مجید کیانی و مهدی آذرسینا دو چهره مطرح در عرصه موسیقی ایرانی به عنوان مهمانان این هفته «نقد موسیقی» از پیوند شعر و موسیقی ایرانی سخن گفتند.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی برنامه موسیقایی «نقد موسیقی»؛ برنامه «نقد موسیقی» شب گذشته به نقش کلام و تاثیرات  آن در موسیقی ایرانی و تفاوت‌ در آوازها و تصانیف این نوع موسیقی با حضور مجید کیانی نوازنده، آهنگساز و فارغ التحصیل از دانشگاه سوربن فرانسه و مدرس دانشگاه تهران و نیز مهدی آذرسینا نوازنده، آهنگساز و مدرس دانشکده موسیقی دانشگاه تهران پرداخت.

مهدی آذرسینا با تاکید بر اینکه مسئله تلفیق شعر و موسیقی تاکنون بسیار مورد بحث قرار گرفته، گفت: مورد بحث قرار گرفتن این دو مهم به این دلیل است که شعر از ابزارهای اصلی در یک اثر موسیقی است و همیشه مسئله تلفیق شعر و موسیقی از زمان کهن تا دوره معاصر در کنار هم مطرح شده است.

وی ادامه داد: در مسئله تلفیق شعر و موسیقی، موسیقیدان باید موسیقی‌اش را با کلام ترکیب کند. در نتیجه باید در ابتدا به فکر موسیقی خود باشد و نباید تنها به کلام و محتوا بپردازد؛ زیرا یک شاعر نیز از موسیقی برای پایه شعر خود استفاده می کند تا شعری قوی تر بسراید. در واقع یک موسیقیدان نیز باید همانگونه عمل کند و اصل کار خود را موسیقی بداند و به شعر به عنوان یک ابزار قوی در موسیقی نگاه کند.

وی ادامه داد: البته معتقدم که شعر موسیقی را زیباتر می‌کند و استفاده از کلام و شعر قوی مسلما یک اثر موسیقایی را زیباتر خواهد کرد.

این آهنگساز گفت: در موسیقی قدیم افراد پایبند به اشعار موزون بودند اما در  موسیقی امروز  این پایبندی وجود ندارد و محدود به عروض نیستند که این مورد اگر همراه با علم و مطالعه باشد، می‌تواند بسیار مفید باشد.

وی اضافه کرد: در ضمن آهنگسازان و موسیقیدانان نباید به هیچ عنوان شعر را خراب کنند و نظم آن را به هم بزنند اما اولویت را باید به زیبایی موسیقی خود بدهند؛ زیرا شعر ابزاری برای بیان بهتر موسیقی است که باید آهنگساز با علم کافی در مورد شعر و موسیقی به تولید یک اثر موسیقایی بپردازد.

همچنین مجید کیانی نوازنده و مدرس دانشگاه نیز در بخش دیگری از این برنامه گفت: ما با یک ادبیات غنی روبرو هستيم اما متاسفانه در دوره قاجار موسیقی ما تحت تاثیر غرب قرار می‌گیرد و ادبیات ما را نیز دستخوش تغییرات کرد و به راحتی تئوری غربی را به جای تئوری قدیم در به کارگیری شعر در موسیقی پذیرفتیم که چون متاسفانه این مورد بدون علم و مطالعه کافی انجام شد به موسیقی و ادبیات ما صدمه وارد کرد.

وی ادامه داد: برخی خواننده‌های جدید وزن شعر را رعایت نمی‌کنند و حتی گاهی با اضافه کردن یک هجای صوتی اضافه وزن شعر را مخدوش می‌کنند که این امر می‌تواند باعث صدمه به موسیقی شود، چرا که شعر دارای آهنگ درونی است و همین مهم در موسیقی تاثیر مهمی دارد.
 
وی تصریح کرد: خواننده‌ها و آهنگسازان با مطالعه به استفاده از شیوه‌های جدید تلفیق شعر در موسیقی بپردازند.
 
کیانی در پایان گفت: در تولید موسیقی اصیل می‌دانیم که کار تلفیق شعر و موسیقی به چه صورت است و قانون و ضوابط خاص خود را دارد اما متاسفانه در موسیقی متجدد قانونی تعریف نشده است.

پیروز ارجمند، مجری کارشناس برنامه «نقد موسیقی» در این برنامه گفت: یک اصل مهم حوزه موسیقی تلفیق شعر و موسیقی در یک اثر موسیقایی است. از این رو لازم و ضروری است که برای تولید یک اثر موسیقایی خوب به این مهم توجه ویژه ای شود.

وی با اشاره به چگونگی فعالیت درست آهنگسازان بیان داشت: یک آهنگساز قوی باید از علم شعر برخوردار باشد و همچنین موسیقیدان هم باشد و علم کافی در این زمینه داشته باشد و ردیف آوازی و ردیف موسیقی بداند تا بتواند به کار آهنگسازی بپردازد. البته همراه با اصل اخلاق‌مداری؛ چرا که اخلاق برای یک فعال موسیقایی اصل است.

گفتنی است؛ برنامه «نقد موسیقی» به تهیه کنندگی حبیب ذوالفقاری کاری از گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما، از مجموعه نقدهای «نقد چهار» است که هر دوشنبه ساعت ۲۱ به صورت زنده از شبکه چهار پخش می شود.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.