبه بندازیمشون تو زباله دان تاریخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
جنگ ما بین دو کشور همسایه کار بسیار احمقانه است اگز سگی شما را گاز بگیرد شما سگ را گاز نمیگیرید ایران عربستان را در باطلاق بزرگی انداخته است اون در حال دست وپا زدن است شما عزیزان راحت باشید هیچ حنگی ضورت نمیگرد چون امریکا وغرب بشدت به نفت این نوکرانشان احتیاج دارند شما عزیزان به مسایل خوب فکر کنید سپاسگزارم مشهد مفدس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
ان شالله به زودی نماز ی در کنار بقیع خواهیم خوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
مرگ بر ال سعود، مرگ بر آمریکا، مرگ بر این وهابی ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
معلومه عربستان تنش میخاره ... وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
مدینه ؛مدینه ما داریم می آییم ..............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
عوضی ها میخواهن بین ما جنگ راه بیندازند تا به نفع اسرائیل بشود ! اما کور خوانده اند چون ما از همینجا میگوییم هر کشوری به ما جسارت حمله کند ما اول اسرائیل را خواهیم زد! یک ملخ هم اجازه نمی دهیم از خلیج فارس و تنگه ی هرمز و باب المند رد شود! حزب الله اماده باشین!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
بابا زر اضافی زده ،،،،ما جدی نمیگیرم ،،،،مثل سگ هار بزارید واق واق کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
عربستان تایک تودهنی ازایران نخوره ساکت نمیشه,الان قضیه‌ی کردستان ودرست کرده وادامه هم میده,عقل نباشه جان درعذابه,
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
سعودی که خودش از هم میپاشه تازه خودمونو درگیر جنگ با این نوچه ها نمیکنیم. سعودی همون یمن بسشه
نیویورک تایمز و تموم غربیها کور خوندند که بخواند یه صدام دیگه درست کنند جنگ این بار مساوی با نابودی اسراییل ما فقط بااسراییل میجنگیم فقط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
انشاالله دولت سعودی هم به درد ترکیه گرفتار خواهد شد . ظلم هیچوقت پایدار نمانده است ؛ فقط ارزوی قلبی من این است که انقدر زنده باشیم که ذلت این دولت ادم کش و کودک کش را ببینیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
ننگ نفرین بر ذات انگلستان که فرقه وهابیت را در عربستان تشکیل داد تا اهداف خودش را پیاده کند و اسلام عزیز را از بین ببرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
به خدا قسم اگه رهبرمون اجازه بده این آل نجس رو چنان بلایی سرشون میاریم که دوباره به همون دوران جاهلیت برگردند
ایران بزرگ به آمریکا باج نداد شما که ملخ میخورید واسه ما آدم شدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
چرا از کلمه ایران استفاده میکنید بنظرم خیلی از جاها تو این گزارش میتونست از واژه کشورمان استفاده بشه اینجور که شما نوشتید حس میشه نویسنده از خارج از کشور داره راجب کشورمون مینویسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
ای کیو اینا مقاله نیویورک تامز رو ترجمه کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
چرا از کلمه ایران استفاده میکنید بنظرم خیلی از جاها تو این گزارش میتونست از واژه کشورمان استفاده بشه اینجور که شما نوشتید حس میشه نویسنده از خارج از کشور داره راجب کشورمون مینویسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
داداش ترجمه ی نیویورک تایمزو مستقیم اوردن اینجا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
نیویورک تایمز ! لطفا ب اخبار واوضاع آشفته ی خودت بپرداز!!
ماخودمون آقاداریم
میدونه چیکارکنه
Iran (Islamic Republic of)
الماس
۲۳:۳۹ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
عزیزم آقا ...... این که گفتی یعنی چی و شایدم یعنی کی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
غرب بیاد چی کار کنه؟منافع غرب توی خاک خاورمیانه است! اونوقت اون برای خاورمیانه کاری کنه؟!؟ شوخی میکنند؟ اون دنبال رقیب تراشیه تا بتونه جلوی ایران وایسه، منتها اشکال از اون وسایل داده شده به وهابی ها و داعشی ها نیست، مشکل ادم استفاده کنندشونه! ایران بیش از حد خویشتن داری کرده. امثال روسیه و امریکا توی این وضعیت ها به هیچ وجه به کشوری که خواستار سرنگونی حکومتشون باشه مهلت نمیدن. چهارصد نفر مردم بی گناهمون رو کشتن، فقط رهبر باعزتمون تهدیدشون کرد.بقیه هنوز دارن ادعای روشن فکری و خویشتن داری میکنن، در حالی که عزت ما داره از بین میره،غرور مردم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
رویاروی حق و باطل در طول تاریخ اسلام همیشه بود و هست و این تنش بین ایران و عربستان در زمان حال نشان از پیشروی اسلام اصیل در بین اعراب است و سرانجام پیروزی اسلام ناب محمدی (ص) انشالله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
از اولم میگفتن غرب وحشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
خوووووو این جمله آخرت . بله همون خط آخر یعنی چی ؟ اصلا آتیش بیار این معرکه خود غرب وحشیه. اصلا اونا برای اینکه اصلحه بفروشند جنگ بپا می کنند. بعد بیان اینجا اشتی کنون رابندازند. اصلا غرب نمیدونه آشتی چی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
مجید دلبندم اسلحه نه اصلحه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
به این سگ هار عادل الجبیر اعتنا نکنید خوذش ارام میشوذ
آخرین اخبار