قم؛

تالاب حوض سلطان،کانون‌های اصلی تولید ریزگرد‌ها در قم

کارشناسان محیط زیست تالاب حوض سلطان را یکی از کانون‌های اصلی تولید ریزگردها در قم و استان های همجوار آن می دانند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از قم مدیرکل حفاظت محیط زیست با  بیان این که تالاب حوض سلطان با بیش از 37هزار هکتار مساحت ،ساختاری رسی و نمکی دارد گفت :تامین نشدن حقابه ها وخشک شدن تالاب تهدید جدی در انتشار ریزگردها است.

 دانیالی مدیر کل حفاظت محیط زیست افزود: خشکسالی وتغییرات اقلیمی درچند سال اخیر سبب ایجاد بحران زیست محیطی درتالاب حوض سلطان شده است چرا که گرد وغبار حاصل ازآن تنها مربوط به شهرقم نیست و استان های همجوار مانند تهران و سمنان را هم درگیر می کند لذا چالش زیست محیطی بالقوه ای محسوب می شود.

وی با  اشاره به این که تالاب حوض سلطان ازکانون های مهم تولید ریزگردهای هرساله دراستان است ازاغاز ایجاد پاسگاه محیط بانی دراین منطقه خبر داد وگفت: پاسگاه محیط بانی درمنطقه علاوه بر گشت و کنترل به منظور حفاظت از گونه های گیاهی وجانوری با تامین حقابه ها می تواند گامی درجهت مبارزه با ریزگردها باشد.

 دانیالی گفت: ساخت این طرح که قراراست با تخصیص اعتبارات لازم تا پایان سال به بهره برداری برسد ناتمام مانده که این امرهماهنگی دستگاه های مربوطه را می طلبد.

همه ساله دربهار وتابستان ریزگردها به قم هجوم می آورند ودرچندروز اخیر میزان این ریزگردها به 40برابرحد مجاز رسیده که هوا را برای تمام شهروندان دروضعیت ناسالم قرارداده است.

انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار