رئیس جمهور آمریکا از دولت ترکیه خواست در برخورد با عوامل کودتای نافرجام این کشور، در چارچوب حاکمیت قانون عمل کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی، کاخ سفید اعلام کرد باراک اوباما از مقامات ترکیه خواست از «اعمالی که به خشونت بیشتر یا بی‌ثباتی می‌انجامد» بپرهیزند.

بسیاری از فرماندهان ارتش، یک قاضی بلندپایه و بیش از یک هزار نفر از کارکنان نظامی پس از کودتای نافرجامی که در ساعات اولیۀ روز شنبه منجر به مرگ بیش از 200 نفر در ترکیه شد، دستگیر شدند.

اوباما گفت هیچ نشانه‌ای مبنی بر کشته شدن اتباع آمریکایی در ترکیه وجود ندارد.

مقامات ترکیه روز شنبه برق پایگاه هوایی اینجرلیک را در جنوب کشور به دلایل امنیتی قطع کردند. این پایگاه در 110 کیلومتریِ مرز سوریه دارای انباری از تسلیحات هسته‌‎ای است و یک هزار و 500 سرباز امریکایی در آن حضور دارند.

پس از انتشار خبر کودتا، فرماندهی نظامی آمریکا در اروپا دستور داد که نیروهای این کشور در سراسر ترکیه تدابیر حفاظتی را به حداکثر برسانند.

اینجرلیک یک پایگاه مهم برای نیروی هوایی آمریکا است. ائتلاف موسوم به ضد داعش به رهبری واشینگتن در اجرای حملات هوایی خود به کشورهای عراق و سوریه، عمدتاً از این پایگاه استفاده می‎کند.

مقامات آمریکایی می‌گویند پروازها از این پایگاه به دلیل بسته شدن حریم هوایی به حالت تعلیق درآمده‌ است.

رئیس جمهور آمریکا در واکنش به این موضوع گفت تلاش‌های مشترک برای مبارزه با تروریسم «نیازمند همکاری ترکیه است.»

پس از اعلام کودتا، اوباما از «دولت منتخب دموکراتیک ترکیه» حمایت کرد و از همۀ احزاب خواست تا از خشونت و خونریزی جلوگیری کنند.  

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، آمریکا نگران سرکوب شدید مخالفان دولت اردوغان است و با گذشت حدود 24 ساعت از کودتا، کاخ سفید هنوز هیچ خبری مبنی بر گفت‌وگوی اوباما با اردوغان منتشر نکرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار