صادرات برق ادامه دارد/ نیروگاه های تجدید پذیر ناجی صنعت برق

وزیر نیرو گفت: صادرات برق در هم جای دنیا مرسوم است و حتی گاهاً ارزیابی بیشتری نسبت به صنایع پتروشیمی خواهد داشت بنابراین ما صادرات را به طور جدی ادامه خواهیم داد.

نیروگاه های تجدیدپذیر به کمک صنعت برق ایران می آید
به گزارش خبرنگار حوزه انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید چیت چیان وزیر نیرو در چهارمین کنفرانس انرژی بادی ایران در خصوص تحولات اخیر بازار جهانی و کشور ما در حوزه انرژی های تجدید پذیر اظهار داشت: در فاصله کنفرانس سال گذشته تا به امروز، دنیا راهبرد خود برای توسعه انرژی های تجدید شونده را به سرعت گسترش داده و نیروگاه ها راندمان خود را به طور چشمگیری افزایش داده اند این درحالی است که تصور ما راندمان 18 درصدی این نیروگاه ها بود، اما بازار جهانی میزان بهره وری از نیروگاه های تجدید شونده خود را به بیش از 40 درصد رسانده است.

وی ادامه داد: در سال 2015 بیش از 147 هزار مگاوات نیروگاه های انرژی تجدید پذیر در دنیا نصب و بهره برداری شده که تحولی بی سابقه در صنعت برق به حساب می آید؛ طبق تعهد کاهش استفاده از گاز کربنیک و در مقابل آن توجه به انرژی های تجدید پذیر در پاریس تمایل کشورها برای استفاده از این منابع را به شکل چشم گیری گسترش داده است.

وزیر نیرو با اشاره به پایین آمدن قیمت انرژی های فسیلی و لزوم استفاده از انرژی های تجدید پذیر اظهار داشت: حتی کشورهایی که منابع غنی نفت، گاز و به طور کلی انرژی های فسیلی زیاد دارند نیز باید به سرعت به سمت استفاده هرچه بیشتر از انرژی های نو روی بیاورند.

چیت چیان در خصوص تحولات یک سال گذشته در داخل کشور اظهار داشت: در پاریس ما داوطلبانه متعهد شدیم که تا سال 2030 ، 7هزار و 500 مگاوات نیروگاه های تجدید پذیر را به بهره برداری برسانیم که در جریان تدوین برنامه ششم توسعه تاکید شد که در طول 5 سال 5هزار مگاوات و به عبارتی سالانه هزار مگاوات از نیروگاه های تجدید شونده که عمدتاً بادی و خورشیدی هستند وارد مدار شوند.

وی تاکید کرد: ما همچنین از انرژی های آبی و زمین گرمایی نیز به طور جدی استفاده خواهیم کرد و تنها تمرکزمان بر انرژی های بادی و خورشیدی نخواهد بود.

وزیر نیرو در خصوص ظرفیت های فعلی در کشور اظهار داشت: در حال حاضر ظرفیت نیروگاه های برق آبی 11هزار و 500 مگاوات، نیروگاه های تلمبه ذخیره ای هزار مگاوات در کشور وجود دارد که این امر زمینه مناسبی برای به مدار آوردن این 75هزار مگاوات را فراهم خواهد کرد؛ همچنین این نیروگاه ها این اطمینان را به ما می دهند که درصورت بروز هرگونه مشکل در هر یک از نیروگاه های تجدید پذیر جایگزین دیگری برای آنها فراهم شود.

چیت چیان با اشاره به تغییرات اخیر در نظام تعرفه ای جدید گفت: طبق برنامه ریزی ها مدت هزینه خرید برق از تولیدکنندگان از 5 سال به 20سال افزایش پیدا کرده، همچنین پرداختی ها به نسبت به تکنولوژی استفاده شده و سایز ظرفیت متفاوت خواهد بود.

وزیر نیرو تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه هایی که دولت و وزارت نیرو برای گسترش استفاده از انرژی های تجدید شوند تدوین کردند این بود که اگر سرمایه گذاران که از تجهیزات داخلی برای احداث نیروگاه خود استفاده کنند قیمت خرید برق از آنها تا 30 درصد بیشتر خواهد بود.

چیت چیان با اشاره به تحولات ناشی از اجرای برجام در تعامل با سایر کشورها اظهار داشت: برجام باعث شد که تعداد مراجعین و مشتریان از بازارهای خارجی به طور فزاینده ای رشد کنند که این امر سبب امکان استفاده تولید کنندگان داخلی از فناوری های برتر جهانی و فاینانس را فراهم آورند.

وی تاکید کرد: وزارت نیرو همواره برای سرمایه گذران داخلی و خارجی مشوق هایی را در نظر گرفته و برای این امر سازمان ویژه ای نیز تأسیس شده حتی در سیاست های کلی نظام و مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است و کاملا مطابق با قوانین رسمی کشوری است.

وزیر نیرو در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران مبنی بر به صرفه نبودن صادرات برق گفت: صادرات برق در همه جای دنیا مرسوم است و حتی گاهاً ارزآوری بیشتری نسبت به صنایع پتروشیمی خواهد داشت بنابراین ما صادرات را به طور جدی ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام/
برچسب ها: برق ، وزارت نیرو ، کنفرانس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار