یکی از بالگردهایی پیشرفته دنیا " Mi-26 " است که توانایی حمل بار تا " دوبرابر " وزن خودش را دارد.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در میدان‌های جنگ عواملی همچون تعداد نیروهای نظامی حاضر در نبرد، استفاده از تجهیزات پیشرفته، روحیه سربازان موثر است اما نکته مهم که یک جنگ را به پیروزی می رساند؛ حمایت و پشتیبانی سریع از نیروها است.

در همین راستا نیروهای مسلح جهان به فکر طراحی وسیله‌ای برای جابه جایی ادوات و نفرات خود افتادند، در ابتدا برای این کار از ارابه استفاده می‌کردند اما این پایان کار نبود و با پیشرفت و نیاز به این مسئله که نیروها با سرعت بیشتری جابه جا شوند وسایل جدیدتر و پیشرفته‌تری مانند انواع نفربرها ساخته شد. اما بازهم نیاز به سرعت بیشتر برای پشتیبانی از نیروها وجود داشت تا این که نیروهای مسلح توانستند با دانش خود و استفاده از تجهیزاتی مانند بالگردها زمان پشتیبانی را کاهش دهند.

این یگان‌ها در ابتدا فقط از بالگردهای کوچک که توانایی حمل مقدار محدودی از تجهیزات ادوات و نفرات را داشتند استفاده می‌کردند اما با پیشرفت تکنولوژی و ساخت بالگردهایی با قابلیت حمل ظرفیت‌های بیشتر را مورد توجه قرار دادند که منجر به تولید ابر بالگردها شد که در این گزارش به معرفی 10 بالگرد برتر ترابری جهان می‌پردازیم.

ملکیان

**  "میل 26" بزرگترین بالگرد ترابری دنیا 

بالگرد " میل 26 " بزرگترین و سنگین‌ترین بالگرد دنیا است که طراحی آن در سال 1970 و در زمان اتحاد جماهیر شوروی آغاز و در سال 1977 اولین پرواز آزمایش خود را انجام داد؛ این بالگرد در روسیه به نام " کروکودیل " نیز شناخته می‌شود که دلیل این نامگذاری ابعاد بزرگ و توانایی حمل بارهای سنگین توسط این بالگرد می‌باشد؛ " Mi-26 " در سازمان"  ناتو " به " Halo " معروف است.

ملکیان

فدراسیون روسیه قصد طراحی بالگردی را داشت که توانایی حمل باری آن " دوبرابر " بالگردهای ترابری زمان خودش باشد و به همین جهت " Mi-26 " را طراحی کرد و در سال 1981 در نمایشگاه هوایی پاریس از آن رونمایی کرد و در سال 1982 نیز فدارسیون روسیه اولین فروند از این بالگرد را تحویل گرفت و در سال 1983 نیز اولین اسکادران از بالگرد " Mi-26 " را تشکیل داد.

مهم‌ترین ویژگی " Mi-26 " استفاده از همان رمپ به کار رفته در هواپیمای " C 130 " می‌باشد که تجهیزاتی مانند نفربرها و یا نفرات به راحتی وارد بالگرد شده و از آن خارج شوند، این محفظه طولی بیش از 10 متر، عرض بیش از 3 متر عرض و دارای بیش از 2.5 متر ارتفاع است و قادر می‌باشد محموله‌ها و ادوات جنگی تا وزن 9 هزار و 889 کیلوگرم را در خود جای دهد و یا 80 نفر را جابه‌جا کند و می‌تواند 60 برانکارد را حمل نماید.

برای این بالگرد که طولی بیش از 35 متر، عرضی بیش از 3 متر، بیش از 8 متر ارتفاع، وزنی خالی بیش از 25 تن و با محموله بیش از 50 تن تعداد 5 خدمه پروازی در نظر گرفته شده است؛ برای پرواز به دو موتور " ZMKB Progress D136 turboshafts " که هر موتور قدرتی در حدود 10 هزار اسب بخار را تولید می‌کنند؛ مجهز شده که این قدرت باعث می‌شود که " Mi-26 " با سرعت 295 کیلومتر در ساعت حرکت کند؛ این بالگرد دارای سقف پروازی بیش از 1 هزار و 500 کیلومتر می‌باشد و همان طور که گفته شد قادر به حمل 80 نفر نیروی نظامی و یا 60 تخت برانکارد و یا 20 تن محموله است.


**  بالگرد " CH-53E " ابر بالگرد آمریکا 

 بالگرد " CH-53E " یکی از ابر بالگردهایی است که در سال 1981 میلادی و توسط کمپانی " Sikorsky " طراحی و ساخته شد و در اختیار نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا قرار گرفت که در آن زمان به عنوان بزرگترین بالگرد جهان که خارج از روسیه ساخته شده مشهور بود.

ملکیان

وظیفه اصلی این بالگرد جابه جایی نفرات و تجهیزات نیروی دریایی آمریکا از روی ناوها و ناوهای‌هواپیمابر به ساحل است که در این زمینه قابلیت حمل بیش از 30 سرباز را دارد که با پیکره بندی فضای داخل " CH-53E " این ظرفیت به به بیش از 50 نفر افزایش پیدا می‌کند و علاوه بر این بالگرد " CH-53E " قابلیت حمل حدود 24 تخت برانکارد را نیز دارد؛ البته این کارکرد اصلی بالگرد است و همچنین نیروی دریایی آمریکا با به روزآوری تجهیزات "ch-53E" یک نسخه جهت مین ریزی دریایی نیز ساخته است.

" CH-53E " بیش از 25 متر طول، بیش از 7 متر ارتفاع، وزن خالی بیش از 10 هزار کیلوگرم، سرعتی بیش از 200 کیلومتر بر ساعت و برد پروازی بیش از 700 کیلومتر را دارد که این مشخصات به این بالگرد توانایی حمل باری بیش از 13 تن در داخل و یا بیش از 14 تن در خارج از بالگرد را می‌دهد، همچنین این بالگرد قابلیت حمل نفر بر زرهی " LA7-25 " و توپ " 198- M " را دارا می‌باشد.


**  بالگرد " شینوک " غول دوزیست آمریکایی 

فرماندهان ارتش ایالات متحده بر این عقیده بودند که می‌توانند به‌وسیله بالگرد و توسط یگان‌های هوانیروز این کشور، به خوبی از پس پشتیبانی از واحدهای ارتشی بر آیند. در همین راستا و بعد از بررسی‌هایی که کارشناسان خبره نظامی انجام دادند، تنها یک سال بعد از احساس نیاز اولیه و در سال 1936 نیروی زمینی آمریکا تمام نیازها و خواسته‌های خود از یک هلیکوپتر تمام عیار و کامل را تعیین کرد و درست در همین زمان شرکت هواپیماسازی " پیازِکی " مطالعه و تحقیقات وسیعی را در مورد طراحی نوعی از هلیکوپتر که قابلیت و توانایی پاسخگویی به نیازهای ترابری و نظامی را داشته باشد آغاز کرده بود تا این که در سال 1957 طرح مدل اولیه خود را با نام " Model 107 " ارائه کرد و این شرکت شاهد اولین پرواز آزمایشی این مدل در سال 1958 بود.

ملکیان

" بوئینگ Ch- 43 " شینوک بالگرد ترابری سنگینِ دوموتوره و دو ملخه آمریکایی است که در شرکت " بوئینگ " طراحی شده و در سال ۱۹۶۲ معرفی شد. کاربرد اصلی این بالگرد برای جابجایی سربازان، ادوات توپخانه‌ای، سوخت، آب، موانع و سنگر و سایر تدارکات و تجهیزات مورد نیاز در میدان نبرد است.

 کاربردهای ثانویه این هلیکوپتر هم شامل آمبولانس، امداد در فجایع طبیعی، جستجو و نجات، انتقال هواپیماها، آتش‌نشانی و رهاسازی چتربازان می‌شود. هلیکوپتر " شینوک " با حداکثر سرعت ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت حتی از بالگردهای بسیار کوچکترِ تهاجمی و چندمنظوره معاصر خود هم سریعتر است. نام این بالگرد از قبیله سرخ‌پوست " شینوک " در آمریکا گرفته شده است. " شینوک " یکی از معدود هواگردهای دهه ۱۹۶۰ است که هنوز در خط تولید قرار دارد. تاکنون ۱۱۷۹ فروند از این بالگرد ساخته شده و به ۱۶ کشور صادر شده‌ است؛ همچنین از توانایی‌های این بالگرد می‌توان به حمل بارهای سنگین در مسافت‌های طولانی اشاره کرد.


**  اولین هواپیمای عمود پرواز از ترابری دنیا 

در پی شکست آمریکا در عملیات طبس، نیاز به هواگردی در ناوگان نظامی آمریکا احساس شد که بتواند سرعت و برد پروازی یک هواپیما را با قابلیت پرواز عمودی بالگرد ترکیب کند. در سال ۱۹۸۳ وظیفه طراحی این هواگرد به تیم مشترکی از کارخانه‌های " بل هلیکوپتر " و " بوئینگ " سپرده شد. اولین نمونه " وی-۲۲ " در ۱۹۸۹ به پرواز درآمد، اما پیچیدگی‌ها و دشواری‌های فراوانی که در راه ساخت نخستین هواگرد پروانه گردان نظامی در تاریخ هوانوردی وجود داشت، باعث شد تا معرفی رسمی آن به نیروهای مسلح آمریکا تا سال ۲۰۰۷ طول بکشد.

ملکیان

" V-22 " طولی بیش از 17 متر، عرض بیش از 20 متر، وزنی در حدود 20 هزار کیلوگرم، سرعتی در حدود 500 کلپیلومتر بر ساعت، سقف پروازی در حدود 7 هزار متر دارد و قادر است تا ۲۴ سرباز به صورت نشسته روی صندلی و ۳۲ سرباز نشسته روی کف و یا بیش از 9 هزار کیلوگرم بار در داخل و در حدود 6 هزار کیلوگرم بار را در خارج از خود حمل کند.

در کنار این قابلیت حمل نفرات و ادوات این هواگرد برای دفاع از خود به مسلسل‌های 7.61×55 mm و یا M.2 12.7mm را در دو جایگاه سمت راست و در انتهایی رمپ بارگیری مجهز شده البته در برنامه‌های به روز رسانی این هواگرد طرح سلاحی که در زیر دماغه و در یک غلاف مخصوص نصب شده و توسط یک اپراتور از درون سازه کنترل می‌شود به چشم می‌خورد که توانایی قفل خودکار با استفاده از دید مادون قرمز را هم دارا است. 


**  " 38- Mi " پنجمین بالگرد ترابری جهان 

در سال 1980 میلادی در شرکت " میل " روسیه فکر طراحی و تولید یک بالگرد ترابری برای جایگزینی بالگرد " Mi-8 " به وجود آمد و حتی در سال 1993 کار ساخت دو فروند این بالگرد آغاز شد؛ اما به دلیل مشکلات مالی که در سال‌های 1990 تا 2000 میلادی گریبان روسیه را گرفته بود پروسه ساخت تا سال 1993 به تعویق افتاد. این مسئله به تعویق افتادن ساخت بالگرد باعث شد تا " 38- Mi " اولین پرواز آزمایشی خود را در سال 2003 انجام دهد و پس از انجام پروازهای متعدد و سخت در سال 2013 به صورت رسمی رونمایی شد و به اسکادران هوایی روسیه پیوست.

ملکیان

فدراسیون روسیه علاوه بر این که هدف اصلیش برای طراحی " 38-Mi " ساخت یک بالگرد برای ترابری و حمل در زمینه نظامی بود به دنبال ساخت یک بالگرد برای صادر کردن آن هم بوده و به همین دلیل از بهترین تجهیزات و فناوری در  " 38- Mi " استفاده کرده است و به همین دلیل این بالگرد تاکنون توانسته 5 رکورد را در کلاس خود به دست آورد.

بالگرد  " 38- Mi " که طولی بیش از 20 متر، عرضی بیش از 4 متر، ارتفاعی بیش از 5 متر، وزن خالی بیش از 8 هزار کیلوگرم، سرعتی بیش از 200 کیلومتر برساعت، سقف پروازی حدود 3000 متر و برد پروازی در حدود 1300 کیلومتر دارد در اصل با هدف حمل نفرات و ادوات طراحی شده که قادر است در این زمینه 32 نفر سرباز را جابه جا نماید و یا 5 هزار کیلوگرم بار را در داخل و یا 7 هزار کیلوگرم را در خارج از بالگرد حمل نماید اما جدای از این مأموریت؛ می‌توان از  " 38- Mi " به عنوان آمبولانس هوایی هم استفاده کرد.


**  بالگرد " 725- EC " اولین بالگرد ترابری فرانسوی 

کشور فرانسه طی سال‌های 1996 تا 1999 میلادی مطالعاتی را بر روی تولید یک بالگرد ترابری آغاز کردند که نام آن " 82- 532 AS " نهاد اما به دلایل نامعلومی این پروژه متوقف شد تا این که نیروی هوایی فرانسه سال 2000 تصمیم به تولید بالگرد " 75- EC " گرفت و آن را در سال 2005 وارد یگان‌های خود کرد.

ملکیان

" 75- EC " که به آن " شیرکوهی " هم می‌گویند یک بالگرد دوربرد تاکتیکی است که نمونه توسعه یافته بالگردهای " 532- AS " و " 332- AS " می‌باشد و به صورت یک بالگرد چند منظوره طراحی شده که هم قابلیت عمل نفرات و ادوات را دارد و هم با نصب سلاح توانایی پوشش هوایی به بالگرد اضافه شده؛ البته این بالگرد توانایی تبدیل شدن به یک آمبولانس هوایی را نیز در خود دارد.

این بالگرد با طول بیش از 15 متر، ارتفاع بیش از 4 متر، وزنی در حدود 5 هزار کیلوگرم، سرعتی بیش از 300 کیلومتر برساعت توانایی حمل 28 سرباز و حمل بیش از 5 هزار در کیلوگرم بار را دارد و برای پوشش نیز به سلاح‌هایی از جمله 2 قبضه مسلسل 62/7 میلی متری، 2 لانچر راکت 68 میلی متری، 2 مسلسل 20 میلی متری و گیرنده هشدار راداری مجهز شده است.


**  بالگرد ترابری " Z-18 " چین در رتبه هفتم دنیا  

بالگرد " Z-18 " یکی از بزرگترین بالگردهای دنیا است که کار طراحی و ساخت آن به شرکت " CIAG " چین سپرده شد تا با توسعه هواپیمای " Harbin Z-8 " یک هواپیمای ترابری برای یگان‌های نیروهای مسلح چین بسازد که این امر منجر به این مسئله شد تا در سال 2014 اولین پرواز آزمایش " Z-18 " انجام نشود. 

ملکیان

این بالگرد با وجود این که از لحاظ طراحی شباهت زیادی به " Z-8 " دارد اما طراحی بدنه و موتور آن از مدل قبلی پیشرفته‌تر بوده و حتی در فضاهای داخلی برای جابه‌جایی نفرات هم طراحی جدید صورت گرفته و باعث شده تا بالگرد عملکرد بهتری را داشته باشد؛ از ویژگی‌های دیگر این بالگرد می‌توان به قابلیت پرواز در انواع شرایط آب‌وهوایی اشاره کرد که دلیل آن هم اسفاده از متریال‌هایی مانند " کامپوزیت " و " تیتانیوم " به صورت گسترده در " Z-18 " است.

"  Z-18 "با ابعاد و اندازه خود قادر است در ماموریت‌های خود 27 نفر را جابه‌جا نماید و یا می‌تواند در حدود 4 هزار کیلوگرم بار را در داخل و یا در حدود 5 هزار کیلوگرم را در خارج بالگرد حمل نماید که این مسئله باعث شده تا نیروهای مسلح چین بر روی این بالگرد برای پشتیبانی از آنها حساب ویژه‌ای باز کنند.


**  بالگرد " AW-101 " اولین بالگرد مشترک انگلستان و ایتالیا

 بالگرد " AW-101 " به عنوان اولین بالگرد تولید مشترک توسط شرکت "  AugustaWestland " ایتالیا و یکی از مراکز ساخت بالگرد پادشاهی انگلستان طراحی و تولید شد که در آن زمان به نام " EH-101 " معروف شد اما با ادغام این دو شرکت در سال 2000 میلادی  نام آن به " AW-101 " تغییر یافت و از این زمان به بعد کار بر روی ساخت نمونه‌های پیشرفته‌تر آن در دستور کار قرار گرفت و حتی نمونه‌ای از آن برای مقابله با زیردریایی طراحی شد.

ملکیان

پس از تولید این بالگرد توجه بسیاری از کشورها به سوی آن جلب گردید و باعث شد بسیاری از کشورها خواهان به خدمت‌گیری آین بالگرد شوند که از میان آن‌ها می‌توان به کشورهای الجزایر، کانادا، دانمارک،نیجریه، پرتغال، عربستان سعودی و ترکمنستان اشاره کرد و در کنار این کشورها مجوز ساخت " AW-101 " به کشورهای ژاپن و آمریکا نیز داده شده البته نیروی دریایی سلطنتی انگلستان، دانمارک و پرتغال نسخه جدید این بالگرد را تحت عنوان " مرلین " نامگذاری کرد.  

آخرین نسخه " AW-101 "قابلیت حمل بیش از 20 نفر و یا در حدود 4 هزار کیلوگرم بار در داخل محفظه خود دارد و از آنجایی که این بالگرد نمی‌تواند محموله‌ای را بارگیری نماید، قادر است با نصب محموله در زیر بدنه بالگرد آن را از آسمان به زمین پرتاب کنند اما در بالگرد " مرلین " این میزان افزایش یافته و بالگرد قادر است بیش از 40 نفر و یا در حدود 6 هزار کیلوگرم را جابه‌جا نماید.



**  " Mi-8 " پر فروش ترین بالگرد دنیا

اتحاد جماهیر شوروی درزمان خود فکر و ایده طراحی یک بالگرد سنگین چند منظوره را مطرح کرد و همین ایده باعث شد تا در سال 1961 میلادی اولین نمونه از این بالگرد با نام " Mi-8 " به پرواز درآمد و پس از انجام این پرواز از موقتی کار بر روی تولید انبوه این بالگرد آغاز شد تا اینکه اولین محموله از آن در سال 1967 به یگان های مسلح روسیه تحویل داده شد اما درآن زمان هیچ کس فکر نمی کرد که " Mi-8 " پرفروش ترین بالگرد جهان لقب بگیرد.

ملکیان

" Mi-8 " پس ازتولید به مدل های مختلفی تقسیم شد که برخی از آنها با نصب تجهیزاتی مانند مسلسل و موشک های ضد تانک قابلیت پشتیبانی هوایی از نیروهای زمینی را دارند و برخی دیگر  با ظرفیت جابه جایی 24 سرباز و حمل 4 هزار کیلوگرم بار در داخل و یا 3 هزار کیلوگرم در خارج از بالگرد را دارد. 

این بالگرد پس از تولید به دلیل کاربری ها و توانایی هایش توانست رکورد و فروش و تولید بالگرد در جهان را شکست و به رکورد فروش بیش از 15 هزار فروند دست یابند و در حال حاضر نیز علاوه برروسیه بیش از 50 کشور از آن استفاده می کنند و با وجود اینکه نمونه پیشرفته آن با نام "Mi-8" نیز عرضه شده هنوز هم "Mi-8" در خط تولید قرار دارد که از این نظر هم یک رکورد برای این بالگرد است. 


**  " NH-90 " دومین بالگرد تولید مشترک 

در سال 1985 یک تفاهم همکاری میان 5 کشور انگلستان، فرانسه، آلمان، ایتالیا و هلند برای تولید یک بالگرد ترابری به نام" NH-90 " بسته شد اما در سال 1987 و بیش از آغاز روند تولید دولت انگلستان که در یک پروژه دیگر در زمینه طراحی بالگرد ترابری با کشور فرانسه همکاری داشت از پروژه " NH-90 " کنار کشید. 

ملکیان

پس از کنار کشیدن انگلیس کار طراحی و تولید این بالگرد توسط 4 کشور کلید خورد این که درسال 1995 اولین پرواز آزمایشی این بالگرد با موفقیت انجام شد و پس از آن هم درسال 2006؛ " NH-90 " تحویل نیروهای مسلح 4 کشور که تفاهم نامه را امضا کرده بودند شد و بعد آن نیز طرح توسعه بالگرد در دستور کارقرار گرفت که منجر به تولید دو مدل پشتیبانی نظامی " NH-90 " و جابه‌جایی نفرات و ادوات " NH-90 " شد.

" NH-90 " قابلیت حمل 20 سرباز و یا حمل محموله هایی در داخل بالگرد با وزن بین 2 تا 5 هزار کیلوگرم و یا 4 هزار کیلوگرم در خارج بالگرد را دارد و از این رو مورد توجه برخی کشورها مانند استرالیا، بلژیک، یونان، نیوزلند، نروژ، عمان و سوئد قرار گرفت و این کشورها در جهت فریز این بالگرد اقداماتی را انجام دادند و چندین فروند از آن را خریداری کردند.

حال با توجه به پیشرفت تکنولوژی و به روز شدن قوای مسلح کشورها باید منتظر ماند و دید که کشورهای ابر قدرت در زمینه ترابری هوایی نیروهای خود دست به چه اقداماتی خواهند زد.


گزارش از امین ملکیان

انتهای پیام/
 

 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۶
خیلی عالی بد
آخرین اخبار