بخش نفت میدان یاران شمالی به زودی افتتاح می‌شود

مجری طرح میدان یاران شمالی از افتتاح بخش نفت این میدان در شهریور ماه سال جاری خبر داد.

بخش نفت میدان یاران شمالی به زودی افتتاح می‌شودبه گزارش خبرنگار انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آرش باقرزاده مجری طرح میدان یاران شمالی با اشاره به آخرین وضعیت پیشرفت این پروژه، اظهار داشت: هدف این پروژه توسعه و تولید 30 هزار بشکه نفت از مجموع 20 حلقه چاه موجود می‌باشد.

وی با بیان اینکه پیمانکار این پروژه داخلی است، تصریح کرد: تمامی تجهیزاتی که در داخل کشور قابلیت تولید دارد در شرکت‌های داخلی تأمین شده است؛ حفاری چاه‌ها صد در صد توسط طرف ایرانی انجام شده و در بحث تجهیزات و قطعات نیز 29درصد از اروپا و 71درصد از داخل کشور تأمین شده است که در خصوص تجهیزات سرچاهی این رقم به نزدیک 90 درصد می‌رسد.

مجری طرح میدان یاران شمالی در خصوص پیشرفت فیزیکی این طرح اظهار داشت: در سال‌های آغازین این پروژه همواره تحریم‌ها سبب کندی روند پیشرفت آن شده بود، اما در 2 سال گذشته و با توجه به فضای ایجاد شده در دوران پسابرجام پیشبرد پروژه روند صعودی داشته به طوری که در سال 93، 31.5 درصد و در سال 94، 42درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

باقرزاده افزود: به سبب تسریع در این بخش، روند پروژه توسعه به دو بخش نفت وگاز تقسیم شده  که حفاری بخش نفت تا اواخر شهریور ماه سال جاری به پایان می‌رسد و تنها نصب شیرها باقی مانده است.

وی ادامه داد: در بخش گاز که بر اساس پیش بینیمان از توسعه آن 12میلیون فوت مکعب (30هزار بشکه) برداشت می‌شود، تا اوایل آذرماه به بهره برداری خواهد رسید؛ همچنین در این بخش  تمامی چاه‌ها، خطوط لوله و حتی خط لوله صادرات تکمیل شده و تکمیل نهایی پروژه منوط به نصب کمپرسوری است که از اتریش خواهد آمد؛ که براین اساس در مجموع بخش گاز طرح یاران شمالی 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مجری طرح میدان یاران شمالی همچنین در خصوص جزئیات اجرای این پروژه، گفت: در این پروژه هزار و 700 نفر به طور مستقیم مشغول به کار هستند تا هرچه سریعتر طرح توسعه یاران شمالی را به پایان برسانند؛ گرمای تابستان که تا 53 درجه نیز می‌رسد، مانع بزرگی برای به پایان بردن این پروژه است.

باقرزاده با اشاره به قرارگرفتن این میدان در نقطه صفر مرزی گفت: کشور عراق تولید خود را به سرعت افزایش داده اما کماکان در این میدان از ما عقب تر هستند و این امر به سبب تولید زود هنگام نفت کشور ما از سال 91 بوده است.

وی تاکید کرد: بحث پلمپ میدان یاران شمالی بزرگنمایی بود چراکه تمامی پیمانکاران ملزم به رعایت نکات محیط زیستی بوده و یاران شمالی نیز تنها پروژه ای است که مشاور محیط زیستی دارد.

در ادامه این بازدید همچنین کوروش رضازاده سرپرست HSE بخش مهندسی توسعه نفت نیز در این خصوص به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: تمامی استانداردهای آلایندگی در این طرح رعایت شده و از این نظر جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد، در طول این پروژه 8 میلیون 278هزار نفر ساعت فعالیت کرده‌اند که  تنها 4 حادثه ناتوان کننده داشته است.

وی بیان کرد: پروژه میدان یاران شمالی 23 حلقه چاه در 50 متری مرز دارد که از این میان  19 حلقه فعال و مابقی آنها به صورت توصیفی و تعمیراتی فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: نف ، چاه های ، یاران شمالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار