یواس‌ای تودی: به نظر می‌رسد حملات تروریستی در اروپا ادامه یابد

یواس‌ای تودی در مطلبی به نفوذ داعش در اروپا و احتمال وقوع حملات تروریستی دیگر در این قاره پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ یو‌اس‌ای تودی در مطلبی نوشت: اروپا تبدیل به تازه‌ترین جبهه برای عملیات‌های داعش شده است. به نظر می‌رسد این حملات در ماه‌های آینده نیز تکرار شوند.

تحلیلگران معتقدند شرایطی که اروپا را برای انجام حملات تروریستی مناسب کرده است – مانند جمعیت مسلمان به حاشیه رانده شده و سرازیر شدن تعداد بسیاری از پناهجویان به این قاره – به سادگی قابل حل نیست.

"ریک نلسون" – تحلیلگر مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی – در این‌باره گفت: "مدت زیادی است که احتمال وقوع این مشکلات برای اروپا وجود داشته است. گمان نمی‌کنم به سرعت بتوان با این مشکل مقابله کرد."

در جریان آخرین حمله در اروپا، 2 مهاجم به یک کلیسا در فرانسه حمله کردند و سر یک کشیش 85 ساله را بریدند. گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. این مهاجمان به دست پلیس کشته شدند.

روز سه شنبه، فرانسوا اولاند – رئیس جمهور فرانسه – گفت کشورش در جنگ با داعش است. وی افزود: "ما در این جنگ پیروز خواهیم شد."

این در حالی است که فرانسه شاهد حملات تروریستی متعددی بوده است. کمتر از 2 هفته پیش، راننده یک کامیون در شهر نیس مردمی که "روز باستیل" –روز ملی فرانسه -- را جشن می‌گرفتند زیر گرفت و 84 نفر را کشت. داعش مسئولیت این حمله را نیز بر عهده گرفت.

در ژانویه سال 2015 نیز 2 مرد مسلح که با القاعده ارتباط داشتند به دفتر مجله "شارلی ابدو" در پاریس حمله کردند و 12 نفر را کشتند. یک افسر پلیس نیز در میان کشته شدگان بود.

در ماه نوامبر (30 روز منتهی به 10 آذر)، مهاجمانی که از عناصر داعش بودند به یک سالن کنسرت، استادیوم و چند رستوران در پاریس حمله کرده و 130 نفر را کشتند. همچنین تروریست‌ها طی سال گذشته، در بروکسل، آلمان و نقاط دیگر دست به حملات متعددی زدند.

گروه‌های تروریستی مانند داعش و القاعده مدت زیادی است اروپا را به عنوان دشمن خود می‌شناسند. برخی از این کشورهای اروپایی اعضای ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش در سوریه و عراق هستند.

همانطور که داعش در عراق و سوریه بخش‌های عمده‌ای از قلمروهای خود را از دست داد، حملات خود را در خاک این کشورها افزایش داد تا به این ترتیب اقدامات غرب را تلافی کند. داعش نزدیک به 45 درصد از قلمرو خود در عراق، و نیز 20 درصد مناطق اشغالی خود در سوریه را از دست داده است.

یکی از کارشناسان بخش خاور نزدیک موسسه واشینگتن در این‌باره گفت: "هر چه آن‌ها (داعش) در جبهه‌های نبرد با شکست بیشتری روبرو شوند، حملات خود در خاک اروپا را بیش از پیش دنبال خواهند کرد." به گفته این کارشناس، داعش اروپا را نسبت به آمریکا هدف بهتری می‌داند. زیرا اروپا دروازه‌ای برای ورود داعش است.

در ادامه این مطلب آمده است: آلمان، فرانسه و بلژیک جمعیت مسلمان زیادی دارند. بسیاری از این مسلمانان در جوامع منزوی به سر می‌برند و چشم‌انداز امیدوار کننده‌ای درباره وضع تحصیل و اشتغال ندارند. نزدیک به 5 میلیون مسلمان در فرانسه زندگی می‌کنند. داعش در متقاعد کردن افراد به انجام حملات تروریستی – خصوصا آن‌هایی که از حقوق خود محروم مانده اند -- بسیار موفق بوده است. هزاران نفر از مهاجران به سوریه، گذرنامه‌های اروپایی داشته اند.

این در حالی است که اخیرا داعش این افراد را متقاعد کرده به جای مهاجرت به عراق و سوریه، در خاک کشور خود دست به اقدامات تروریستی بزنند. این حملات نیز معمولا برنامه‌ریزی‌های ساده‌ای را نیاز دارند.

یکی از تحلیلگران مسائل تروریسم در این‌باره گفت: "داعش بارها به عناصر خود در اروپا اعلام کرده است که لازم نیست به خاورمیانه سفر کنند. تنها اقدامی که باید انجام دهند این است که دست به حمله زده و خود را از عناصر داعش معرفی کنند."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار