همزمان با آغاز فصل برداشت عملیات جمع آوری زکات و فطریه در سطح استان و شهرستان ها آغاز شده است که با همت کمیته امداد و ستاد جمع آوری زکات تاکنون مجموع 650 میلیون تومان زکات از کشاورزان و مردم منطقه جمع آوری شده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ همزمان با آغاز فصل برداشت محصول گندم در استان تاکنون 400 هزار تن محصول گندم نیاز و 280 هزار تن مازاد بر نیاز از کشاورزان منطقه خریداری و صادر شده است.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل از تسهیل روند خرید گندم از کشاورزان و تولیدکنندگان در استان اردبیل خبر داد و افزود: هم اکنون تعداد 25مرکز خرید در 7 شهرستان استان اردبیل فعال بوده و در حال تحویل گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان هستند.

علی نوبخت تصریح کرد: کمیت و کیفیت گندم تولید شده در مزارع کشاورزی استان توسط نمایندگان آزمایشگاه شرکت غله و خدمات، ناظرین خرید حراست و عاملین تشخیص و ذیحساب در تمامی مراکز یاد شده کنترل شده و گندم هایی خریداری می شود که با دستورالعمل خرید ارسالی از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران مغایرت نداشته باشد.

وی با اشاره به پرداخت مطالبات گندمکاران منطقه در اسرع وقت، افزود: قسمتی از وجه گندم های خریداری شده به کشاورزان منطقه پرداخت شده و پیگیری های لازم جهت پرداخت مابقی مطالبات این قشر تلاشگر از سوی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل نیز صورت گرفته است.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل همچنین از خرید 8 هزار و 700 تن کلزا در استان خبر داد و گفت: این مقدار محصول کلزا پس از تحویل از تولیدکنندگان و کشاورزان منطقه با مجوز شرکت بازرگانی دولتی ایران به کارخانجات روغن کشی حمل گردیده است.

پرداخت مجموع 650 میلیون تومان زکات در استان اردبیل

مسئول ستاد جمع آوری زکات کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اردبیل گفت: همزمان با آغاز فصل برداشت عملیات جمع آوری زکات و فطریه در سطح استان و شهرستان ها آغاز شده است که با همت کمیته امداد و ستاد جمع آوری زکات تاکنون مجموع 650 میلیون تومان زکات از کشاورزان و مردم منطقه جمع آوری شده است.

احدزاده با بیان اینکه زکات جمع آوری شده مختص هر منطقه در همان منطقه هزینه و توزیع می شود، افزود: در این راستا کمیته امداد امام خمینی(ره) استان همکاری مضاعفی با ستاد جمع آوری زکات داشته و به مانند هر سال هم زکات مال و هم زکات فطریه پرداخت شده در همان منطقه هزینه و بین نیازمندان توزیع می شود.

وی با بیان اینکه همه ساله با جمع آوری زکات همزمان با فصل برداشت گندم در استان مقداری از آن صرف کمک به خانواده های بی بضاعت و نیمی دیگر صرف پروژه های عمرانی و آبادانی استان می گردد، افزود: امسال نیز درصدد هستیم با اتمام زمان جمع آوری زکات در کنار تخصیص مبلغی معین حدود 60 درصد به امور خیرخواهانه در سطح استان 40 درصد از آن را نیز به پروژه های آبادانی و در دست اجرای استان اختصاص دهیم.

مسئول ستاد جمع آوری زکات کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اردبیل با اشاره به اهمیت زکات در جامعه و قرآن کریم، گفت: کشاورزان و روستاییان استان اردبیل 650 میلیون تومان زکات پرداخت کرده اند که این مقدار نسبت به سال گذشته با افزایش 12 درصدی همراه بوده است و این امر نشان از اهمیت جایگاه زکات در بین مردم متدین استان اردبیل است.

احدزاده با اشاره به اهمیت ویژه پروژه های عام المنفعه در روستاهای استان نیز اذعان داشت: باتوجه به اینکه بیشتر زکات استان توسط کشاورزان و روستاییان استان جمع آوری می گردد باید توجه داشت تا در تخصیص زکات به پروژه های عام المنفعه در روستاهای استان شاهد کم لطفی نبود.

وی همچنین از دیگر امورات منفعه زکات در استان به کمک به تحصیل دانش آموزان روستایی و مناطق محروم، ساخت، تعمیر و نوسازی مسکن و نیز تفکیک سهم فقرا و مستمندان اشاره کرد و یادآور شد: عاملان زکات در روستاها و بخش های استان استقرار یافته و تا به این لحظه با توجه به وظیفه سازمانی و اجتماعی نسبت به جمع آوری زکات مردم و کشاورزان اقدام نموده اند که این امر تا اواخر شهریورماه امسال ادامه دارد.

ظرفیت 850 روستای اردبیل برای پرداخت زکات

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اردبیل با اشاره به وجود یک هزار و 800 روستا در استان اردبیل، یادآور شد: امسال 850 روستا از تعداد یک هزار و 800 روستای منطقه ظرفیت و پتانسیل پرداخت زکات مال و فطریه را دارند که متولیان و عاملان زکات مستقر در این روستاها در صدد هستند تا پایان زمان موعد نسبت به جمع آوری زکات در این مناطق اقدام نمایند.

بهروز زلالی با بیان اینکه تشکیل شورای زکات در روستاهای ظرفیت دار منطقه یکی از امور مهم در جمع آوری زکات در استان بود، عنوان کرد: امسال با همکاری نهادهای مربوطه به ویژه ستاد جمع آوری زکات توانستیم با راه اندازی شورای زکات در روستاهای دارای ظرفیت استان روند جمع آوری زکات دراستان را تسهیل بخشیم.

وی گفت: باتوجه به هزینه کرد زکات جمع آوری شده در هر منطقه در اولویت اول فقرا و نیازمندان مناطق روستایی و در اولویت های بعدی اتمام و تکمیل و نیز راه اندازی پروژه های عام المنفعه منطقه ای در دستور کار کمیته امداد استان قرار گرفته است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اردبیل اظهار کرد: جمع آوری زکات کشاورزان و زارعان نیز همزمان با آغاز فصل برداشت گندم در استان استارت خورده است و تاکنون شاهد جمع آوری بیش از 400 میلیون تومان زکات کشاورزان منطقه بودیم که در این راستا هنوز با توجه به زمان موعد اتمام پرداخت جمع آوری زکات نیز ادامه دارد.

زلالی با اذعان به کسب رتبه پنجم پرداخت زکات استان اردبیل در سال 1390 افزود: استان اردبیل در سال 90 موفق به کسب رتبه پنجم پرداخت زکات در کشور شد که بعد از آن باتوجه به شرایط منطقه ای این رتبه شاخص چند پله ای تنزل داشت که امیدواریم امسال نیز بتوانیم با ارائه راهکارها و اقدامات مناسب از سوی عاملان و متولیان شاهد ارتقای رقم زکات جمع آوری شده در استان باشیم.

پرداخت 186 میلیارد تومان مطالبات گندم کاران منطقه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در حال حاضر 60 مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌ اندازی شده است و 186 میلیارد تومان از مطالبات گندم کاران استان اردبیل پرداخت ‌شده و مابقی نیز در دست پیگیری است که به ‌مرور پرداخت می‌ شود.

عدیل سروی با اشاره به اینکه امسال رکورد تولید گندم در استان اردبیل شکسته می‌شود، افزود: پرداخت مطالبات گندم کاران استان اردبیل یک اولویت اساسی و مهم بوده که در مدت‌ زمان مشخص به گندم کاران پرداخت می ‌شود.

در این میان کشاورزان و اهالی شهرستان گرمی یکی از عمده افراد و تولیدکنندگانی هستند که از عدم پرداخت مطالباتشان گلایه دارند و درحالی‌ که شب و روز خود را وقف تولید گندم از مزارع خود کرده‌ اند، در موقع برداشت و فروش محصول خود با مشکلاتی مواجه هستند که متاسفانه در این زمینه هیچ حمایتی نیز از این قشر صورت نگرفته است.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: اردبیل ، خرید ، گندم ، پرداخت ، زکات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.