کرمانشاه؛

شیوع هپاتیت B در استان کمتر از میانگین کشوری

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های کبد و هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت:شیوع هپاتیت B در استان کرمانشاه 1.4 درصد و هپاتیت c حدود 87 صدم درصد است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛بابک صیاد از برنامه‌ریزی برای ریشه کنی هپاتیت تا سال 1410 خبر داد و افزود: در هپاتیت B از میانگین کشور پایین تر و در هپاتیت C از میانگین کشور بالاتر هستیم.

 وی با اشاره به روز جهانی هپاتیت گفت:این بیماری یکی از 15 بیماری مهم دنیا است که سازمان بهداشت جهانی یک روز را به آن اختصاص داده است و از جمعیت 70 میلیونی ایران نزدیک به 800 هزار نفر به هپاتیت B مبتلا و در مجموع یک میلیون نفر در ایران به این دو نوع هپاتیت  b , cمبتلا هستند

صیاد با بیان اینکه تمامی نوزادانی که در ایران متولد می‌شوند واکسن هپاتیت B دریافت می‌کنند، افزود: با اجرای این طرح آمار مبتلایان به این بیماری در کشور از سه درصد در سال 74، اکنون به 1.5 درصد کاهش پیدا کرده است.
 
  وی با بیان اینکه خوشبختانه برای هپاتیت C درمان موثری وجود دارد که با مصرف روزانه یک قرص در زمان سه ماه می‌توان بیماری را ریشه‌کن کرد ادامه داد:از نیمه مرداد ماه، داروی این بیماری با کمترین هزینه و اثربخشی بیش از 95 درصد به دست بیماران خواهد رسید 

 صیاد افزود: افرادی که قبل از سال 75 که غربالگری هپاتیت روی خون انجام نمی‌شد خون و فرآورده‌های خونی دریافت کردند، جانبازان که در زمان جنگ به دلیل جراحت خون دریافت کردند، افراد مبتلا به بیماری کلیه ونیازمند دیالیز، بیماران هموفیلی و تالاسمی، افرادی که سابقه اعتیاد دارند و کسانی‌که در منزل فرد مبتلا به هپاتیت دارند از جمله گروه‌های در معرض خطر هستند.

 وی انتقال از مادر به نوزاد، خون و فرآورده‌های خونی، تماس جنسی حفاظت نشده، استفاده از وسایل مشترکی مانند سرنگ، استفاده از وسایل آلوده در آرایشگاه‌ها و  از راه های انتقال ویروس هپاتیت بیان کرد.

صیاد با اشاره به اینکه هر سال 4هزار نفر به این بیماری مبتلا می شوند گفت: اگر بخواهیم به ریشه کنی بیماری برسیم باید سال آینده هفت هزار نفر را درمان کنیم و سال‌های پس از آن نیز هر سال 10 هزار نفر درمان شوند.

انتهای پیام/ز


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار