کنفرانس خبری با عنوان "وصله ناجور با موضوع مطالبه مردمی پیرامون شفافیت در اقتصاد" برگزار شد.

شفافیت خادم از خائن و سره از ناسره را مشخص می‌کند/فساد با اساس انقلاب، منافع و مصالح ملی در تعارض استبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیرضا زاکانی نماینده سابق تهران در مجلس، در کنفرانس خبری با عنوان "وصله ناجور و مطالبه مردمی پیرامون شفافیت در اقتصاد" اظهار داشت: اعتقاد بنده بر این است انقلاب اسلامی قیام برعلیه فساد، ظلم و سیاهی ‌هایی بود که در قالب تبعیض و فقر نمود پیدا می‌کرد و انقلاب شکل گرفت تا مدینه فاضله‌ای را درست کند و از این طریق هم رشد و کمال معنوی نصیب انسان‌ها شود و هم جامعه در زمینه مادی به ویژه در بعد بین‌المللی ارتقا یابد.

این نماینده ادوار مجلس با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات بعد از انقلاب به عناصر مفسد برمی‌گردد اظهار داشت: عملا مفسدان شرایط را به سمتی برده‌اند که مشاهده می‌کنیم در بخش‌هایی فساد حالت سیستمی پیدا کرده است و از پایه با اساس انقلاب اسلامی، منافع ملی و مصالح مردم در تعارض است.

وی با اشاره به سه نوع مواجهه با مفاسد اقتصادی تصریح کرد: در مرحله اول باید از طریق مسئولان کشور مبارزه با فساد دنبال شود که در نامه‌ای در تاریخ 10 اردیبهشت سال 1380 مقام معظم رهبری آن را از سران قوا مطالبه کردند.

زاکانی با بیان اینکه در مرحله بعد باید از عناصر تأثیرگذار کشور بهره برد، گفت: در آبان ماه سال 81 از جنبش دانشجویی مطالبه شد که برخورد با مفاسد را با جدیت دنبال کند.

این نماینده سابق مجلس ادامه داد: نوع مواجهه سوم با مفاسد اقتصادی از طریق افکار عمومی و برخورد توده‌ها است که از این راه می‌توان سنگ راه جلوی پیشرفت جامعه را برداشت.

وی افزود: مقام معظم رهبری در این باره فرمودند، که اگر مسئولان با مفسدان مبارزه نکنند یا نتوانند این کار را انجام دهند، این مشکلات را به مردم می‌گویند تا بلکه از این طریق و با مواجه افکار عمومی مشکلات اقتصادی کشور مرتفع شود.

زاکانی با بیان اینکه طبق قاعده پیشگیری مقدم بر درمان است، شفافیت هم از توسعه این آفت پیشگیری می‌کند و هم منجر به درمان وضع موجود می‌شود، تأکید کرد: با شفافیت سره از ناسره در افکار عمومی مشخص می‌شود و همچنین امید در بین مردم زنده می‌ماند.

این نماینده سابق تهران اظهار داشت: ضرورت دارد همه مسئولان کشور با شفاف سازی توجه را به این سمت و سو داشته باشند که یکی از بزرگترین سرمایه‌های ما اعتماد مردم است و همچنین از این طریق می‌توان التیام بخش زخم‌هایی بود که فیش‌های حقوقی نجومی در دل مردم ایجاد کرده است.

وی اظهار داشت: لازم است مسئولان در راستای تحقق شفافیت اقتصادی، به قانونِ از کجا آورده‌ای توجه کنند و بگویند چه دارند و این داشته‌ها را از کجا آورده‌اند.

زاکانی تأکید کرد: مسئولان وظیفه دارند از همه مباحث حلال چشم‌پوشی کنند تا دیگران به آنان طمع نکنند و همچنین مورد تهمت افکار عمومی قرار نگیرند.

زاکانی گفت: شفافیت این امکان را ایجاد می‌کند تا عده‌ای با موضوعات این چنینی مواجهه سطحی نداشته باشند و توجهشان معطوف به پیوستگی‌هایی باشد که در عمق جامعه وجود داشته باشد و از این طریق با سرطانی که جامعه از ان رنج می‌برد عمیق و دقیق شود.

این نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه در موضوع فیش‌های حقوقی نجومی نگران بودیم که برخورد سطحی شود و از اصل ریشه این موضوع غفلت شود اظهار داشت: امیدواریم با شفافیت کامل این ماجرا در جامعه خادم از خائن و سره از ناسره مشخص شود چرا که این عناصر ناسره عده کمی هستند که آبروی مسئولان خدوم را می‌برند.رسانه‌های می‌توانند با ساماندهی افکار عمومی تسهیل کننده شفافیت و اصلاح در جامعه باشند.

زاکانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا نمایندگان مجلس نهم در موضوعاتی چون قراردادهای نفتی وارد نشدند و برای استیضاح وزیر نفت به اجماع نرسیدند تصریح کرد: قانون این اجازه را به نمایندگان مجلس می‌دهد و آنان می‌توانند این حق مسلم خود را به فعلیت برسانند و عملی کنند اما اگر کسی نمی‌خواهد از این مجوز قانونی استفاده کند خودش می‌داند.

این نماینده ادوار مجلس با اشاره به اینکه باید این فرهنگ شکل گیرد که قوای سه‌گانه یک تیم و مکمل هم هستند گفت: متاسفانه با فرهنگ غلط در برخی دستگاه‌های اجرایی شاهد بودیم که حدفاصلی بین دولت و مجلس ایجاد می‌شد.

زاکانی پیرامون کتمان‌کاری‌های مجلس اظهار داشت: این کتمان‌کاری در دولت هم وجود دارد و فقط در مجلس نیست. پنهان‌کاری و محرمانه بودن بسیاری چیزها آسیب‌زن است، بارها قرارداد بسته‌ شده است و بنده با هیئت مدیره آن شرکت تماس گرفتم و در جواب به بنده گفته می‌شود که این مسئله محرمانه است. برای مثال در قرارداد پژو سهم محرمانه به حد بالا بود که مدیرعامل ایران خودرو از آن کتمان می‌شد.

این نماینده ادوار مجلس در واکنش به این سوال که چرا مجلس سابق به مسائلی چون قرارداد نفتی وارد نشد گفت: ما در بسیاری از موضوعات وارد شدیم. برای مثال در قضیه‌ای که بنده پیرامون حسین فریدون، برادر رئیس جمهور صحبت کردم ابتدا به چند تن از مسئولان گفتم که با چنین مفاسدی برخورد شود. و اگر برخورد می‌شد بنده این خبر را رسانه‌ای نمی‌کردم اما چون توجهی به این مسئله نشد در این باره با مردم صحبت کردم.

این نماینده ادوار مجلس با اشاره به قدرت قانونی و اختیارات فراوان نمایندگان مجلس خاطرنشان کرد: آنها می‌توانند این مسیر را از طریق مطلوب دنبال کنند و حق اظهارنظر درباره همه مسایل کشور دارند و کسی حق تعقیب قانونی آنها را ندارد.


گفتنی است؛ این کنفرانس به همت پاتوق رسانه انقلاب اسلامی برگزار شده است.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار