تعرفه زایمان سزارین، پزشکان زنان و زایمان را تشویق به انجام این عمل کرد و آن‌چنان این روش زایمان در چند سال اخیر رشد یافت که وزارت بهداشت سیاست ترویج زایمان طبیعی را به راه انداخت.

گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان -  همه چیز از زمانی شروع شد که تعرفه زایمان سزارین، پزشکان زنان و زایمان را تشویق به انجام این عمل کرد و آن‌چنان این روش زایمان در چند سال اخیر رشد یافت که وزارت بهداشت با نگرانی به میدان آمد و در راستای کاهش این آمار، سیاست ترویج زایمان طبیعی را به راه انداخت. به گفته پزشکان اگر در کارنامه پزشکی آنها آمار سزارین زیاد باشد، مورد مواخذه قرار می‌گیرند. این در حالی است که شاهدیم این قانون با هدف سلامت مادران، نوزادان و ترویج فرزندآوری در دستور کار قرار گرفته و به برخی مادران و نوزادان لطمه زده است. گرچه در اصل، زایمان طبیعی بهتر از زایمان سزارین است، اما رعایت این سیاستگذاری تا کجا الزامی است؟ و آیا برخی پزشکان زنان و زایمان از ترس مواخذه باید برای همه مادران باردار نسخه زایمان طبیعی را بپیچند؟
 
مرگ روژین میهمی در بیمارستان شهید بهشتی قروه، ماجرای به کما رفتن زن بارداری در بیمارستان کاشانی جیرفت و به دنیا آمدن امیرعباس با ضایعه فلج مغزی شاهد این مدعا هستند که پزشکان بر اساس سیاست وزارتخانه باید آمار سزارین را کاهش دهند، حتی اگر به مادر یا نوزاد آسیبی برسد.

 حال این پرسش پیش می آید که اصرار بر زایمان طبیعی تا کجا قانونی است؟ آیا نظام پزشکی سنندج به شکایت مردی که می‌گوید اصرار پزشکان به زایمان طبیعی باعث مرگ همسرش شده، رسیدگی می کند؟ آیا صدای مادر دختر کرمانی شنیده می شود که می گوید این مشکل، درد همه مردمان محروم و مظلوم این منطقه است که به آنها توجهی نمی شود؟ یا به گفته مادر امیرعباس که می گوید با اعتراضی که داشتیم، ۴۰ درصد قصور پزشکی اعلام شد که در حال حاضر ماما معترض شده و همچنان پرونده باز مانده است. آیا در نهایت پرونده عادلانه مختومه می شود؟ و هزاران سوال بی جواب دیگری که شهد شیرین فرزندآوری را به کام این خانواده ها تلخ کرده است. با وجود این، شاید در نگاه اول تعداد قربانیان زایمان طبیعی به چشم نیاید، اما اگر این موارد جز همان ۱۰ درصد استثنائات مجاز شمردن این قانون باشند، تکلیف چیست؟ چگونه می توان خسارات مادی و معنوی این اتفاق را بر طرف کرد؟ تا جایی که به گفته همسر روژین برای بررسی شکایت در نظام پزشکی، با وجود آنکه کارشناسان معتقدند نشانه های قصور پزشکی در پرونده به شدت واضح است، باید مبلغی حدود دو میلیون تومان پرداخت شود، چون تعداد افرادی که به عنوان پزشک و کادر درمان از آنها شکایت شده ۱۵ نفر هستند. البته ادعای این مرد به وسیله معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان رد شده است.

این مقام مسئول می گوید: به ازای شکایت، چه از یک تن و چه از یک مجموعه افراد، تنها واریز مبلغ ۱۵۰ هزار تومان کفایت می‌کند و این مبلغ هم برای این دریافت می‌شود که از بروز شکایت‌های متعدد و بیجا جلوگیری شود، اما آنچه بیشتر جای تعجب دارد این است که چطور مسئولان از مردی که همسرش را در فرایند زایمان از دست داده مبلغی را برای بررسی شکایتش درخواست می کنند؟ در حالی که رسیدگی به مرگ یک زن باردار در بیمارستان وظیفه نظام پزشکی و وزارت بهداشت است.
 
تشویق برخی پزشکان به سزارین
 
در حالی که افزایش عمل سزارین در سال های اخیر مشکلاتی را برای مادران و نوزادان به وجود آورده است، وزارت بهداشت بر آن شده تا شاخص مرگ و میر مادران باردار را که نشان دهنده پیشرفت یک کشور در حوزه سلامت است با ترویج زایمان طبیعی کاهش دهد. این در حالی است که یک عضو کمیسیون بهداشت درباره ترویج زایمان طبیعی به «آرمان» می‌گوید: آمار بالای زایمان سزارین در بخش خصوصی نشان دهنده اشکال عمده در فرهنگ بهداشت عمومی و سلامت کشور ماست.

سیامک مره‌صدق عنوان می کند: از آنجا که عمل سزارین در زمان کمتری پزشکان را درگیر می‌کرد و درآمد آن بیشتر از زایمان طبیعی بود، گروهی از پزشکان بیمارانی را که آگاهی نداشتند تشویق به انجام عمل سزارین می کردند. او با بیان اینکه بهداشتی ترین، علمی ترین، اخلاقی ترین و عاقلانه ترین روش برای پایان دوران بارداری زایمان طبیعی است، تاکید می‌کند: از نظر علمی ثابت شده که برای سلامتی مادر و نوزاد بهترین سیستم زایمان طبیعی است، چرا که فرایندهای این زایمان، هم باعث فعال تر شدن سیستم شیردهی در مادران می شود و هم تکامل جنین را به دنبال دارد.
 
برابری تعرفه زایمان طبیعی و سزارین
 
پیش از اجرایی شدن قانون زایمان طبیعی تعرفه زایمان سزارین بالا بود و بیمارستان های خصوصی این شیوه را برای زایمان انتخاب می کردند. با وجود این، عضو کمیسیون بهداشت تصریح می کند: از نظر آماری هم مشخص شده که میزان مرگ و میر مادران در زایمان طبیعی به مراتب کمتر از زایمان سزارین است. بنابراین به هیج وجه انجام زایمان سزارین به عنوان یک روش به روز و علمی از نظر علوم بالینی و اقتصاد پزشکی قابل قبول نیست.

مره‌صدق در مورد کاهش زایمان سزارین می گوید: بر اساس سیاست‌های وزارت بهداشت به بیمارستان های خصوصی و دولتی دستور داده شده که آمار زایمان های خود را به صورت طبیعی افزایش بدهند. همچنین از نظر فرهنگی هم بیمارستان ها موظفند اطلاعات لازم را در مورد خطرات زایمان سزارین و نکات مثبت زایمان طبیعی در اختیار مادران باردار قرار بدهند.

 او ادامه می دهد: از طرف دیگر، ترویج روش های علمی زایمان بدون درد و به روش طبیعی می تواند مشکل درد و ترس از درد را از بین ببرد. مره‌صدق خاطرنشان می کند: تفاوت تعرفه های زایمان طبیعی و سزارین با سیاستگذاری وزارت بهداشت برابر شده است و حضور متخصصان زنان و زایمان در بیمارستان خصوصی در بخش زایمان به صورت تمام وقت الزامی است.
 
افزایش خانوار با زایمان طبیعی
 
به گفته مقام معظم رهبری فرزندآوری یكی از مهم‌ترین مجاهدت زنان است، اگر چنانچه ما این را در جامعه به دست فراموشی نسپریم، آن وقت پیشرفت خواهیم كرد.

این در حالی است که عضو کمیسیون بهداشت می‌گوید: در دو سال اخیر شاهد کاهش آمار زایمان های سزارین و افزایش زایمان های طبیعی بوده ایم. حتی بر اساس سیاستگذاری مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلی جمعیت کشور با زایمان طبیعی به دنبال افزایش خانوار هم هستیم.

مره‌صدق اظهار می کند: زایمان سزارین برای تعداد زایمان‌های مادران محدودیت ایجاد می کند، چون از زایمان سوم به بعد مادران با مخاطراتی رو‌به‌رو می شوند، اما در زایمان طبیعی این اتفاق نمی‌افتد.

او در مورد نیاز برخی مادران به عمل سزارین می گوید: از نظر علمی حدود ۱۰ درصد از مادران باردار باید زایمان سزارین انجام دهند که قانون هم برای آنان در روش زایمان استثنا قائل شده است. او ادامه می دهد: پس از تایید عمل سزارین پزشکان مختارند که زایمان سزارین را انجام دهند، حتی قانون هم پزشکان را ملزم به انجام زایمان سزارین می کند.
 
باید پرونده امیرعباس بررسی شود
 
چندی پیش هشتگ حمایت از امیرعباس در فضای مجازی دست به دست چرخید؛ کودکی که احتمال می رود بر اثر زایمان طبیعی دچار فلج مغزی شده باشد.

 به گفته مادر امیرعباس وقتی تلاش‌های چند ساعته پزشک و ماما را می‌دیدم و درد می‌کشیدم، بار‌ها درخواست کردم، سزارینم کنند تا نوزاد به دنیا بیاید، اما پزشک دست بردار نبود تا وقتی که بیهوشم کردند و من دیگر چیزی متوجه نشدم. جز اینکه هر چند لحظه به هوش می‌آمدم و تلاش آنها را می‌دیدم. در ‌‌نهایت ساعت هشت شب بود که بالاخره سزارین شدم و از اتاق عمل بیرون آمدم. این در حالی است که در حین تلاش پزشک برای زایمان طبیعی سر فرزندم گیر کرده بود و او را داخل رحم هل می‌دادند تا اینکه در نهایت سزارین انجام شد. وقتی فرزندم به دنیا آمده هیچ علائم حرکتی نداشته و از روز اول گریه نکرده است و زمانی که نوزاد را به من داده‌اند مثل یک تکه گوشت بوده و هیچ حسی نداشته است و پزشکان امیر عباس را مبتلا به فلج شدید مغزی ذهنی حرکتی و رشدی تشخیص داده‌اند و می‌گویند به دلیل اینکه در کانال زایمان مانده، هیدروسفال است و همچنین به این دلیل که با دستگاه وکیوم کشیده شده، مغزش کوچک شده و دور مغزش نیز  آب است. از همین رو  میکروسفال هم هست. پزشکان می‌گویند سرش رشد نمی‌کند و عمرش کوتاه است و اگر بزرگ شود نمی‌تواند تکان بخورد.

سیامک مره‌صدق درباره اینکه به نظر می‌رسد در مواردی تشویق به زایمان طبیعی مشکلاتی را ایجاد می کند، مانند ماجرایی که برای امیر عباس پیش آمد، عنوان می کند: باید این پرونده بررسی شود، چون دلایل زیادی می تواند فلج مغزی را ایجاد کند. هیچ پیش فرض و مرجع علمی وجود ندارد که نتیجه زایمان سزارین فلج مغزی است.

 او ادامه می دهد: در صورت تایید این موضوع قوه قضائیه، پزشکی قانونی و نظام پزشکی بر اساس نوع خطا و میزان قصور، پزشک خطاکار را مجازات صنفی و عمومی می کنند.

مره‌صدق عنوان می‌کند: سلیقه مبنای علمی ندارد. ما نمی توانیم متون و یافته های علمی را بر اساس سلایق تفسیر کنیم و تغییر بدهیم، چیزی که به عنوان علم یاد می‌شود، تجارب و تحلیل فشرده شده به صورت آماری به وسیله افراد متخصص است. حتی اگر این موضوع هم تایید شود، نباید ضوابط علمی را برای بقیه مادران باردار کنار بگذاریم.

منبع: روزنامه آرمان
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ملیکا
۰۹:۲۹ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
چرا باید برای زایمان یه زن قانون اجباری گذاشته بشه ! این توهین به شعور فرد هست . خداوند به هر کسی عقل و قدرت انتخاب داده . چرا این حق رو از مادری محروم میکنید که نه ماه تمام زجر و و سختی بارداری رو میکشه و بهش استرس رو هم اضافه میکنید امیدوارم خدا جواب این همه عذاب روحی که به مادرها میدید رو بهتون بده. ‌ من الان هفت ماهه باردارم و تمام این مدت استرس اینو داشتم که زایمان طبیعی بخواد باعث مشکلاتی برای بچم بشه تمام روان و اعصاب من نابود شده و تصمیم گرفتم دیگه بچه دار نشم .
Iran (Islamic Republic of)
نسترن
۱۳:۰۵ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
متاسفانه مسئولین انقدر کوتاه عقل هستند که فکر میکنند با زایمان طبیعی اجباری مردم ۴تا و یا بیشتر بچه میارن. وقتی فکر در این حد هست نمیشه انتظار درک بالاتر در مورد انتخاب آزادانه نوع زایمان توسط مادر و یا منع قانون های ..... بی خردانه از جمله اجباری کردن زایمان طبیعی داشت. دیگه چی بگه آدم. والااااااااا موندیم چه افرادی شدند قانونگذار. فقط میشه گفت متاسفیم برای مملکتی که انتخاب نوع زایمانش اجباری و تحت تاثیر قوانین زورگویانه هست.
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۱۵:۲۱ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
این کار بدون شک باعث جلوگیری از فرزندآوری خیلی از افراد می شه.
همسر من که به دلیل ترس از زایمان طبیعی از بارداری مجدد منصرف شده.
واقعا این کار شما توهین به شعور خانواده ها هست و تاثیرات منفی شدیدی داره.
واقعا متاسفم.
Netherlands
ناشناس
۱۹:۴۶ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
زایمان طبیعی باعث تولد کودکان فلج مغزی و وحشت زنان و تمایل به زندگی بدون فرزند شده است وزارت بهداشت باید تجدید نظر کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
خواهشمندیم در اجبار زایمان طبیعی تجدید نظر بشه خیلی از ما خانم ها بخاطر ترس از زایمان طبیعی با گذشت چند سال از ازدواج هنوز برای بچه دار شدن اقدامی نکردیم و مطمئن باشید اجبار زایمان طبیعی بجای افزایش جمعیت موجب کاهش جمعیت خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
زایمان طبیعی عامل تک فرزندی و حتی زندگی بدون فرزند است باید در این قانون تجدید نطر شود.
Iran (Islamic Republic of)
گ
۱۰:۴۶ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
یعنی خودمون نمیتونیم در مورد نحوه زایمان خودمون تصمیم بگیریم.؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۱۷ تير ۱۳۹۸
منم چند ساله ازدواج کردم از زایمان طبیعی میترسم همون بچه دار نشیم بهتره حداقل بچه دار شدن دست خودمونه کسی اجباریش نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
بانو
۱۱:۲۸ ۰۲ بهمن ۱۳۹۷
والا من از ترس زایمان طبیعی بچه دار نمیشم. از وقتی هم که این قانون اومده اطرافیانم رو میبینم که کمتر به بچه دار شدن فکر میکنن. قانون مسخره ایه. دوست من بعد از کلی درد کشیدن تو بیمارستان دکتر راصی شده سزارینش کنه....
Iran (Islamic Republic of)
،
۲۲:۳۶ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
خواهر من اصلا ادم زایمان طبیعی نبوده وپس از ده ساعت درد کشیدن بچه رو دنیا میارن وخواهرم هشت ماه برا بچش تو بیمارستان بود والان چند روزه با پنجاه شصت ملیون دستگاه تو خونست وبرق ک میره بچه میخواد بمیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۰ ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
باید بیشتر نظارت روی این مسئله شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۳۰ تير ۱۳۹۷
منم دوست دارم بچه دار بشم ولی چون زایمان طبیعی اجباری شده میترسم و نمیزارم حامله بشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۳۰ تير ۱۳۹۷
منم دوست دارم بچه دار بشم ولی چون زایمان طبیعی اجباری شده میترسم و نمیزارم حامله بشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۸ ۱۶ تير ۱۳۹۷
من که هنوز ازدواج نکردم با شنیدن این قانون با خودم فکر میکنم اصلا ازدواج نکنم همین الان استرس و ترس زایمان طبیعی رو دارم وحشتناکه وحشتناک.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۸ ۱۶ تير ۱۳۹۷
من که هنوز ازدواج نکردم با شنیدن این قانون با خودم فکر میکنم اصلا ازدواج نکنم همین الان استرس و ترس زایمان طبیعی رو دارم وحشتناکه وحشتناک.
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۰:۰۷ ۱۵ تير ۱۳۹۷
برای منم دعا کنید صاحب فرزند بشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۰۱ تير ۱۳۹۷
کل مشکلات ما حل شد فقط مونده بچه آوردن دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۰۱ تير ۱۳۹۷
اتفاقا با اجباری کردن زایمان طبیعی خیلیا بچه نمیارن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
اجباری کردن زایمان طبیعی اصلا انسانی نیست .در این مورد هم به زن به عنوان ماشین بچه سازی نگاه شده که با زایمان طبیعی بچه های بیشتری می تونه به دنیا بیاره.غافل از اینکه عامل محدود کننده تعداد بچه ها عمدتا شرایط اقتصادی هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۵ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
چرا شاید کسی دوست نداشته باشه این کار را انجام بده ؟
Germany
بی نام
۱۱:۲۴ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
بدون اینکه دانش و امکاناتشو داشته باشن بر زایمان طبیعی اصرار دارن و اجبارش کردن به قیمت به خطر افتادن جان مادر و فرزند. من واسه بچه خودم مشکل پیش اومده
Iran (Islamic Republic of)
Vrojak
۱۱:۰۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
فرهنگ پزشکی رو به گند کشیدن امیدوارم خدا همشونو به گند بِکشه با این قانون صدمن یقازشون ،باید این وزرا رو مدیر گاو داری یا دامپروری بکنن خدا نابودشون بکنه با این قانونشون
Iran (Islamic Republic of)
Vrojak
۱۱:۰۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
فرهنگ پزشکی رو به گند کشیدن امیدوارم خدا همشونو به گند بِکشه با این قانون صدمن یقازشون ،باید این وزرا رو مدیر گاو داری یا دامپروری بکنن خدا نابودشون بکنه با این قانونشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
من که دیگه باردارنمیشم تازه میخاستم باردارشم دیگه نمیشم اونم اگه سزارین بود میشدم وگرنه فکر طبیعی رم نمیکنم هیچ‌وقت مخصوصا اگه قدرت انتخاب دنیا آوردن بچه ام هم نداشته باشم که دیگه هیچی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۲۲ فروردين ۱۳۹۷
بهتره هر فردی خودش انتخاب کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۲۲ فروردين ۱۳۹۷
بهتره هر فردی خودش انتخاب کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۲۲ فروردين ۱۳۹۷
چرا شاید برخی دوست نداشته باشند از روش طبیعی استفاده کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۲۲ فروردين ۱۳۹۷
زایمان طبیعی وقتی خوبه که تغذیه ها خوب باشه شرایط استرس پایین باشه
Iran (Islamic Republic of)
BIZHOLI
۱۹:۰۷ ۰۹ فروردين ۱۳۹۷
وای خدااا اخه چرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
تورو خدا آقای هاشمی این طرح زایمان طبیعی اجباری رو لغو کنید ما دیگه بچه نمياريم
Iran (Islamic Republic of)
ع
۱۲:۴۷ ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
من نه ماهه عروسی کردم جرات نمیکنم بچه دار بشم
Iran (Islamic Republic of)
نگین
۱۳:۰۸ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
عزیزم من ۶ساله عروسی کردم به خاطر این قانونگذاری اشتباه جرات نمیکنم حامله بشم. فقط تنها کاری که میکنم لعنت فرستادن به اونایی که خیلی ها رو به دلیل قوانین زورگویانه از داشتن بچه محروم کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
تورو خدا آقای هاشمی این طرح زایمان طبیعی اجباری رو لغو کنید ما دیگه بچه نمياريم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۲۷ آبان ۱۳۹۶
ما مهم تازه تصمیم گرفتیم تازه بچه دارشیم اما پشیمون شدم خودم میدونم جز رفتگانم من تحمل کوچکترین دردو ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۱۷ آبان ۱۳۹۶
چرا شاید کسی دوست نداشته باشه این کار را انجام بده ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۰۳ آبان ۱۳۹۶
اگه زایمان طبیعی اجباریه اما عوضش باردار شدن اجباری نیست
به جای اینکه به مادران این حق داده بشه که خودشون تصمیم بگیرن با اجبار کردن اونها به زایمان طبیعی نه تنها اونها تشویق نمیشن بلکه از این حد هم میزان تولد کمتر و کمتر خواهد شد
من الان هشت ماهمه. دکترم گفته که زایمان طبیعی اجباری شده. قسم خوردم اگه مجبور به طبیعی بشم دیگه باردار نشم
Iran (Islamic Republic of)
ليلا ميرزايي
۰۳:۲۶ ۱۹ مهر ۱۳۹۶
يكى به من بگه اينجا منشور حقوق بيمار چى ميشه؟پس حق و حقوق طبيعى مادر باردار به عنوان بيمار كجا قرار ميگيره؟!!! اين اجبار اصلا با حق انتخاب و حقوق طبيعى بيمار سازگارى نداره و هيچ كس نميتونه براى اين مسئله جز خود بيمار تصميم بگيره...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۰۶ مرداد ۱۳۹۶
تورو خدا آقای هاشمی این طرح زایمان طبیعی اجباری رو لغو کنید ما دیگه بچه نمياريم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۷ تير ۱۳۹۵
ما پس فرزند نخواهیم بهتره تا اینکه با زایمان طبیعی جونمون به خطر بندازیم
آخرین اخبار