پایگاه تحلیلی یو اس ای تودی در گزارشی به عوامل طولانی شدن روند بهبود بهای جهانی نفت پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی یو اس ای تودی در گزارشی به قلم "مایکل مک‌دونالد" نوشت: چرا بهای جهانی نفت سریعتر از این بهبود نمی‌یابد؟ سیر صعودی بهای نفت مدتی است که متوقف شده و سرمایه‌گذاران و کارشناسان نفتی قادر به درک این موضوع نیستند که چرا بهای طلای سیاه نمی‌تواند از سطح کنونی بالاتر رود.

در ادامه این گزارش آمده است: بهای نفت در یک دوران رکود گیر کرده است. حتی پس از آنکه بهای جهانی طلای سیاه در سراشیبی قرار گرفت، بسیاری از سرمایه‌گذاران بهای 60 دلار در هر بشکه را نیز پایین می‌دانستند. امروز بهای واقعی نفت به شکل قابل ملاحظه‌ای کمتر از این رقم است و سرمایه‌گذاران مجبور خواهند بود برای انتشار آمار و ارقام مثبت که بهای نفت را به نزدیکی سطح مورد نظرشان برساند، باز هم صبر کنند.

مشکل بر سر تولیدات و یا مازاد نفت موجود در بازار نیست. تولیدات نفت آمریکا در حال کاهش است؛ اما این روند نزولی به آهستگی و در طول زمان رخ می‌دهد. در حال حاضر آمریکا روزانه 8.4 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند که کمترین سطح از مه سال 2014 (اردیبهشت 93) است. پیش بینی می‌شود تولیدات نفتی آمریکا در چند ماه آینده نیز در همین سطح پایین ادامه یابد.

تعداد دکل‌های حفاری در حوزه نفتی "بیکر هیوز" آمریکا در مقایسه با سال گذشته به شدت کاهش یافته است. در شرایطی که گفته می‌شود تعداد دکل‌های نفتی به پایین‌ترین سطح رسیده است، و شاید درمورد آن مبالغه می‌شود، بعید است حتی با انتشار اخبار اقتصادی مثبت هفته‌های اخیر، تغییر زودبه هنگامی در تعداد دکل‌های حفاری بوجود آید.

بخشی از دلیل که بهای نفت به کاهش تولیدات در آمریکا پاسخ نداده، ایران است. ایران تقریبا همزمان با کاهش تولیدات نفتی آمریکا، تولیدات خود را افزایش داد. البته این موضوع ادامه دار نخواهد بود زیرا هم‌اکنون ایران در پایان راه افزایش‌های مکرر تولیدات نفتی است. این موضوع درست است که ذخایر سرشار نفتی به ایران فرصت استخراج بیشتر را می‌دهد؛ اما تجهیزات و امکانات موجود در این کشور قادر به تولیدات بیشتر نفت نیستند. اگر ایران بخواهد تولیدات نفتی خود را بیش از سطح فعلی افزایش دهد، نیازمند میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری و جذب مشارکت شرکت‌های خارجی است که با توجه به پابرجا ماندن تحریم‌های اقتصادی، دست‌کم تا چند ماه آینده نیز این امر ممکن نمی‌شود.

با بهای کنونی نفت، اغلب شرکت‌های فعال نفتی عجله چندانی برای به خط انداختن سرمایه خود در بازار نامتعادل طلای سیاه ندارند. اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌های نفتی بیشتر نگران حفظ ثبات و امنیت در ترازنامه خود هستند. 

مشکل دیگر بالا بودن هزینه اکتشافات نفتی است. پس از اکتشافات نفتی، محل ذخیره سازی نفت استخراج شده نیز یکی دیگر از امور پرهزینه در این چرخه محسوب می‌شود.
در شرایطی که تولیدات نفتی آمریکا از ژوئن 2015 (خرداد 94) که به بالاترین سطح رسیده بود، 12 درصد کمتر است، اقدام به اکتشافات جدید نیازمند صرف زمان بیشتری است. نفت اکتشاف شده آمریکا 524.4 میلیون بشکه تخمین زده شده است که بالاترین سطح در دست‌کم یک دهه گذشته است. اغلب شرکت‌های آمریکایی قادر به سود بردن از فروش نفت استخراج شده نیستند و به ذخیره‌سازی آن می‌پردازند. به همین دلیل است که بهای نفت در شرایطی خنثی ثابت باقیمانده است و بهبود بهای طلای سیاه بیش از حد انتظار زمان بُرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار