نشست خبری نمایش «شمس پرنده» ‌امروز در تئاتر شهر با حضور بازیگران، کارگردان و تهیه‌کننده آن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پری صابری در نشست خبری نمایش «شمس پرنده» در خصوص آثارش بیان کرد: من همیشه فکر نمی‌کردم که کار مهمی در این زمینه انجام داده‌ام؛ زیرا که تئاتر و آثار آن قسمتی از زندگی‌ام است که در این میان احساس کردم دینی به وطنم دارم و باید با زبان خودم صحبت کنم تا معرف فرهنگ کشورم ایران باشم. از دستمایه تمام بزرگان استفاده کرده‌ام و روی صحنه آورده‌ام.

وی افزود: باید به سمت فرهنگ کشور خودم می‌آمدم اما می‌ترسیدم. اما زمانی که سراغ آن رفتم، اقیانوسی جلوی پایم باز شد که معلوم نبود عمقش چه مقدار است. زمانی که سهراب را خواندم، متوجه شدم که کسی سراغش نمی‌رود و از روزی که در تونل فرهنگ ایران وارد شده‌ام چیزهای بسیاری آموخته‌ام و کار «شمس پرنده» را برای اجرا برگزیده‌ام.

وی افزود: من با عشق سراغ «شمس پرنده» رفته‌ام و سربلند از آن بیرون آمدم و هر کاری هم که به عنوان هنرمند نشان داده‌ام، همیشه می‌دانسته‌ام که می‌خواهم چه کار کنم و دنبال چه چیزی هستم. این بار در اجرای اثرم به دنبال نشان دادن فرهنگ ایرانی هستم.

وی درباره به اجرا نرسیدن نمایش «کوروش» اظهار داشت: زمانی که باغ دلگشا را روی صحنه آوردم، با وجودی که اجرای کوتاهی داشت اما باز به موفقیت چشمگیری رسیدم اما هنوز نتوانسته‌ام نمایش «کوروش» را روی صحنه ببرم. کوروشی که سرچشمه خرد برای من است و تمام آرزوها درونش به چشم می‌خورد اما بزودی قرار است نشر چشمه آن را انتشار دهد.

وی در خصوص دغدغه‌اش در تئاتر بیان کرد: ما در مضیقه داشتن تالار هستیم، زیرا هنرجویان جوان و مستعدی پا به این عرصه می‌گذارند  و می‌بایست هم ما و هم مسئولان همت و تلاش کنیم تا راه جدیدی را باز کنیم؛ زیرا ما به تنهایی نمی‌توانیم راهمان را ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه تالار وحدت امکانات بسیاری در حوزه اجرای نمایش دارد مطرح کرد: ‌تالار وحدت بعد از این همه فعالیتی که در حوزه اجرای نمایش دارد، بهترین سالن نمایشی به حساب می‌آید زیرا که امکانات قابل توجهی دارد اما این باعث نمی‌شود که نمایش فقط در این تالار روی صحنه برود؛ زیرا نمایش «شمس پرنده» را در کشورهای خارجی روی صحنه بردیم و خودمان را با آن سالن نمایشی تطبیق داده‌ایم.
 
صابری افزود‌: ما باید خودمان برای پیشبرد نمایش یکسری امکانات را فراهم کنیم که این امر کار آسانی نیست اما جایی که برای اجرا در نظر گرفته‌ایم با هوای مطبوعی که دارد، مانند بهشت می‌ماند.

کارگردان نمایش «شمس پرنده» درباره تغییرات این اثر نسبت به اجراهای گذشته گفت: ممکن است در حرکات تغییراتی انجام شده باشد اما در ماهیت آن که متن است، هیچ تغییری اعمال نشده ولی از طرفی گروهی جوان به کار اضافه شده‌اند زیرا که اجرای نمایش‌های حرکتی جسارت جسمی زیادی می‌خواهد.

اثباتی آهنگساز و تهیه‌کننده نمایش «شمس پرنده» در خصوص محیط اجرای این اثر عنوان کرد: اجرا در این اماکن‌ها احتیاج به همکاری مسئولان داشت که خوشبختانه مسئول میراث فرهنگی کشورمان برای اجرای این طرح علاقمندی نشان دادند و موافقت خود را اعلام کردند.

صابری در این خصوص افزود: وزیر ارشاد در طی صحبت‌هایی بیان کرد که برای اجرا می‌بایست تمام ایران را زیر پا بگذاریم اما چنین کاری نیاز به حمایت دارد و از نظر من 30 شب اجرا برای این آثار غم‌انگیز است و باید استمراری در روند اجرای نمایش وجود داشته باشد.

اثباتی در خصوص آهنگسازی اثر مطرح کرد: موسیقی «شمس پرنده» جدای از بحث موسیقی دراماتیک به دلیل ساختار قوی نوشتاری تمام بارش روی کلمات است اما از طرفی موسیقی در این اثر یک کاراکتر جداست که پیام‌هایی را بیان می‌کند.

وی افزود: زمانی که آلبوم «شمس پرنده» بیرون آمده بود در رده‌های اول و یا دوم فروش قرار گرفته بود. همچنین سازبندی آن بر اساس موسیقی ایران است.

صابری با بیان اینکه مولوی را نمی‌شناخته‌ام بیان کرد: در واقع آثاری که از شهرام ناظری شنیدم، جوش و خروشی در من به وجود آورد. من را به سمت مولوی کشاند و همین امر باعث شد تا به ایران بازگردم و یک کاری با فرهنگ ایرانی روی صحنه ببرم.

وی در خصوص ویژگی‌های منحصر به فرد اثر تصریح کرد: استقبالی که از این اثر در طی اجراهای گذشته صورت گرفت به من فهماند که ترسی برای ادامه این کار نداشته باشم.

صابری در خصوص موسیقی اثر بیان کرد: در واقع موسیقی نمایش «شمس پرنده» عضله‌بندی کار است و در طی تمرینات پا به پای بازیگران این اثر آمدند و موسیقی را پیش بردند.

وی با بیان اینکه اپرای مذهبی ما تعزیه بوده است، عنوان  کرد:‌ همیشه دلم می‌خواست که اپرای ایرانی ساخته شود اما متأسفانه با چشم قدیمی به آن می‌نگرند زیرا که تعزیه خودش یک اپرای ایرانی محسوب می‌شود و نمایش «شمس پرنده» نزدیک به اپرای ایرانی روی صحنه می‌رود.

حاتمی با بیان اینکه گویا برای من دفتر مولانا باز شده است، اظهار داشت: هادی مرزبان در نمایش «بازار عاشقان» نقش مولانا را به من پیشنهاد داده بود اما به دلیل اینکه سر نمایش دیگری بودم نتوانستم قبول کنم اما دست آخر فرصتی فراهم شد تا در این اثر نمایشی به ایفای نقش بپردازم.

وی افزود: در تئاتر برایم بسیار مهم است که چه نقشی را ایفا می‌کنم که وجود این نقش آثار معنوی در زندگی‌ام گذاشت و هنوز بعد از چندین سال رد پای آن را در زندگی‌ام می‌بینم. از طرفی بازتولید یک اثر نمایشی موفق که ممکن است به دلایلی، بسیاری موفق به دیدن آن نشده باشند می‌تواند به فرهنگ تئائر کشورمان کمک کند و من احساس می کنم در این فاصله زمانی آن پختگی لازم را برای ایفای این نقش پیدا کرده‌ام.

اسنقی دیگر بازیگر این نمایش درباره نقش خود بیان کرد:‌ سال 78 مصاحبه‌ای با من صورت گرفت که گفتم این نقش جزو تجربیات هنری من نیست و جزو تجربیات معنوی من به حساب می‌آید و همان طور که حاتمی بیان کرد: اتفاقاتی در طول اجرا برای همه رخ داده است که هنوز بعد از 17 سال همه ما از برکات آن بهره می‌بریم.

گفتنی است؛ نمایش «شمس پرنده» به کارگردانی پری صابری و تهیه‌کنندگی ابراهیم اثباتی در مرداد و شهریور ساعت 20 در کاخ سعدآباد روی صحنه می‌رود. در این اثر سیروس اسنقی، محمد حاتمی در نقش شمس و مولانا به ایفای نقش می‌پردازند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار