دستگاه اطلاعات ترکیه از کودتا خبر داشت

منابع اطلاعاتی ترکیه افشا کردند که رئیس دستگاه اطلاعات روز جمعه به دنبال کسب اطلاعاتی درباره اقدام برای کودتا، جلسه‌ای محرمانه با رئیس ستاد مشترک ارتش، معاون دوم رئیس ستاد مشترک و فرمانده نیروی زمینی برگزار کرد.

به گزارش گروه وب‌گردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی)، منابع اطلاعاتی ترکیه افشا کردند که هاکان فیدان، رئیس دستگاه اطلاعات ساعاتی پیش از کودتا از آن باخبر بود.

این منابع افزودند: «دستگاه اطلاعاتی به نهادهای ویژه حکومتی هشدارهایی داد که عبارت است از:

ساعت 16: دستگاه اطلاعاتی به اطلاعاتی درباره وجود نقشه‌ای برای انجام یک کودتا دست یافت.

ساعت 16:30: رئیس دستگاه اطلاعاتی، اطلاعات را به یشار گولار، معاون دوم رئیس ستاد مشترک ارتش منتقل کرد و گفت که تحرکاتی در داخل ارتش ترکیه وجود دارد.

ساعت 17:30: معاون رئیس دستگاه اطلاعات به مقر فرماندهی ستاد مشترک ارتش رفت و جلسه‌ای محرمانه با معاون دوم رئیس ستاد مشترک ارتش برگزار کرد و در آن اطلاعاتی درباره جزئیات نقشه کودتا داد.

ساعت 18: رئیس دستگاه اطلاعات به مقر فرماندهی ستاد کل نیروهای مسلح رفت و جلسه‌ای محرمانه با معاون فرماندهی و فرمانده نیروی زمینی برگزار و در آن راه‌های مقابله با کودتا را بررسی کرد.

ساعت 18:30: به دنبال این جلسات، رئیس ستاد کل ارتش فرمان‌هایی به واحدهای ارتش ابلاغ کرد که عبارتند از:

- بستن کامل حریم هوایی کشور به روی هواپیماهای مسافربری

- پرواز نکردن هواپیماهای نظامی به هر شکل ممکن

- جلوگیری از تحرک یگان‌ها

- جلوگیری از حرکت تانک‌ها

- اعزام فرمانده نیروی زمینی به مدرسه آموزش‌های هوایی وابسته به نیروی زمینی برای بررسی فعالیت‌ها

ساعت 21: آغاز رسمی کودتا و مشخص شدن زمان آن، پس از کشف نقشه کودتا. این در حالی است که طبق اطلاعات، قرار بود کودتا در ساعت 3 بامداد روز بعد انجام شود. لو رفتن این موضوعات باعث شد تا رئیس ستاد کل ارتش، معاون دوم ستاد کل و فرمانده نیروهای زمینی بازداشت شوند.

ساعت‌ها به وقت محلی است

منبع: آنا

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.