معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی ،بحران آب زیرزمینی را امری واقعی و ملموس برشمرد که آینده کشور و به خصوص استان خراسان رضوی را تهدید می کند.

نصب کنتور هوشمند آب ؛ راهکاری برای خروج از بحران کم آبیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،علیرضاعامری گفت : تنها راه خروج از این بحران، توجه به واقعیت های موجود و استفاده از تجریبات جهانی است که بیانگر اهمیت مدیریت جامع و یکپارچه منابع آب می باشد.

وی مهم ترین و اساسی ترین رکن مدیریت مصرف آب را وجود زیرساخت لازم برای اندازه گیری و کنترل میزان بهره برداری از آب در تمامی بخش ها دانست وگفت : این در حالی است که بخش کشاورزی به عنوان بزرگ ترین مصرف کننده آب در کشور با وجود الزامات قانونی، فاقد زیرساخت لازم است و مصرف آب در این بخش قابل اندازه‎گیری و کنترل نیست.

معاون حفاظت و بهره برداری افزود : خراسان رضوی در چند سال اخیر به عنوان یکی از استان های پیش گام در توسعه زیرساخت اندازه گیری، کنترل و بهره برداری از آب های زیرزمینی اقدام به نصب و راه اندازی کنتور بر روی تمامی چاه های کشاورزی نموده است .

عامری گفت: امسال به عنوان نخستین سال بهره برداری از این ابزارها در استان تعیین گردیده و با بهره برداری از این کنتورها و محدود نمودن حجم بهره برداری از چاه های کشاورزی به حجم مجاز، در مدت زمانی یک تا دو سال درصد قابل توجهی از اضافه برداشت ها و همچنین کسری ذخائر آب زیرزمینی کاهش خواهد یافت که این گامی امید بخش در جهت کنترل وضعیت بحران فعلی به شمار خواهد آمد.

وی افزود: بر خلاف تصوری که مانع اجرای این طرح شده است مبنی بر اختلال در کشت محصولات به دلیل خاموشی ناشی از کنتورها، باید گفت کنتورهای هوشمند تنها وسیله برای تحویل حجمی آب در چارچوب قوانین جاری همچون آئین نامه مصرف بهینه آب هستند و به هیچ وجه محدودیتی در زمان بهره برداری از چاه ایجاد نمی نماید بلکه عامل اصلی اختلال در فعالیت تعدادی از کشاورزان عدم برنامه ریزی دقیق مصرف آب است.

انتهای پیام//


برچسب ها: بحران ، کم آبی ، مشهد ، کنتور ، هوشمند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار