تلاش دولت ایران برای رفع موانع بیمه تکمیلی اتباع افغانستانی

مرکز توسعه خواهرشهرها و مجمع خیرین سلامت درصدد هستند موانع بیمه تکمیلی اتباع افغانستانی را مرتفع کنند.

تلاش دولت ایران برای رفع موانع بیمه تکمیلی اتباع افغانستانیبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، جمهوری اسلامی ایران با بیش از سی سال سابقه در پذیرش پناهندگان خارجی از کشورهای پیشرو منطقه است و همواره تلاش کرده خدمات آموزشی _ بهداشتی همسان با شهروندان خود به اتباع خارجی به ویژه افغانستانی‌های مقیم ایران ارائه دهد.

به گفته مسئولان اداره اتباع و مهاجرین وزارت کشور ایران حدود یک ونیم میلیون نفر از اتباع افغانستانی به شکل قانونمند در ایران حضور دارند و دولت جمهوری اسلامی ایران حدود 12 هزار دانشجو و 360 هزار دانش‌آموز افغانستانی را در دانشگاه‌ها و مدارس خود تحت پوشش تحصیلی قرار داده و امکانات لازم برای ارتقای سطح علمی این گروه از افغانستانی‌های حاضر در ایران را فراهم کرده است.

افزون بر این مقامات ارشد ایران تلاش کرده‌اند به کمک جامعه بین‌الملل طرح‌هایی همچون بیمه سلامت اتباع افغانستانی را به منظور حل مشکلات بخش سلامت و بهداشت این اتباع را به مرحله اجرا درآورند و بر همین اساس طرح بیمه سلامت از نیمه دوم سال 94 برای اتباع خارجی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران برنامه ریزی و ابلاغ شد که طی آن تمامی پناهندگان دارای کارت آمایش و هویت معتبر توانستد در طرح بیمه سلامت شرکت کنند.

در همین راستا قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت ایران می‌گوید مشکلات حوزه درمان و پناهندگان افغانی جدی است و شهرهایی در ایران وجود دارد که بیش از یک سوم بار بیماری‌ها و بستری در بیمارستان‌ها توسط افغانه است و سراوان هم از جمله این شهرهاست.

به گفته او هیچ کشوری تاکنون در بخش سلامت، خدمات پایه را به صورت رایگان برای سه میلیون پناهنده اعم از قانونی و غیرقانونی ارائه نکرده و وزارت بهداشت ایران اکنون در ارائه خدمات به افاغنه از نظر انسانی در تنگنا قرار گرفته‌ است. چرا که از طرفی مردمی هستند که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و باید درمان شوند و بیمارستان‌های ایران اگر بخواهند خدمت درست به آنها ارائه کنند، بدون دریافت هزینه‌های لازم، قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود بنابراین کمک کمیساریا جهت پوشش بیمه‌ای پناهندگان به ویژه پناهندگان افغان بسیار لازم است.

در عین حال علیرضا رجایی کارشناس مسائل سیاسی نیز در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان در این باره گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران به صورت جدی به موضوع بیمه و تحت پوشش قرار دادن اتباع افغانستانی ورود پیدا کرده و در حال حاضر بیش از هشتصد هزار نفر در بحث بیمه سلامت در دستور کار قرار داده است.

وی همچنین با بیان اینکه نزدیک به شصت هزار نفر نیز شخصا سهم بیمه سلامتشان را پرداخت کرده‌اند، یادآور شد کمیساریای سازمان ملل نیز یک بخشی را کمک کرده است.

این کارشناس سیاسی تاکید کرد عملا دولت جمهوری اسلامی ایران در بحث سلامت و بهداشت اتباع افغانستانی وارد شده و اکنون نیز مرکز توسعه خواهرشهرها و مجمع خیرین سلامت نیز در صدد هستند تا موانع بیمه تکمیلی این عزیزان را حل کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار