مدیرکل حمایت از مالکیت های صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: سالانه 850 میلیون تن گاز گلخانه ای از کشور منتشر می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ میرصالحی در نشست گفت و گوهای انرژی سازمان توسعه صنعتی ملل متحد ( یونیدو ) در تبریز با اعلام اینکه سالانه 850 میلیون تن گاز گلخانه ای از کشور ما منتشر می شود گفت: 20 تا 25 درصد عامل انتشار این گاز نیروگاه ها، 15 درصد واحدهای صنعتی، 15 درصد وسایل حمل و نقل و بقیه سایر مصارف از جمله مصرف خانگی است.  
 
 
وی گفت: با وجود اینکه جزو 10 کشور صنعتی دنیا نیستیم اما در رده نهم انتشار گازهای گلخانه ای قرار داریم. 

میرصالحی با اشاره به مشکلات زیست محیطی انتشار گازهای گلخانه ای از جمله افزایش دمای زمین افزود: در حالی که بر اساس گزارش مجمع بین المللی تغییرات اقلیمی (IPCC) سازمان ملل، افزایش دمای زمین تا سال 2030 نباید بیشتر از 2 درجه سانتی گراد باشد، گفت: این در حالی است که در سال جاری 1.4 درجه سانتی گراد افزایش یافته و در واقع در 14 سال آینده باید به گونه ای مدیریت شود که دمای زمین بیشتر از 0.6 درجه افزایش نیابد.
 
وی این مهم را نیازمند برنامه ریزی و احساس مسئولیت جهانی عنوان کرد و افزود: سازمان ملل امتیازاتی برای کنترل گازهای گلخانه ای در نظر گرفته است. 

میرصالحی با تشریح چگونگی نقش انتشار گازهای گلخانه ای در افزایش دمای زمین، گفت: به جهت ارزان بودن انرژی در کشور و دارا بودن رتبه نخست ذخایر گازی جهان، حدود 2 تا 2.5 برابر میانگین مصرف دنیا انرژی مصرف می کنیم. 

وی با بیان اینکه نسبت به روشن بودن بی دلیل لامپ ها بی توجه هستیم و در صورت احساس گرما در زمستان به جای کم کردن درجه وسایل گرمایشی پنجره های را باز می کنیم، بر ضرورت اصلاح و مدیریت مصرف انرژی تاکید کرد و گفت: رسانه ها نقش مهمی در فرهنگ سازی در این زمینه دارند. 

وی با اشاره به اینکه عمده صنایع کشور سنتی هستند و مصرف بالای انرژی و در نتیجه انتشار بالای گازهای گلخانه ای دارند ، گفت: در صوت استفاده از فناوری های نوین، مصرف انرژی ماشین آلات و تجهیزات کاهش می یابد. 

میرصالحی با بیان اینکه ساختمان های ما نیز عایق بندی مناسب ندارند و به راحتی انرژی هدر می رود، اظهارکرد: با رعایت عایق بندی می توان گام های موثری در مصرف بهینه انرژی برداشت. 

مدیرکل حمایت از مالکیت های صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار امیدواری کرد: با مدیریت بهتر مصرف انرژی همراهی مناسبی با جامعه جهانی در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای داشته باشیم. 

حسین نجاتی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در این نشست بر ضرورت استفاده از شیوه ها و فناوری های نوین در واحدهای صنعتی به منظور کاهش مصرف انرژی تاکید کرد و گفت: از ارائه آموزش های تخصصی برای مدیران و کارشناسان فنی صنایع حمایت می کنیم. 

رعنا غنیم، مدیر صنعتی سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO)، آلساندرو آمادیو نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد در ایران و مهری شکاری مسئول هماهنگ کننده بهره وری انرژی در صنایع ایران در این نشست مطالب آموزشی در رابطه با مصرف بهینه انرژی ارائه دادند.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.