رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران گفت :پرداختن به محیط زیست به عنوان منشاء و بستر حفاظت از سلامت و ایمنی هنگامی تحقق می یابد که مفهوم یکپارچگی در بین اجزای سه گانه سلامت، ایمنی و محیط زیست محقق گردد.

پرداختن به محیط زیست در گرو تحقق یکپارچگی آن با سلامت و ایمنی استبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اردستانی رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران در اختتامیه همایش ملی محیط زیست با رویکرد مدیریت یکپارچه و فراگیر hse که امروز (دوشنبه) در سالن همایش های سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت :اقدامات حفاظت از سلامت و دارایی ها در بستر محیط زیست تحقق می یابد، پرداختن به محیط زیست به عنوان منشاء و بستر حفاظت از سلامت و ایمنی هنگامی تحقق می یابد که مفهوم یکپارچگی در بین سه اجزای سه گانه سلامت، ایمنی و محیط زیست محقق گردد.

وی ادامه داد: ساختار کنونی مدل های مدیریت محیط زیست همواره تاکید بر جامعیت و یکپارچگی در مقوله محیط زیست تاکید می نماید، اما تحقق مدیریت یکپارچه محیط زیست و به تبع آن مدیریت یکپارچه بهداشت، ایمنی و محیط زیست مستلزم توجه به عناصر شش گانه است.
 
رئیس همایش ملی محیط زیست با رویکرد مدیریت یکپارچه فراگیر hse ادامه داد: رویکرد سیستمی به مقوله بهداشت، ایمنی و محیط زیست و در نظر داشتن مفاهیم کارکرد و ساختار در سامانه بهداشت، ایمنی و محیط زیست به عنوان یک ضرورت پیش بایست، اولین عنصر شش گانه مدیریت hse است.

اردستانی گفت: جامعه نگری در مدیریت محیط زیست بهداشت و ایمنی به منظور لحاظ کردن کلیه مولفه‌های اساسی در مدیریت HCE و عدم حذف هیچ یک از مولفه‌های موثر جامعه در این بخش دومین شاخص این بخش است.

وی ادامه داد: سومین عنصر مدیریت یکپارچه ایمنی، بهداشت و محیط زیست استفاده از رویکردهای تلفیقی به منظور لحاظ کردن اشتراکات اساسی و عناصر سه گانه مدیریت HCE به منظور حداکثر رساندن عناصر مشترک در تصمیم گیری‌های این بخش است.

رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران در خصوص چهارمین عنصر مدیریت یکپارچه hse اظهار داشت: استفاده از عنصر مقیاس در پرداختن به مدیریت یکپارچه محیط زیست در راستای در نظر داشتن بهداشت، ایمنی و محیط زیست به عنوان 3 عنصر در مقیاس فردی، پیرامونی و کلان در جهت به حداکثر رساندن تلاش‌ها در زمینه حفاظت از خود (بهداشت)، حفاظت از دارایی‌های (ایمنی) و حفاظت از محیط پیرامون خود (محیط زیست) یکی دیگر از عناصر شش گانه این بخش محسوب می‌شود.

اردستانی ادامه داد: استفاده‌ از ابزارهای مشترک در ایمنی، بهداشت و محیط زیست به منظور مدیریت یکپارچه hse ، شامل ابزارهایی مانند تحقق یکپارچگی مانند تکنیک‌های شناسایی خطر و ارزیابی ریسک با لحاظ کردن ملاحظات بهداشتی، ایمنی و جنبه‌های زیست محیطی پنجمین عنصر تاثیر گذار مدیریت یکپارچه hse است.

وی درباره ی ششمین عنصر این بخش بیان داشت: استفاده از رویکردهای نوین مبتنی بر کاهش اثر پذیری سیستم‌های محیطی برای مدیریت محیط زیست و به تبع آن، انسانی به عنوان عامل مرکزی در سیستم‌های محیطی، ایمنی به عنوان ابزار سیرکننده ادامه حیات انسان در سیستم‌های محیطی به عنوان ششمین عنصر مدیریت این بخش تلقی می‌شود.

اردستانی با بیان اینکه این همایش با تلاش بیش از یکصد نفر از صاحب نظران، متخصصان و دانش پژوهان حوزه محیط زیست و hse تهیه و تدارک شده، گفت: امید است در این همایش آخرین یافته‌های علمی، تجربی و کاربردی در زمینه محیط زیست و بخش مدیریت یکپارچه بهداشت، ایمنی و محیط زیست را به اشتراک بگذاریم.

رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران تصریح کرد: این همایش با اهداف شش گانه خود در قالب 9 محور کار خود را از 6 ماه قبل با تشکیل جلسات شورای سیاست گذاری و کمیته‌های علمی شروع کرده و همیاری و همکاری شما سرانجام به ما جرات داده تا این همایش را در این روزها برگزار کنیم، امید است این همایش زمینه تحقق عناصر شش گانه فوق را با رویکرد علمی و مبتنی بر استفاده از نظرات و عقاید دانشمندان، اندیشمندان و صاحب نظران این حوزه فراهم سازد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.