یادداشت/

چه بر سر آیفون‌بازها می‌آید؟/زمینه‌چینی برای حضور رسمی اپل در ایران؟

طرح رجیستری و خبرساز شدن آن در محافل مختلف و اطلاع‌رسانی‌های غیر شفاف و بعضا متناقض توسط مسئولین مربوط موجب ایجاد نگرانی مخصوصا برای دارندگان گوشی‌های آیفون شده است.

چه بر سر آیفون باز ها می آید؟/زمینه چینی برای حضور رسمی اپل در ایران؟به گزارش خبرنگار اخبارداغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طرح آزمایشی رجیستری موبایل که برای مبارزه با قاچاق کالا ارائه شده است  پس از کش‌وقوس‌های فراوان از اول مرداد ماه اجرایی شد. طرحی که بر اساس آن گوشی‌هایی که از مبادی قاچاق وارد شوند از این پس در شبکه ارتباطی کشور شناسایی نمی‌شوند.

 به طور کلی دو نوع رجیستری در جهان مرسوم است:

1- در نوع اول شرکت سازنده یک محصول برای تایید اصل بودن، ضمانت و خدمات پس از فروش اقدام به اجرای طرح رجیستری می‌کند. به‌عنوان مثال برندهای‌های معروف پوشاک  چنین طرح رجیستری را اجرا می‌کنند که البته به این نوع رجیستری در کشور ما کمتر توجه می‌شود.

2- در نوع دوم رجیستری  یک شرکت خدماتی، خدمتی را بر پایه محصول شرکتی دیگر ارائه می‌کند که در صورت عدم رجیستری توسط شرکت خدماتی، محصول شرکت دوم هم قابل استفاده نیست.

برای مثال در کشورهای اروپایی مثل آلمان شرکت Tmobile گوشی‌های تلفن همراه را به همراه سیم‌کارت خود به صورت اجاره به شرط تملیک می‌فروشد و خریدار نمی‌تواند در تمام مدت قسط، از اپراتور دیگری استفاده کند. شبیه این عمل را شرکت همراه اول البته در مدل‌‌های معدودی از گوشی‌ها انجام داده است که در آن تا یک سال گوشی مذکور فقط سیم‌کارت همراه اول را پشتیبانی می کرد.

در موردی دیگر روی برخی مدل‌های گوشی‌های سامسونگ ورودی به کشورمان برچسبی با این مضمون نصب شده است که این گوشی متناسب با  اپراتورهای منطقه خاورمیانه است و برای استفاده در دیگر نقاط جهان باید ابتدا با سیم‌کارت اپراتور این منطقه یک تماس و  یک ساعت کار با گوشی انجام شود.

اصطلاح آنلاک که بعضا در بازارهای موبایل شنیده می‌شود هم  به منظور خارج کردن همین گوشی‌ها از رجیستر است.

در ایران قرار است نوع دوم رجیستر اتفاق بیافتد

طرح رجیستری در سال 1385 هم قرار بود اجرا شود که البته آن وقت نه از گوشی هوشمند خبری بود و نه از آیفون، اما این طرح به دلایل مختلف با مشکلاتی همراه شده و اجرا نشد.

اما این بار طرح فوق با دست گذاشتن روی محصولات اپل، معروف‌ترین برندی که به دلیل نداشتن نمایندگی رسمی می‌توان تمام محصولاتش را قاچاق دانست، آغاز شده است و به گفته مسئولین مربوط این طرح دیگر برندهای تلفن همراه را هم شامل می‌شود.

برخی تصور می‌کنند شرکت اپل در ایران چندان فروشی ندارد اما برای درک مقدار فروش این شرکت در ایران نقل قول کاپیتان تیم ملی والیبال آمریکا جالب است که در جریان لیگ جهانی سال گذشته به ایران آمده بود. وی از میزان آیفون‌بازهایی که برای گرفتن سلفی در برج میلاد به آنها مراجعه می‌کردند شگفت‌زده شده و گفته بود آیفون در آمریکا هم به این میزان در بین مردم رواج ندارد.

حضور نمایندگی آیفون در ایران با وجود موافقان و مخالفان خود در زمان اجرایی شدن برجام به صورت جدی بر سر زبا‌ن‌ها افتاد و البته پس از مدتی به دست فراموشی سپرده شد.

اما با اجرایی شدن طرح رجیستری و پلمپ شدن دو نمایندگی با واسطه از هنگ کنگ و دبی در ایران و همچنین اطلاع‌رسانی قطره چکانی و گیج‌کننده مسئولان مربوط نگرانی شدیدی بین دارندگان و فروشندگان محصولات اپل به وجود آمده است که چه اتفاقی برای گوشی‌هایشان خواهد افتاد. آیا از این پس گوشی‌هایشان آنتن نخواهد داد؟

در نقل‌قولی از روابط عمومی وزارت ارتباطات گفته شده است که گوشی‌هایی که تا کنون توسط مردم خریداری شده نیاز به رجیستری ندارند و تنها این طرح برای گوشی‌هایی اجرا می‌شود که از این پس وارد کشور می‌شوند.

شنیده شده فروشندگان گوشی‌های اپل روزهای قبل از یکم مرداد همه گوشی‌های آکبند خود را از جعبه خارج کرده و پس از رجیستر شدن، دوباره بسته‌بندی یا اصطلاحا "ریپک" (Repack) کرده و با این عنوان می‌فروشند.

به هر حال این اطلاع‌رسانی غیرشفاف موجب آشفتگی در بازار، گرانی و حتی احتکار گوشی‌های  آیفون شده است.

سوال دیگری که بدون پاسخ می‌ماند این است که با وجود حذف دو نمایندگی با واسطه و جلوگیری از ورود قاچاق، همچنین با توجه به گمانه‌زنی‌های پس از برجام، آیا زمینه برای ایجاد نمایندگی رسمی و انحصاری اپل در ایران فراهم خواهد شد یا خیر؟

 تکلیف نمایندگی رسمی شرکت اپل در ایران  و در نتیجه نداشتن رقیب چه خواهد بود و آیا این نمایندگی انحصاری تاسیس می‌شود؟

از آنجایی که برای اجرای موفقیت‌آمیز هر طرح اجرایی نیاز به در نظر گرفتن تمامی جوانب طرح مذکور به خصوص جنبه عام آن است، مقتضی است تا مسئولین مربوط  این مورد را مد نظر قرار داده و با شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی دقیق از سردرگمی مردم جلوگیری کنند.

گزارش از: محمد حسین حاجی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار