مدير كل بهزيستی آذربايجان‌شرقی از افتتاح و بهره برداري 200 پرو‍ژه يا طرح عمرانی در استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ ارشد زاده تلاش براي پيشگيري از معلوليت را يكي از مهم ترين راهبردهاي اصلي و مهم سازمان بهزيستي كشور اعلام كرد و گفت: برحسب اين اولويت، در استان آذربايجان شرقي نيز همچون ساير استان هاي كشور، توسعه سلامت اجتماعي به عنوان اصلي ترين راهبرد اين اداره كل با محوريت پيشگيري از معلوليت انتخاب شده است.

 وي ادامه داد: هر فرزند معلولي كه متولد مي شود علاوه بر وارد شدن صدمات شديد روحي و رواني به خانواده و نزديكان كودك، هزينه هاي بسيار زيادي نيز براي خانواده ها وارد مي شود.

بر اساس آمار، حداقل هزينه لازم براي گذران زندگي يك معلول عادي، ساليانه 15 تا 20 ميليون تومان است.

وي با بيان اينكه سازمان بهزيستي كشور؛ استان آذربايجان شرقي را به عنوان قطبي براي ارائه خدمات و مشاوره هاي ‍ژنتيكي انتخاب كرده است تصريح كرد: اولويت ما، ارائه خدمات كامل و بي نقص به هم استاني ها است و در اولويت دوم نيز آمادگي خود را براي ارئه خدمات لازم براي ساير هموطنان اعلام مي كنيم.

 مديركل بهزيستي استان، تعداد افراد معلول در سطح استان را 160 هزار نفر اعلام و تصريح كرد: تلاش اداره كل بهزيستي استان، بر لزوم استفاده حداكثري اقشار مختلف جامعه از مشاوره هاي ژنتيكي قبل از ازدواج است و به احتمال زياد، در آينده اي نه چندان دور، بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، مشاوره هاي  ژنتيكي قبل از ازدواج، اجباري شوند.

 بر اساس گفته ارشد زاده‌، در قالب تفاهم نامه اي ما بين اداره كل آموزش و پرورش استان و اداره كل بهزيستي، بيش از سه هزار نفر از دانش آموزان، تحت پوشش خدمات مشاوره اي و ژنتيكي قرار گرفتند و امسال نيز تعداد اين افراد تحت پوشش به بيش از 40 هزار نفر افزايش پيدا خواهد كرد.

 وي افزود: در سال گذشته، 57 هزار و 821 نفر از نوزادان متولد شده در استان تحت غربالگري شنوايي قرار گرفتند كه از اين تعداد، 100 نفر مبتلا به ناشنوايي عميق بودند و براي بيش از 60 نفر از اين كودكان، اقدامات و هماهنگي هاي مربوط به كاشت حلزون انجام شد.

وي اظهار كرد: 50 و گاهي تا 100 درصد هزينه هاي مربوطه را اداره كل بهزيستي استان پرداخت مي كنند تا فشار اقتصادي براي خانواده هاي معلولين ، وارد نشود.

ارشد زاده از اجراي طرح غربالگري بينايي در تمامي مهدكودك ها براي كودكان سه تا شش ساله و همچنين خارج از مهدكودگ ها خبر داد و تصريح كرد: 143 هزار و 700 نفر در سال 94 تحت اين غربالگري قرار گرفتند.

به گفته اين مقام مسئول، در سال گذشته 76 درصد كودكاني كه متولد شده اند تحت انجام غربالگري شنوايي قرار گرفته اند كه در سالجاري، تلاش اداره كل بهزيستي استان متمركز به ارتقاي اين رقم به صددرصد است.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.