سنندج؛

بزرگترین دریاچه آب شیرین ایران،آماده بازدید گردشگران

دریاچه زریبار یا زریوار که بزرگ‌ترین و زیباترین دریاچهٔ آب شیرین ایران و یکی از منحصر به‌ فردترین دریاچه‌های آب شیرین در جهان بشمار می‌رود به عنوان یکی از مکان‌های دیدنی و گردشگری استان کردستان است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازسنندج،این دریاچه در فاصله ۳ کیلومتری غرب شهر مریوان، در استان کردستان قرار گرفته است و هوای این منطقه به واسطه این دریاچه در بهار و تابستان بسیار خنک و معتدل و در پاییز و زمستان هوای زریوار سرد و خشک می باشد.

دریاچه نیلگون و سرسبز زریوار که آب آن از هیچ رودخانه‌ای فراهم نمی‌شود و بصورت خودجوش از چشمه های کف دریاچه تامین می شود.

طول دریاچه زریبار به طول ۵ کیلومتر و عرض آن حدود ۱٫۶ کیلومتر آب تالاب شیرین است و از تعدادی چشمهٔ کف‌جوش و بارش تأمین می‌شود.و در بیشتر زمستان‌ها سطح دریاچه کاملاً یخ می‌بندد.

تالاب زریبار به ‌عنوان یک واحد اکولوژیکی و یک اکوسیستم آبی در کردستان پدیده ‌ای بسیار زیبا و نادر می ‌باشد که با قرار گرفتن در یک دره طولی نسبتاً وسیعی از دو طرف غرب و شرق با کوه های پوشیده از جنگل احاطه شده ‌است .

پوشش غالب اراضی در این منطقه را جنگل و بیشه زار های نیمه انبوه تشکیل می ‌دهند که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی بوده و سایر گونه‌ های جنگلی دیگر مانند گلابی وحشی ، زالزالک ، بادام در شیب ها و نقاط مختلف آن خودنمایی می ‌کند .

در حال حاضر بیش از ۳۱ گونه پرنده بومی و مهاجردراین تالاب زندگی می ‌کنند که از این تعداد تقریباً ۱۴ گونه بومی و مابقی انواع پرندگان مهاجرند .

از گونه‌ های با اهمیت و ارزشمند این پرندگان در این تالاب می توان به پرندگانی همچون سنقر تالابی و دلیچه و اردک سرحنایی و سرسبز ،اگرتها ، بوتیمار بزرگ و کوچک ، انواع چنگر ، پرستو های دریایی ، کشیم بزرگ و کشیم کوچک ، کاکائی ها ، حواصیل خاکستری ، خوتکا ، گیلار اشاره کرد که وجودشان جلوه ای خاص را به دریاچه داده است.

وجود دریاچه زریوار و نفوذ توده های مرطوب زمستانی و بهاری در مریوان، پوشش گیاهی زیبا،جنگل های انبوه و زیبای بلوط و گونه ها مختلف درختان جنگلی ،هرکدام به نوعی زیبایی خاصی را در این منطقه پدید آورده اند و آن را به مهم ترین جاذبه گردشگری غرب کشور تبدیل کرده است.

یکی از تفریحات پر طرفداردراین منطقه قایق سواری، عکاسی، خوردن کباب ماهی وحتی صید ماهی است که وجود انواع ماهیان خوراکی ازجمله سیاه ماهی خالدار،سیاه ماهی معمولی،کپور معمولی و مار ماهی در این دریاچه رونق زیادی داردو به واسطه آن زمینه ای برای کسب وکار و درآمدزایی مردم منطقه را نیز فراهم کرده است.

خرید از بازارچه مرزی باشماق، نمایشگاه‌های صنایع دستی استفاده از پارکینگ کنار دریاچه، هتل چهار ستاره زریوار در کنار دریاچه، هتل چهار ستاره نوروز در مریوان، ستاد های اسکان مهمانان در تعطیلات تابستان ازجمله امکانات وتسهیلاتی است که مسافران وگردشگران می توانند از آنها استفاده کنند .

از جاذبه‌های دیگر گردشگری مریوان جاده دور دریاچه است که مثل حلقه‌ای دور دریاچه کشیده شده است ومردم و مسافرین از این جاده سیاحتی جهت تفریحات خود استفاده می‌کنند.

طبیعت بکر این روستاها و همچنین سرسبزی و چشمه‌های آب فراوان در کنار دریاچه زیبایی خاصی را به آن بخشیده که توجه هر رهگذری را به خود جلب می‌کند.

با این اوصاف می توان گفت که دریاچه آرام وزیبای زریبار با تنوع اقلیمی وجذابیتهای طبیعی به عنوان یکی از جاذبه های مهم گردشگری تمام شرایط را برای جذب گردشگران داخلی و خارجی به این منطقه را داردو هرساله درتمام فصول سال پذیرای گردشگران ومهمانان زیادی ازداخل وخارج است.

این تالاب زیبا که جلوه ای خدادادی است صدو دومین اثر طبیعی ایران است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
افشین
۱۴:۴۲ ۲۸ تير ۱۳۹۶
بزرگترین دریاچه آب شیرین ایران دریاچه کافتر در اقلید فارس است که وسعت 48 کیلومتر مربعی دارد و متاسفانه توسط وزارت محترم نیرو با تغییر مسیر آب تغذیه دریاچه خشکانده شد متاسفیم برای محیط زیست این منطقه.