پوکی استخوان بیماری خاموشی است که با تغذیه مناسب، استفاده از نور خورشید و ورزش می توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، از آنجا که پوکی استخوان روند کیفی زندگی انسان را تهدید می کند در علم پزشکی به قاتل خاموش معروف است، بیماری که قربانی خود را به طور ناگهانی مبتلا نمی کند، بلکه به تدریج در وجود انسان رخنه کرده و فرد تنها در صورت شکستگی استخوان به این بیماری پنهان پی می برد.

به گفته کارشناسان، استخوان طبیعی مانند حساب پس اندازی است که تا 30 سالگی ساخت آن بیشتر از تخریب بوده و با افزایش این ذخیره استخوان، موجودی بالا می رود و بعد از 30 سالگی تخریب بیشتر از ساخت است و بتدریج با کاهش ذخیره استخوان، آدمی به مرحله برداشت از موجودی می رسد که در این میان ورزش در دوران نوجوانی و بلوغ مانند سرمایه ای اثرگذار که برای حفظ استخوان بدن ذخیره شده باشد، در دوران میانسالی بهره برداری می شود.

قاتل خاموش

جراح و متخصص استخوان و مفاصل در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، گفت: پوکی استخوان یا به اسم علمی استوپوروز، بیماری است که در آن استخوان مواد ساختمانی لازم برای استحکام خود را به تدریج از دست می دهد و منجر به ضعف کلی استخوان می شود.

بیگدلی با بیان اینکه پوکی استخوان به تدریج و در گذر زمان در جان آدمی رخنه می کند، افزود: پوکی استخوان قاتل خاموشی است که بدن هیچ گونه علائم ظاهری در بدن ایجاد می شود.

وی گفت: فرد در صورتی متوجه ابتلای خود به پوکی استخوان می شود که دچار یک شکستگی شده باشد.

در این اثنا خانم میانسالی که در بیمارستان بوعلی سینای ساری بستری شده بود، با بیان اینکه حدود 60 سال سن دارد و هیچ دردی تا کنون در استخوان های خود احساس نکرده است، گفت: با یک حادثه ساده چون زمین خوردن و مراجعه به بیمارستانف متوجه ابتلای خود به پوکی استخوان شد.

قاتل خاموش
فوق تخصص غدد و متابولیسم هم با تاکید بر اینکه با افزایش سن خطر ابتلا به پوکی استخوان بیشتر می شود، جنس، سابقه وراثت، بی تحرکی، کهولت سن، رژیم غذایی نامناسب، مصرف دخانیات و برخی داروها مانند کوروتون، برخی اختلالات هورمونی مانند پرکاری تیروئید را از دیگر عوامل تاثیر گذار در ابتلا به پوکی استخوان بیان کرد.

مشایخ افزود: خانم های بسیار لاغر به دلیل کاهش توده بافت استخوانی و نژاد خانم های آسیایی و افرادی که پوست روشن دارند بیشتر از دیگران مستعد پوکی استخوان می باشند.

وی گفت: حدود نیمی از زنان مسن تر از 45 سال به پوکی استخوان مبتلا هستند.

قاتل خاموش

خواجه حسینی جراح و متخصص زنان نیز ابتلا به پوکی استخوان را از سن 30 سال به بعد اجتناب ناپذیر بیان کرد که خانم ها به خاطر تغییرات هورمونی از سنین باروری به بعد تا زمان یائسگی بیشتر مورد هدف این دشمن قرار می گیرند.

فیزیوتراپ بیمارستان بوعلی سینای ساری هم با بیان اینکه در برخی مواقع ممکن است شکستگی ها در حد خیلی ریز، که در اصطلاح علمی میکروفرکچر نامیده می شود، ظاهر شود، افزود: در این حالت ممکن است ستون فقرات ناحیه پشتی بشکند و بیمار به تدریج و بدون اینکه خود متوجه باشد، دچار کایفوز یا خم شدگی به جلو شود.

محمدی با تاکید به اینکه این گونه شکستگی ها عمدتا در ناحیه گردن، استخوان ران و مچ دست، مهره های ستون فقرات پشتی و کمری رخ می دهد، بهترین روش تشخیص پوکی استخوان را سنجش تراکم استخوان اعلام کرد.

گفته می شود قاتل خاموش شهرت خود را مدیون روزگار ما است، روزگار فقر حرکتی و مواد غذایی مصنوعی، به طوری که 90 درصد ابتلا به پوکی استخوان ناشی از تغذیه نامناسب اعلام شده.

قاتل خاموش

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مازندران، تحرک بدنی و استفاده از نور خورشید را دو عامل پیشگیرانه در ابتلا به پوکی استخوان معرفی کرد و گفت: تغذیه مناسب با غذاهایی که سرشار از کلسیم و ویتامین دی هستند نیز در افزایش توده استخوانی تاثیر مثبتی دارد.

مشرفی شیر و فرآورده های لبنی، غذاهای دریایی، سبزیجات، حبوبات، آجیل را از مواد غذایی حاوی کلسیم و منیزیم نام برد.

به گفته کارشناسان بخش اعظمی از شکستگی های استخوان که در طول یک سال رخ می دهد مربوط به پوکی استخوان است و هر شکستگی هزینه های گزافی بر پیکر اقتصاد بهداشتی جامعه وارد می کند که با یک فرهنگ سازی عمومی پیشگیرانه می شود از تبعات غیر قابل جبران آن جلوگیری کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.