مسئولین و مقامات محلی ولایت بغلان در شمال افغانستان از تصرف دو معدن زغال‌سنگ توسط افراد وابسته به حزب اسلامی حکمتیار در این ولایت خبر دادند.

افراد وابسته به حزب اسلامی حکمتیار ۲ معدن را در شمال افغانستان تصرف کردند
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، مقامات محلى ولایت بغلان اعلام کردند: از یک ماه گذشته تاکنون افراد حزب اسلامی به رهبری «گلبدین حکمتیار» معادن زغال سنگ «کرکر» و «دودکش» ولایت بغلان را تحت تصرف خود در آورده‌اند.

«محمد نسیم» از مسئولین معدن زغال‌سنگ کرکر ولایت بغلان در این باره گفت: معادن مذکور از سرمایه‌های ملی افغانستان است، اما اکنون ادامه فعالیت‌ها در این معادن متوقف شده و کنترل آنها به دست یکی از فرماندهان حزب اسلامی حکمتیار به نام «میرویس» افتاده است.

وی اذعان داشت: اگر شرکت «افغان کول» که مسئولیت استخراج معادن را به عهده دارد و دولت افغانستان در مورد فعالیت مجدد این معادن اقدامی نکنند، احتمال بروز آتش سوزی و آب گرفتگی در آنها وجود دارد.

نسیم گفت: در صورتی که از بروز این حوادث پیشگیری صورت نگیرد، شاید سالها بطول انجامد تا دوباره این معادن آماده استخراج مجدد و بهره‌بردای شوند.

«احمد جاوید بشارت» سخنگوی پلیس ولایت بغلان با تأیید این خبر اظهار داشت: در حال حاضر سرنوشت معادن کرکر و دودکش مشخص نیست و اکنون افراد حزب اسلامی حکمتیار در این معادن در رفت و آمد هستند.

«محمد معروف سروری» رئیس شرکت افغان کول نیز در این باره گفت: هر زمانی که دولت افغانستان امنیت معادن کرکر و دودکش را تأمین کند کار استخراج مجدد زغال سنگ نیز آغاز خواهد شد.

پژواک نوشت: این در حالی است که «عبدالستار بارز» والى  بغلان در این باره می‌گوید: در قرار داد استخراج معادن کرکر و دودکش مسئولیت تأمین امنیت این معادن به عهده شرکت افغان کول است.

معادن زغال سنگ کرکر و دودکش در 10 کیلومتری شهر «پلخمری» مرکز ولایت بغلان قرار دارند که دو ماه قبل افراد وابسته به حزب اسلامی حکمتیار بر این معادن حمله کردند و حدود 40 کارگر و مسئولین فنی این معدن را به همراه 11 عراده وسایل نقلیه ربودند که با میانجیگری بزرگان قومی آزاد شدند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.