نان های سبوس دار علاوه بر هضم بهتر، جذب آهن، روی و كلسیم بهتری هم دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه نان كامل (سبوس دار) نسبت به نان بدون سبوس از ارزش تغذیه ای بالاتری برخوردار است، گفت: این نان ها علاوه بر هضم بهتر، جذب آهن، روی و كلسیم بهتری هم دارند.
زینب رشیدی با اشاره به عطر و بوی بهتر نان های کامل افزود: همچنین خوب است در هنگام انتخاب و خرید نان، از دیگر فواید نان های سبوس دار مانند کاهش قند و چربی خون، پیشگیری از سوء تغذیه، پیشگیری از افزایش وزن و چاقی، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، پیشگیری از سرطان دستگاه گوارش به ویژه روده بزرگ به دلیل فیبر بالا، جلوگیری از جذب اسیدهای صفراوی و پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دو هم غافل نشویم.
او ادامه داد: نان سلامت بخش با آرد سبوس دار تهیه شده و ظاهر آن تیره تر از نان های دیگر است.
رشیدی گفت: نان مناسب، نانی است که با حرارت غیرمستقیم پخته شود و در برابر شعله مستقیم آتش قرار نگیرد، نان های حجیم و نیمه حجیم و نان سنگک از این نظر انتخاب مناسب تری است.
این کارشناس تغذیه توصیه کرد: از نانوایی هایی نان بخریم که از مخمر استفاده می کنند و نان حاوی سبوس بیشتر و تیره تر عرضه می کنند، چرا که استفاده از خمیرمایه و تخمیر خوب نان، باعث ایجاد خلل و فرج در نان می شود.
او از اجرای طرح افزایش سبوس در یکصد نانوایی نان سنگک شیراز، از اوایل مرداد امسال خبر داد که به عنوان نان سلامت بخش، در ارتقای سلامت مردم موثر است.
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.