از زمان اجرای طرح شبکه فاضلاب شهر دهدشت در سال 83 تاکنون تنها 20 کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب در مرکز شهرستان کهگیلویه اجرا شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛تصفیه خانه فاضلاب شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه بعد از چند سال بلاتکلیفی و غیر قابل استفاده همچنان برای بهره برداری نیازمند توسعه شبکه جمع آوری و استقبال مردم برای خرید انشعاب فاضلاب است.

فاضلاب شهر دهدشت و روان آبها با جاری شدن در مزارع کشاورزی و عدم ساماندهی از سوی متولیان سالهای زیادی است که ضمن خطرات زیست محیطی سلامت مردم را به مخاطره انداخته است.

فاز اول سیستم تصفیه خانه دهدشت با اعتباری افزون بر 60 میلیارد ریال سال های گذشته با حضور مسوولان آب و فاضلاب کشور، استاندار و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی افتتاح شد.

با توجه به اینکه چندین سال از افتتاح این تصفیه خانه می گذرد ولی تاکنون از سوی مسئولان هیچ گونه اقدامی در راستای هدایت فاضلاب شهر دهدشت به این تصفیه خانه انجام نشده است.

علی اصغری یکی از اهالی روستای سمغان، بوی تعفن فاضلاب رها شده از شهر دهدشت به مسیر این روستا را در فصل تابستان آزاردهنده خواند و گفت: مسوولان باید برای حل این مشکل سریعتر اقدام کنند.

جواد محمدی یکی دیگر از کشاورزان دهدشتی افزود: رهاسازی فاضلاب های خانگی برای زمین های زراعی من مشکل آفرین شده است.

وی با بیان اینکه یکی از اولویت های اصلی دولت تدبیر و امید توجه به تامین سلامت مردم و کاهش هزینه های درمانی آنها بود، افزود: با توجه به مخاطره سلامت مردم به لحاظ جاری شدن فاضلاب خانگی در مزارع کشاورزی و ایجاد بوی نامطبوع برای روستاهای پایین دست،مسوولان رفع این مشکل را نادیده نگیرند.

بخشدار مرکزی کهگیلویه با بیان اینکه آب فاضلاب شهر دهدشت سلامتی ساکنین هفت روستا را در پایین دست تهدید می کند گفت: دفع و هدایت فاضلاب های خانگی نیازمند بهره برداری از تصفیه خانه دهدشت است.

سید شرمت الله حسینی پرور گفت: فاضلاب وارد زمین های کشاورزی می شود با توجه به اینکه تصفیه خانه امکان ذخیره سازی فاضلاب را دارد باید فاضلاب خانگی شهر دهدشت به این تصفیه خانه هدایت شود.

رئیس شرکت آب و فاضلاب شهرستان کهگیلویه طول شبکه جمع آوری فاضلاب را 120 کیلومتر دانست و گفت: از سال 83 تاکنون 17 درصد معادل 20 کیلومتر از این طرح اجرا شده است.
نادر صفاری افزود: برای تکمیل و اجرای هر کیلومتر شبکه فاضلاب پنج میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

وی اظهارکرد: سال گذشته برای اجرای طرح شبکه فاضلاب 36 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده بود که تنها 10 درصد معادل سه میلیاردو 600 میلیون ریال از این میزان اختصاص یافت.

صفاری عنوان کرد: برای بهره برداری از فاز دوم، سوم و همچنین شبکه جمع آوری فاضلاب 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی گفت: تاکنون اعتباری افزون بر 90 میلیارد ریال برای اجرای پروژه شبکه جمع آوری فاضلاب شهر دهدشت هزینه شده است.

این مسئول اظهارداشت: پروژه شبکه جمع آوری فاضلاب و ساخت تصفیه خانه شهر دهدشت 80 هزار نفر را زیر پوشش قرار می دهد.

وی احداث فاز اول تصفیه خانه به حجم شش هزار و 200 مترمکعب در شبانه روز، اجرای خط انتقال فاضلاب به طول سه کیلومتر و اجرای 20 کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب را از جمله مهمترین اقدامات انجام شده در زمینه اجرای این پروژه اعلام کرد.

صفاری با بیان اینکه مشارکت مردم و دستگاه های اجرایی دهدشت در خرید انشعاب های فاضلاب خانگی ضروری است، افزود: تاکنون 520 اشتراک فاضلاب از سوی مردم خریداری شده است.

وی تعداد مشترکان آب و فاضلاب این شرکت را 15هزار و 300مشترک اعلام کرد وگفت: این شرکت آب آشامیدنی شهر سوق و 19 روستای اقماری را نیز تامین می کند.

شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه با 65 هزار نفر جمعیت، سومین شهر پرجمعیت کهگیلویه وبویراحمد است

انتهای پیام /ف
برچسب ها: شبکه ، فاضلاب ، زیست محیطی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.