عملیات آبخیزداری و طرح بیابانزدایی با تاکید بر اقتصاد مقاومتی در سال جاری افزایش یافته است.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، وهاب زاده مدیر کل منابع طبیعی استان با اعلام این خبر گفت: خوشبختانه در سال جاری با توجه به نیاز مبرم عرصه های ملی آذربایجانغربی به عملیات آبخیزداری حجم طرحهای آبخیزداری در دو بخش بیو لوژیکی و بیو مکانیکی افزایش یافته است و مراحل امضای موافقتنامه و تخصیص اعتبار آن سپری می شود. این طرحها بیشتر درشهرهای شمال استان آذربایجان غربی قرار دارد. با توجه به حجم بارندگیها و بافت خاک در شمال استان برای جلوگیری از فرسایش خاک و جلوگیری از ایجاد سیل آبهای فصلی نیاز به اجرای طرحهای آبخیزداری بسیارملموس است و از این رو در سال جاری بر حجم عملیات آبخیزداری در این مناطق افزوده شده است.

وی افزود: همچنین در بخش مبارزه با پدیده ی بیابانزایی (در منطقه ی بورآلان ماکو) نیز برحجم عملیات افزوده شده است و مسئولین ارشد محترم به جد در صدد رفع همه معضلات بیابان در استان آذربایجانغربی بخصوص در منطقه ی بورآلان ماکو هستند. به این منظور در سال جاری افزون بر666 هکتار عملیات جنگلکاری و توسعه ی فضای سبز در منطقه ی بورآلان ماکو مورد تایید قرار گرفته و امیدواریم با تبادل اعتبارات لحاظ شده آغاز این طرح را شاهد باشیم.

مدیر کل منابع طبیعی استان ادامه داد: در بطن این طرحها کارهای ترویجی ، آموزشی و طرح ترسیب کربن ( توانمند سازی جوامع محلی) با تاکید بر اقتصاد مقاومتی دیده شده است و با اجرای این طرحها پویایی عرصه های ملی را در منطق یاد شده در آینده ایی نزدیک شاهد خواهیم بود.

لازم به ذکر است مساحت خشکی آذربایجانغربی بدون احتساب دریاچه ارومیه بالغ بر سه میلیون چهارصد هزار هکتار است که در یک میلیون از اراضی آن کار مطالعات آبخیزداری انجام شده است و هم اکنون نیز در بیش از 75 هزار هکتار از عرصه های ملی عملیات آبخیزداری انجام شده است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.