با افزایش آفت سنک و کرم غوزه پنبه در مرحله غنچه ، گل و غوزه، پنبه کاران گلستانی باید با این دو آفت همزمان مبارزه کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ مدیر حفظ نبات جهاد کشاورزی گلستان گفت: با توجه به شروع فعالیت نسل سوم کرم غوزه از هفته گذشته، کشاورزان می توانند به هر دو روش بیولوژیک و شیمیایی با این آفت مبارزه کنند.

اسماعیل متکی افزود: استفاده از روش های بیولوژیک مثل زنبورتریکوگراما برای مبارزه با این آفت، تا حد زیادی به آب و هوای منطقه وابسته است. در نواحی دامنه کوه که دما پایین است و هنوز کرم به لارو تبدیل نشده می توان از این روش استفاده کرد اما در نواحی دشت و میاندشت که هوا گرمتراست باید از آفت کش های شیمیایی استفاده کرد.

وی ادامه داد: آفت سنک مبارزه بیولوژیک ندارد و کشاورزان فقط باید با آفت کش شیمیایی با آن مبارزه کنند تا از خسارت زیاد آن به مزارع خود جلوگیری کنند.

کرم غوزه پنبه آفتی است که در شرایط آب و هوای مساعد برای آن چهار نسل وجود دارد. نسل اول آن به مزارع گوجه و علفهای هرز حمله می کند. نسل دوم به بعد مزارع پنبه خسارت وارد می کند و هرنسل 40 تا 45 روز زنده می ماند.

 آفت سنک به عنوان یک آفت مکنده باعث ریزش غنچه می شود و خسارت بیشتری در مقایسه با کرم غوزه به مزارع پنبه وارد می کند چون حشره سبزرنگی است که با چشم هم دیده نمی شود


انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.