سی ان ان در گزارشی به بررسی آینده روابط آمریکا و ترکیه پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان سی ان ان در مطلبی نوشت: کودتای نافرجام جمعه شب ترکیه، روابط آنکارا و واشینگتن را بر سر دوراهی خطرناکی قرار داد. واکنش رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به این کودتا، از سرکوب وسیع مخالفان و کودتاچیان گرفته تا درخواست استرداد فتح الله گولن و اتهام دست داشتن واشینگتن در کودتا، زنگ هشدار را برای آمریکا به صدا درآورد.

ترکیه به عنوان یک کشور متحد آمریکا در خاورمیانه، منافع بسیاری برای واشینگتن دارد. ترکیه تقاطع اروپا و خاورمیانه است. این کشور در جریان مبارزه آمریکا علیه داعش، کنترل بحران مهاجرت و جلوگیری از ورود بی رویه مهاجران سوری به اروپا و همکاری های نظامی به عنوان کشور عضو ناتو، از جایگاهی کلیدی برای آمریکا برخوردار است. در حال حاضر، کودتای ترکیه روابط این دو کشور را در معرض خطر قرار داده است.

برخی مقامات دولتی ترکیه به صراحت آمریکا را عامل اصلی تنش در این کشور می دانند. آنها معتقدند آمریکا پشت پرده کودتای نافرجام در ترکیه بوده است. انتقاد ترکیه از آمریکا و محکوم کردن این کشور به دست داشتن در کودتا، به شدت به رابطه آنکارا و واشینگتن ضربه وارد می کند.

آمریکا و سران اروپایی نیز به اردوغان هشدار دادند مجازات متهمان کودتا را به قانون بسپارد. برخی تحلیلگران می گویند واکنش اردوغان به کودتا، به نوعی آینده روابط آنکارا و واشینگتن را مشخص خواهد کرد. سران اروپایی و آمریکا به طور ضمنی به اردوغان هشدار دادند در صورت زیاده روی در مجازات مخالفان در عضویت ترکیه در ناتو تجدید نظر خواهد شد.

جیم جفری، سفیر سابق آمریکا در ترکیه و عراق، اظهار کرد: «آینده روابط آمریکا با ترکیه در سایه رفتار اردوغان بعد از کودتا شکل خواهد گرفت. کودتا به تاریخ پیوست؛ اما اکنون چگونگی رفتار اردوغان پس از کودتا مهم است.»

سران آمریکایی معتقدند ترکیه از کودتای نظامی برای تثبیت قدرت خود استفاده کرده است. با وجود دستگیری بیشتر نظامیان ترکیه، آینده روابط نظامی دو کشور نیز در هاله ای از ابهام است. در حال حاضر، نگرانی هایی درخصوص رابطه پنتاگون با ارتش ترکیه وجود دارد که منافع آمریکا را در معرض خطر قرار می دهد. به خطر افتادن روابط دو کشور، جریان جنگ علیه داعش را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

فدریکا موگرینی نیز هشدار داد استفاده از مجازات اعدام در محاکمه کودتاچیان، صلاحیت ترکیه را برای پیوستن به اتحادیه اروپا سلب خواهد کرد.

جان کری نیز در اظهاراتی یادآور شد ناتو استانداردهایی را برای اعضای خود قائل است. ترکیه باید در حفظ دموکراسی و جامعه مدنی بکوشد.

یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: «جان کری با این پیام می خواهد به اردوغان بگوید او نمی تواند از این کودتا در جهت سرکوب بیشتر آزادی بیان، آزادی مطبوعات، دموکراسی و حقوق شهروندی  سوء استفاده کند.»

اگر اردوغان به این پیام بی اعتنا باشد، رابطه آنکارا و واشینگتن تیره و تار خواهد شد.

در همین حین، آنکارا از واشینگتن خواسته است فتح الله گولن را به ترکیه تحویل دهد. اردوغان معتقد است گولن هدایت کننده کودتای ترکیه بوده است.

کری در پاسخ اظهار کرد آمریکا در قبال چنین درخواستی، استانداردهای قانونی روشنی دارد. کری افزود: برای استرداد فتح الله گولن به ترکیه، شواهد دقیق و روشنی از دست داشتن وی در کودتا نیاز است.

بیشترین تاثیر بر هم خوردن روابط آمریکا و ترکیه متوجه ارتش و نیروهای نظامی خواهد بود. جفری اظهار کرد: «تنها چیزی که از رابطه آنکارا و واشینگتن باقی مانده است، رابطه نظامی بین دو کشور است.»

اگر روابط سیاسی دو کشور در ماه های آینده بدتر و بدتر شود، رئیس جمهور آینده آمریکا در ادامه روابط و همکاری های نظامی با ترکیه به مشکل بر خواهد خورد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۲۹ تير ۱۳۹۵
وقت ان رسیده که ترکیه این دشمنان گرگ صفت به اصطلاح دوست را رها کرده و با ایران ودیگر کشورهای خاورمیانه اتحادیه اسلام را تشکیل دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۲۹ تير ۱۳۹۵
وقت ان رسیده که ترکیه این دشمنان گرگ صفت به اصطلاح دوست را رها کرده و با ایران ودیگر کشورهای خاورمیانه اتحادیه اسلام را تشکیل دهند
آخرین اخبار