معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: این استان دارای ظرفیت های منحصر به فردی در حوزه گردشگری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدمهدی مروج الشریعه گفت: این استان در حوزه گردشگری دارای ظرفیت های منحصربه فردی است که با جلب مشارکت های بخش خصوصی می توان زمینه را برای اشتغال پایدار جوانان در بخش های خدماتی از جمله گردشگری، بوم گردی و توجه به بازار سوغات به خصوص در صنایع بسته بندی فراهم کرد.


وی از اجرایی شدن طرح های ویژه اشتغالزا در حوزه خدمات خبر داد وافزود: طرح های استاد شاگردی به منظور اشتغالزایی با صرف کمترین هزینه از دیگر برنامه های در حال انجام است که در این خصوص هفته گذشته در وزارت کار برای رفع موانع و بهره گیری حداکثری از ظرفیت های بخش خصوصی و کارگری جلسه تخصصی برگزار شد.


معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی بر لزوم بهره گیری از امکان ماده 191 قانون کار برای اجرایی شدن این گونه طرح ها تاکید کرد.

مروج الشریعه خاطرنشان کرد: عملیاتی کردن طرح هایی در بخش های اشتغال بانوان، مشاغل خانگی، خوداشتغالی از دیگر برنامه های استانداری در حوزه کارآفرینی است.


وی به معرفی سایر امکان های موجود در استان علاوه بر گردشگری پرداخت و گفت: وجود تعداد قابل توجه معادن در کنار بخش صنایع، یک میلیون و 114 هزار هکتار سطح زیرکشت کشاورزی و تولید هفت میلیون تن محصول که خراسان رضوی را جزو برترین تولیدکنندگان کشور قرار داده، تحصیل 340 هزار دانشجو در 235 مرکز آموزش عالی که استان را از منظر نیروی انسانی متخصص بی نیاز کرده، موقعیت ویژه ترانزیتی در قالب راه های آهن و جاده ای که امکان ارتباط با کشورهایی از حوزه شمالی قفقاز تا منتهی الیه سیبری را فراهم کرده و وجود تعداد قابل توجهی منابع انرژی از جمله این موارد است.


مروج الشریعه به ریاست خراسان رضوی در کارگروه استان های منطقه پنج کشور متشکل از خراسان رضوی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، گلستان و سمنان اشاره و تصریح کرد: با برگزاری جلسات منظم، احصا مشکلات و شناخت نقاط قوت می توان زمینه را برای توسعه شرق کشور بیش از پیش فراهم کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی ادامه داد: عضویت چابهار از استان سیستان و بلوچستان در اجلاسیه کشورهای حاشیه نشین اقیانوس هند یکی از امکان های موجود در این کارگروه است که می توان با برنامه ریزی دقیق زمینه را برای رشد اقتصادی فراهم کرد.

وی در رابطه با موسسه منحله مالی و اعتباری میزان گفت: مانده بدهی های این موسسه منحله هزار میلیارد تومان است که برای پرداخت این مبلغ، تعیین تکلیف اموال و انتقال به بانک صادرات برای تامین مالی در حال انجام است.

مروج الشریعه درخصوص شرکت پدیده، اظهار داشت: وجود ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی، فنی، سیاسی و اجتماعی برای رفع مشکل سهامداران نیازمند همراهی همه جانبه اصحاب رسانه برای آگاه سازی اذهان عمومی و صیانت از حقوق سهامداران است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با اقدامات صورت گرفته در ستاد تدبیر استان و همراهی مرکز، تلاش برای رفع مشکلات، قیمت گذاری سهام و حضور پدیده در فرابورس درحال انجام است.

وی خواستار شکیبایی و همراهی سهامداران تا رفع کامل مشکلات و تحقق حقوق حقه آنان شد.

مروج الشریعه به برخی از اقدامات صورت گرفته در استان برای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی اشاره و تصریح کرد: برگزاری منظم جلسات ستاد تسهیل برای احصا مشکلات صنایع و رفع آنها که در این قالب تامین منابع آبی صنایع فولادی در دست بررسی است، اجرای طرح برکت آفتاب رونق سفره نیازمندان با هدف تولید انرژی برق از طریق توزیع پنل های خورشیدی در بین روستاییان تحت پوشش نهادهای حمایتی و آغاز به کار نخستین ترمینال صادراتی در شهرستان نیشابور که در سه ماه سال جاری امکان صادرات 10 هزار تن کالا با ارزش 142 میلیارد ریال را فراهم کرده، از جمله مهمترین اقدامات در این حوزه بوده است.

وی ادامه داد: جذب 54 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در سه ماهه سال جاری، اختصاص 377 میلیون دلار سرمایه از صندوق توسعه ملی به پنج طرح اقتصادی و تولیدی استان، تصویب مبلغ 70 میلیون دلار در هیات سرمایه گذاری خارجی و دریافت مجوز تضمینی دولت و واردات هزار و 300 میلیارد تومان ماشین آلات برای صنایع از اقدامات صورت گرفته در استان در حوزه اقتصادی بوده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی در رابطه با اجرای پروژه برقی کردن راه آهن تهران-مشهد، گفت: دعوت از مجری طرح برای عملیاتی کردن فاز نخست آن در مسیر مشهد-نیشابور و تامین مالی 400 میلیارد تومان از منابع ریالی و 100 میلیون یورو ارز برای خرید لوکوموتیو صورت گرفته است.

مروج الشریعه در رابطه با احصا مشکلات و ساماندهی صنایع کوچک و متوسط از طریق ثبت نام واحدهای متقاضی در سامانه بهین یاب، گفت: تا تاریخ 20 تیرماه هزار و 385 واحد در این سامانه ثبت نام و بخشی از آنها برای دریافت بیش از 700 میلیارد تومان تسهیلات به بانک ها معرفی شده اند.

معرفی کارخانجات قند مشکل دار استان برای دریافت تسهیلات خرید شکر خام، پیگیری های لازم برای واگذاری اختیارات 77 گانه به استان ها برای اجرای بهتر سیاست های اقتصاد مقاومتی که در حوزه امور مالیاتی تا میزان زیادی محقق شده، رسیدگی به مشکلات کارخانجات سیمان از طریق راه اندازی هلدینگ و شرکت کنسرسیوم، اخذ 49 درصد تخفیف صادرات محصولات از طریق راه آهن و بررسی تهاتر سیمان با قیر در ستاد اقتصاد مقاومتی مرکز، تاکید بر لزوم احصا روش های نوین در حوزه آبیاری بخش کشاورزی و تامین آب مورد نیاز صنایع و پیگیری ویژه طرح های انتقال آب از دریای عمان به استان براین تامین آب در بلندمدت از دیگر موارد مطروحه معاون استاندار در این جلسه بود.

انتهای پیام/ض 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.