دولت مغرب بیست و هشت سال پس از خروج از اتحادیه آفریقا، بار دیگر خواستار عضویت در آن شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ با گذشت بیست و هشت سال از زمان جدایی کشور مغرب از اتحادیه آفریقا، محمد ششم پادشاه این کشور روز یکشنبه در پیامی، از تمایل کشورش به عضویت مجدد در این اتحادیه خبر داد.

مغرب در سال هزار و نهصد و هشتاد و چهار در اعتراض به اقدام اتحادیه آفریقا در پذیرش جمهوری دمکراتیک عربی صحرا به عنوان یکی از اعضای خود، از این اتحادیه خارج شد. جمهوری دمکراتیک عربی صحرا نام دولتی است که گروه جدایی طلب جبهه پولیساریو ادعا می کند از سال 1976 از طریق آن بر منطقه صحرای باختری حاکمیت دارد.

پادشاه مغرب در پیامی خطاب به شرکت کنندگان در نشست سران اتحادیه آفریقا در کیگالی پایتخت رواندا گفت مدتهاست کشورهای دوست، خواهان بازگشت ما به جمع خود هستند و اینکه مغرب بتواند بار دیگر جایگاه طبیعی خود را در بطن این خانواده سازمانی بیابد، اینک زمان این مسئله فرا رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کیگالی، صحرای باختری یکی از مستعمره های پیشین اسپانیا است. دولت مغرب برای حل مناقشه بر سر این منطقه با الجزایر، اعلام کرده حاضر است به صحرای باختری خودگردانی گسترده بدهد به این شرط که این منطقه تحت حاکمیت خودش باقی بماند اما جبهه پولیساریو که از حمایت الجزایر برخوردار است خواستار آن شده است که ساکنان صحرای باختری خود درباره سرنوشت سرزمینشان تصمیم بگیرند.

سازمان ملل از سال 1992 تلاش های بی وقفه ای را برای برگزاری یک همه پرسی در مورد حق تعیین سرنوشت در صحرای باختری آغاز کرده است. این منطقه پهناور نیم میلیون نفر جمعیت دارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار