بارها در خصوص استفاده از پسابها اخطار داده و شکایت هم شده است اما متاسفانه اقدامی موثر صورت نگرفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،استان اصفهان یکی از مراکز اقتصادی و از قطب های صنعت کشاورزی کشور است ، که با دارا بودن شرایط اقلیمی متنوع و قابلیت های بالقوه منابع طبیعی و منابع انسانی تجهیز شده ، به عنوان یکی از استان های مهم کشور در زمینه تولید محصولات کشاورزی ، دامی و پروتئینی است.
اما در چند سال اخیر خشک سالی و تخصیص آب زاینده رود به استانهای مجاور و کاهش حق آبه کشاورزان سبب شده تا گاه شاهد استفاده از پساب ها و فاضلاب ها از سوی کشاورزان باشیم.
مشاهدات میدانی خبرنگار باشگاه خبرنگاران حکایت از این دارد که در ضلع شمال،جنوب،شرق و غرب اصفهان با پساب ها خیار ،گوجه،کلم،لوبیا،ذرت علوفه ای،گندم،جو و حتی برنج و ذرت خوراکی کشت می شود و اقدامات قانونی دستگاه های مرتبط با مقاومت شدید کشاورزان مواجه می شود.
در این زمینه مهدی رفیعی مدیر گروه مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به تهدید شدن سلامتی مردم اظهار کرد: کشت های انجام شده با پسابهای غیر استاندارد اصفهان، مستعد بیماریهای خطرناک میکروبی است که می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.
وی بیان کرد: بارها در خصوص استفاده از پسابها اخطار داده شده است و شکایت هم شده اما متاسفانه اقدامی موثر به عمل نیامده است.
از سوی دیگر علی بصیر پور معاون حفاطت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان نیز تصریح کرد: هر چند مسولیت تخصیص و تقسیم پساب تصفیه خانه ها به عهده آب منطقه ای است اما تولید پساب و رعایت استاندارد های زیست محیطی و بهداشتی به عهده شرکت آبفا است.
وی با اشاره به اختصاص پساب های اصفهان به صنعت و کشت های غیر مثمر برون شهری افزود: کشاورزان اصفهانی در هر نقطه ای که این پساب جاری شود ،آشکار و پنهان اقدام به برداشت آن می کنند که این موضوع غیر قانونی است.
معاون حفاطت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان از متقاضیان بخصوص صنایع متقاضی پسابها خواست هر چه زودتر این پساب را با لوله منتقل کنند.
همچنین رییس اداره محیط زیست انسانی سازمان حفاطت محیط زیست استان اصفهان معتقد است: بر اساس آزمایش ها، آلودگی میکروبی پسابهای جاری در اصفهان اثبات شده و این موضوع به مقامات استان و دادستان نیز گزارش شده است.
صفی قلی ابراز کرد: پساب تولیدی تصفیه خانه های اصفهان در مناطق مختلف دارای آلودگی های متفاوتی است اما همچنان شاهد هستیم که کشاورزان بدون توجه به مسایل زیست محیطی و سلامتی مردم با آن کشت های مثمر و غیر مثمر انجام می دهند.
حال باید دید که آیا اقدامی اساسی از سوی مسئولان برای رفع نیاز آبی شاورزان از پساب های فاضلابی و برخورد با کشاورزان متخلف صورت خواهد گرفت؟



انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.